12:35 14.04.2020

Автор МИХАЙЛО ЦИМБАЛЮК

"Карантинний" бюджет, який веде країну до дефолту

6 хв читати
"Карантинний" бюджет, який веде країну до дефолту

Михайло Цимбалюк, народний депутат України, ВО "Батьківщина", перший заступник голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів

Ще зі студентської лави більшість фахівців, які розуміються в економіці, знають, що якщо в процесі виконання бюдже­ту відбувається перевищення найвищого рівня дефіциту або суттєве скорочення надходжень до державної казни, то вводиться механізм секвестру видатків. Власне він і полягає в пропорції щомісячних витрат за всіма статтями протягом того періоду, який залишився до кінця фінансового року.

Востаннє секвестр Державного бюджету в Україні проводили в 2014 році, коли на українську економіку суттєво вплинула війна на Сході нашої країни. Про перегляд видатків говорили і наприкінці минулого року, зрештою до цього так і не дійшли.

Нині ж перед усією світовою економікою з’явився новий виклик – стрімке поширення коронавірусної інфекції, яке й зупинило роботу тисяч бюджетоутворюючих підприємств, мільйони людей просто опинилися без місця праці. Ситуація практично однакова у кожній країні світу, яка бореться з COVID-19. Україна не виняток, а тому доопрацювання Державного бюджету 2020 року було неминучим.

Зрештою пропоновані зміни до головного фінансового документу країни народні депутати з монобільшості проголосували, але це не той бюджет, який може врятувати Україну від дефолту і забезпечити громадянам якісний соціальний захист.

Так, після внесення змін доходи Держбюджету зменшилися на майже 120 мільярдів гривень і  становитимуть 975,8 млрд грн. В Уряді та профільному комітеті ВРУ  вирішили, що найбільше наша країна втратить на:

ПДВ із імпорту – 45,7 млрд грн;

ренті за користування надрами – 22,9 млрд грн.;

ПДВ із вироблених товарів – 21,4 млрд грн.;

податку на прибуток підприємства – 20,7 млрд грн.

І таким чином дефіцит бюджету збільшився на 202, 1 мільярди гривень, зокрема за рахунок боргових запозичень.

Згідно зі змінами до Держбюджету, найбільше грошей піде на наповнення Фонду боротьби з коронавірусом. Планують назбирати 64,7 млрд грн.  Додатково вирішили профінансувати Пенсійний фонд (+29,7 млрд грн.) та обслуговування державного боргу (+3,3 млрд грн.).

Втім основний акцент варто зробити на скороченні бюджетних програм – кошти забрали в низки без сумніву необхідних для існування держави галузей. Найбільш за все "порізали" пільги та житлові субсидії – їх буде зменшено на 8,2 млрд грн. Колеги-народні депутати хоч і заспокоюють, що це лише економія за рахунок теплої зими, але все ж таки кошти більшості споживачам вже виплатили, тому переконаний, що отримати пільгу на оплату компослуг на наступний опалювальний сезон буде ще важче.

В умовах масштабного й довготривалого процесу децентралізації та об’єднання територіальних громад, Уряд вочевидь, вирішив все це спустити на гальма, оскільки Державний фонд регіонального розвитку недоотримає 2, 6 мільярди гривень, а субвенції місцевим бюджетам на підтримку розвитку ОТГ зменшили на 100%, тобто на трохи більше 2 мільярдів гривень. Не отримають місцеві ради і необхідних грошей на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів середньої освіти. Обмежили фінансування і на створення навчально-практичних центрів сучасної професійно-технічної освіти (-160 мільйонів грн.), яка в нашій країні й так перебуває у досить плачевному стані і все утримання таких закладів переклали на плечі місцевих рад. Виходить замкнене коло – грошей на місцях немає, а тому центри професійної освіти просто закривають і таким чином формують недобір на робітничі спеціальності на трудовому ринку країни.

Театри отримають на 120 мільйонів гривень менше, український культурний фонд – на 90 мільйонів, держкіно – на 307 мільйонів, – і так практично по кожному пункту культури та освіти. Не зберегли 250 мільйонів гривень на навчальне обладнання для університетів, 400 мільйонів на базове фінансування науки у ВНЗ, 59 мільйонів гривень з підготовки кадрів у вишах. Відповідно таке недофінансування суттєво ставить під сумнів якість вищої освіти, яка була однією з найкращих у Східній Європі. Без фінансової мотивації збоку держави цього року залишаться молоді вчителі – в бюджеті для них "врізали" 1,5 мільярди гривень і рівень їхньої зарплати залишиться в межах 5 тисяч гривень за місяць… З такими підходами вчителі просто залишатимуть свою роботу і шукатимуть кращих способів заробітку. Все ж чи не єдине, що не зачіпають в скороченні – це зарплати викладачам та виплати стипендій. В неповному фінансуванні, але все ж продовжується проект Нова українська школа і учні вже у вересні зможуть зайти в оновлені класи. Наш пріоритет, щоб успішні проекти мали право на існування, незалежно від фінансової спроможності країни, бо криза мине, а освічене громадське суспільство буде необхідне нашій країні…

Не змінилося нічого й для медиків… Згідно зі змінами до бюджету, обіцяне підняття медперсоналу передбачено лише на час карантину… Окрім згаданих Пенсійного фонду, видатки у змінах до Держбюджету збільшили на виплату суддівської винагороди. Міністерство внутрішніх справ також не потерпіло – бюджет їм збільшують (!) на 195 мільйонів до понад 93 мільярдів гривень...

Виникають логічні питання і до прикінцевих положень змін до Держбюджету країни. Зокрема мова йде про відновлення видатків на аеропорти "Дніