08:55 21.09.2012

Лукаш: влада забезпечить умови для вільного волевиявлення на парламентських виборах

Ексклюзивне інтерв’ю радника президента – представника президента в Конституційному суді Олени Лукаш агентству "Інтерфакс-Укрaїнa"

Питання: Нинішні парламентські вибори відбуваються за новим законом. Як ви можете прокоментувати критичні заяви, які лунають на адресу цього документу з боку опозиційних сил?

Відповідь: Вибори до Верховної Ради 28 жовтня 2012 року в Україні відбудуться за процедурою нового закону "Про вибори народних депутатів", який був ухвалений парламентом 17 листопада 2011 року. За нього віддали 366 голосів, тобто конституційна більшість від складу Верховної Ради. В основу закону ліг законопроект, підготовлений робочою групою, створеною президентом України. Показово, що документ підтримали опозиційні сили, що безумовно демонструє їхню довіру до процедур, закладених у законі. Безпосередня участь опозиції у виборчому процесі свідчить про визнання усіх його стадій. Визнання та використання.

Закон отримав позитивну оцінку міжнародних структур. Так, майже одразу після його ухвалення, 30 листопада 2011 року, вийшла спільна доповідь Міжнародного фонду виборчих систем (IFES) та Лабораторії законодавчих ініціатив, у якій було зазначено, що підтриманий Верховною Радою документ "зменшує можливості для фальсифікацій і зловживань". Також Парламентська Асамблея Ради Європи у своїй резолюції від 26 січня 2012 року зазначила, що вітає ухвалення закону широким консенсусом за участю опозиції. В документі було враховано майже всі пропозиції Венеціанської комісії.

Окремо хотілося б назвати найбільш важливі і позитивні нововведення закону. Передовсім, це заміна пропорційної системи із закритими списками – на змішану систему; дозвіл балотуватися незалежним кандидатам-самовисуванцям; неможливість скасування реєстрації кандидата, що гарантує збереження його статусу та неможливість втручання у його діяльність з боку представників влади.

Прогресивним нововведенням стало також регулювання спостереження за виборами, надання широких прав для спостерігачів від громадських організацій. Уперше в історії українського виборчого законодавства офіційним спостерігачам від громадських організацій надано статус суб’єктів виборчого процесу з відповідними правами.

Також позитивом нового закону є закріплення обов’язкового встановлення на виборчих бюлетенях спеціальних ступенів захисту. Це унеможливлює друк бюлетенів не у встановленому законом порядку.

Безумовним "плюсом" є і те, що уся виборча документація – бюлетені, контрольні талони, попередні та уточнені списки виборців, акти, заяви, скарги, протоколи та рішення виборчих комісій – відтепер мають зберігатися в архівних установах протягом п’яти років з дня офіційного оприлюднення результатів парламентських виборів. Це дає можливість протягом цих 5 років ознайомитися з будь-якими виборчими документами, якщо виникне сумнів щодо легітимності виборчого процесу, та покарати винних у порушенні закону.

Питання: Опозиція заявляє про чисельні порушення під час цієї кампанії. Як ви оцінюєте перебіг виборчого процесу?

Відповідь: Екватор кампанії уже позаду. Виборчий процес відбувається традиційно для України – організовано, активно та емоційно.

Безумовно, як і під час будь-якої виборчої кампанії, виникають певні ускладнення та фіксуються порушення. Проте у більшості випадків вони пов’язані з неналежною правосвідомістю окремих громадян, нововведеннями у законодавстві та занадто широкою ліберальністю його окремих положень.

Судами, виборчими комісіями та правоохоронними органами здійснюються необхідні дії для захисту прав та інтересів громадян та суб’єктів виборчого процесу. Органи внутрішніх справ реєструють та перевіряють усі повідомлення щодо можливих порушень виборчого законодавства, а також уживають відповідних заходів реагування.

У більшості звернень до органів внутрішніх справ йдеться про хуліганські прояви, виявлення агітаційних матеріалів, надрукованих з порушенням законодавства, та про незаконну агітацію. Найбільша кількість порушень фіксується у Києві, а також в Одеській, Донецькій і Кіровоградській областях. Переважна більшість фактів, про які йдеться у цих повідомленнях, не містять ознак виборчих злочинів чи правопорушень. Як правило, вони пов’язані з невдоволенням окремих кандидатів у народні депутати чи їхніх представників діями своїх політичних опонентів.

Також активно відбуваються судові процеси. Уже визнані протиправними дії декількох кандидатів, у судовому порядку встановлені факти підкупу, визнаються незаконними дії окремих членів виборчих комісій, скасовуються протиправні рішення тощо. Задовольняються позови як представників опозиції – і таких прикладів достатньо, так і представників влади.

Отже, на сьогодні порушення виборчого законодавства є малочисельними, які можна назвати типовими для будь-яких українських виборчих перегонів. Однак ці порушення не зможуть вплинути на результат волевиявлення українських громадян.

Питання: Як би ви охарактеризували роботу ЦВК, зважаючи на те, що у її складі представники сил, які є політичними опонентами?

Відповідь: Центральна виборча комісія робить усі необхідні роз’яснення для суб’єктів виборчого права та виборчих комісій щодо положень закону для їх правильного застосування. Майже всі рішення ЦВК ухвалюються одностайно, що підтверджує відсутність політизації, конфронтації та непорозумінь між членами комісії. Усі виборчі процедури поводяться у спосіб та строки, визначені законом та постановами ЦВК. У разі оскарження виборчих процедур з виборчих спорів ухвалюються судові рішення.

Питання: Якою є позиція президента України щодо нинішніх парламентських виборів?

Відповідь: Президент України як гарант конституційних прав громадян вживає усіх заходів, щоб виборча кампанія була проведена відповідно до вимог законодавства та міжнародних виборчих стандартів.

Українська влада розуміє, що від того, як пройдуть ці вибори, великою мірою залежатиме внутрішня соціальна стабільність країни, її зовнішній імідж у світі.

Президент України не є суб’єктом виборчого процесу, він не може втручатися у роботу виборчих комісій, він не є суддею та не може виконувати функції слідчих органів з перевірки та встановлення фактів порушення виборчого законодавства.

Президент України неодноразово звертався до глав держав та міжнародних організацій з проханням направити в Україну якомога більшу кількість міжнародних місій спостерігачів та взяти участь у спостереженні за ходом виборчого процесу.

Глава держави також закликав громадськість України не залишатися байдужими до цього процесу та організовувати через національні громадські організації спостереження за виборами. Президент України постійно закликає усі політичні сили до конструктивної співпраці із забезпечення проведення демократичних виборів. Це перш за все стосується належного контролю з боку політичних партій за сумлінним виконанням обов’язків членів виборчих комісій, які потрапили до складу комісій за квотами цих партій.

Президент України наголошував і наголошує, що влада повинна забезпечити усі умови для проведення вільних і демократичних парламентських виборів. Віктор Янукович уважно слідкує за процесом виборів народних депутатів та детально поінформований про хід виборчої кампанії.

Питання: Лунає чимало заяв щодо неправильності та незаконності формування окружних виборчих комісій. Адже, наприклад, до їх складу не потрапили представники "Удару" та "Свободи".

Відповідь: Це проблема нового закону. Це ціна компромісу під час голосування у Верховній Раді. Саме опозиція наполягала на тому, щоб допуск до жеребкування мали усі без винятку партії, які висунули своїх кандидатів. Спробую пояснити, що відбулося. 26 серпня ЦВК утворила 225 окружних виборчих комісій, до складу яких увійшло 4045 громадян.

Для цього ЦВК протягом 22, 23 та 24 серпня повела перевірку документів приблизно 15 тисяч кандидатів, які були подані кандидатами та політичними партіями. Уявіть собі обсяг цієї роботи.

Закон передбачає, що для визначення персонального складу комісій потрібно провести жеребкування. Ця процедура була розроблена і затверджена ЦВК. Жеребкування тривало майже годину. Його суть полягала у витягуванні з барабану 81 конверта з назвами партій, які внесли подання щодо формування складу ОВК, оголошення і фіксації результату жеребкування у протоколі.

Окремі експерти та політичні сили вважають, що ЦВК потрібно було проводити не одне, а 225 жеребкувань. Але це не лише не передбачено законом, але і неможливо фізично. Давайте просто порахуємо.

1 годину жеребкування потрібно помножити на 225 округів. Такий процес жеребкування зайняв би приблизно 225 годин – або 9 діб безперервного 24-годинного засідання ЦВК. Але, за законом, ОВК мали були сформовані упродовж всього 4 днів – з 22 по 26 серпня.

Відтак, ЦВК, формуючи склади окружних комісій, діяла у спосіб та в строки, визначені законом. Правомірність цих дій підтверджена рішенням Вищого адміністративного суду України. В подальшому, я вважаю, задля уникнення такої ситуації слід переглянути норми виборчого закону.

До речі, Партія регіонів також програла це жеребкування. Не тільки "Удар" та "Свобода". Аналогічна ситуація з жеребкуванням відбудеться і під час формування складу дільничних виборчих комісій. І знову я прогнозую шквал критики та звинувачень. А от реальні цифри та норми закону опозицію цікавити не будуть.

Питання: Наскільки активно беруть участь у виборчій кампанії міжнародні спостерігачі?

Відповідь: Ці вибори викликають значний інтерес у міжнародної спільноти. На сьогодні зареєстровано 512 спостерігачів від іноземних держав та міжнародних організацій. ЦВК буде реєструвати міжнародні громадські організації аж до 22 жовтня 2012 року. Сподіваюся, що громадські та міжнародні організації будуть пильними та об’єктивними щодо усіх суб’єктів виборчої кампанії та під час оцінки виборчих процедур. Переконана, що українські громадяни проявлять свою гостинність та відкритість під час співпраці та спілкування з іноземними гостями. Українська громадськість також бере активну участь у цій кампанії. На сьогодні ЦВК уже зареєструвала 68 громадських організацій.

Питання: У деяких округах фіксується підозріле збільшення кількості виборців, які переміщаються з інших округів. Під підозрою кандидати у депутати від партії влади та кандидати-бізнесмени. Як цьому запобігти?

Відповідь: Уже п’ять діб як не фіксуються, з чим усіх і вітаю. Спотворення волевиявлення громадян України шляхом "туризму за реєстром" не буде. Тепер факти.

За даними Державного реєстру виборців, станом на вересень 2012 року кількість виборців становить 36 687 114 осіб. Складання списків виборців, а також уточнення цих списків, здійснюється органами ведення Державного реєстру виборців. Усього на території України їх утворено 754. Саме за допомогою їхніх співробітників були розпочаті спроби невмотивованої заміни виборцями місця голосування.

У зв’язку з цим, 13 вересня Центральною виборчою комісією було ухвалено новий Порядок тимчасової зміни місця голосування виборця. Відповідно до цього порядку були вжиті заходи для унеможливлення немотивованих змін виборцями місць голосування. Якщо раніше виборець міг прийти до відділення ДРВ із заявою, у якій було зазначено будь-яку підставу для заміни місця голосування, то на даний час ця процедура ускладнилася.

Порядок зобов’язує кожного виборця для заміни місця голосування подавати заяву в органи ДРВ, у якій має бути зазначено прізвище, дату та місце народження, виборчу адресу, а також мотивування необхідності тимчасової зміни місця голосування та адресу, де громадянин перебуватиме у день виборів.

До заяви обов’язково повинні бути додані документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування. Це може бути довідка медичного закладу або установи; довідка з місця роботи; документ, що підтверджує місце проживання виборця на території відповідної виборчої дільниці. У разі, якщо до заяви додаються копії документів, їхні оригінали обов’язково пред’являються органу ведення реєстру для перевірки достовірності цих копій.

Вказані у заяві відомості повинні перевірятися органом ведення реєстру щодо їх повноти та відповідності даним документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Виборець має особисто прийти до органу ведення реєстру із заявою про заміну місця голосування. Відповідно до цього порядку, виборець може змінити місце голосування виключно в межах одномандатного виборчого округу, де він проживає. Проживання виборця на території виборчої дільниці, яку він просить визначити місцем його голосування, підтверджується документально.

І лише якщо за результатами розгляду заяви встановлено її обґрунтованість та наявність підтверджуючих документів, виборцю видається посвідчення про заміну місця голосування.

Я так детально зупинилася на цих нормах, бо хочу ще раз поінформувати про їхнє існування не лише тих, хто цікавиться виборчим процесом, але і тих, хто планує вчиняти спроби спотворення як даних реєстру, так і результатів волевиявлення у певних округах. "Виборчий туризм" не пройде.

Після ухвалення цих норм органами Державного реєстру та МВС здійснюється контроль та моніторинг аномальних "переміщень" громадян. Про персональну відповідальність за дії та рішення попереджено співробітників відділів ведення Державного реєстру виборців. Громадян прошу не ставати співучасниками злочинних дій зі спотворення волевиявлення виборців. Голосуйте там, де живете.

Питання: Нині багато дискусій точиться довкола ще одного нововведення – системи відеоспостереження на виборчих дільницях. Наскільки це доцільно і чи не налякають відеокамери громадян?

Відповідь: Уперше в історії українських виборів впроваджується система відеоспостереження за ходом голосування та підрахунку голосів. Ця система передбачає запис і он-лайн трансляцію голосування, а також запис і збереження інформації процесу підрахунку голосів виборців.

Кожна людина у будь-якому куточку світу матиме можливість бачити все, що відбувається під час голосування на виборчій дільниці, у режимі реального часу за допомогою мережі Інтернет. При цьому камери буде встановлено так, щоби не порушувати головний принцип демократичних виборів – принцип таємності голосування.

Відеокамери будуть фіксувати також процес підрахунку голосів. За запитом ця інформація буде надаватися учасникам виборчого процесу, судам та правоохоронним органам. Інформація про процес голосування та підрахунок голосів з кожної виборчої дільниці буде зберігатися протягом одного року.

Відкритість процесу – з одного боку, та його громадський контроль – з іншого, стануть дієвим механізмом протидії спробам здійснити будь-які порушення виборчого законодавства. Адже основна мета застосування відеофіксації – запобігання вчиненню правопорушень та фіксація можливих протиправних дій.

Що стосується питання про "заляканих виборців"… Я особисто вважаю українських виборців людьми досвідченими (адже у нас постійно відбуваються якісь вибори), мудрими та чудово поінформованими.

Як показують результати соціологічних досліджень, виборці позитивно оцінюють ініціативу щодо відеоспостереження на дільницях. За даними досліджень Центру Разумкова, 73% опитаних вважають, що відеокамери дадуть змогу спостерігати за роботою виборчих комісій і за ситуацією на виборчій дільниці. 57% певні, що камери спостереження – це кращий спосіб зробити процес більш прозорим. 71% вважає, що камерами спостереження їх особисто як виборців не налякають. Про що ще можна говорити?

Бояться відеофіксації ті, хто боїться правди. Правди та відповідальності.

Питання: На що розраховує партія влади на цих виборах?

Відповідь: Головним та визначальним принципом для нас є те, що результати виборів повинен визначати виборець. А не влада і не опозиція.

Результати останніх місцевих виборів підтверджують високий рейтинг Партії регіонів. 9 вересня на території 86 сіл, селищ, міст 23 регіонів України відбулися позачергові вибори, на яких обирали 78 сільських, 5 селищних та 3 міських голів. Усі вибори відбулися вчасно і без порушень. Серед новообраних 86 сільських, селищних, міських голів перемогу отримали 76 представників Партії регіонів, що складає 88%. Також перемогу на виборах отримали 4 члени ВО "Батьківщина" та 6 позапартійних.

Останні соціологічні дані також показують перемогу Партії регіонів на виборах. Саме тому її представники є найбільш зацікавленими у законності, відкритості та демократичності самого виборчого процесу. До чого всіх і закликаємо.

Декілька фактів про виборчий процес:

1) Центральною виборчою комісією утворено 225 одномандатних виборчих округів, в кожному окрузі – майже по 162 тисячі виборців.

2) ЦВК утворено на постійній основі 33 764 виборчих дільниць, у тому числі: звичайних – 32 188; спеціальних – 1 460; закордонних – 116.

3) ЦВК всього зареєстровано 5729 кандидатів, у тому числі: у виборчих списках партій – 2 641; в одномандатних округах – 3 088.

При цьому в одномандатних округах зареєстровано майже однакову кількість кандидатів як від партій, так і незалежних кандидатів-самовисуванців. Зокрема, від партій зареєстровано 1701 кандидатів, незалежних кандидатів – 1387 осіб.

Станом на 19 вересня ЦВК скасовано реєстрацію 44 кандидатів в одномандатних округах. Переважною підставою для скасування реєстрації кандидатів є їх добровільна відмова від подальшого балотування. Є декілька випадків скасування реєстрації кандидатів на підставі рішень судів.

4) У виборчих перегонах беруть участь 87 партій – суб’єктів виборчого процесу. 22 політичні партії висунули кандидатів за виборчими списками у загальнодержавному окрузі та 81 політична партія висунула кандидатів в одномандатних округах.

РЕКЛАМА

SOCIAL

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Loading...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины.

РЕКЛАМА
ПОГОДА
РЕКЛАМА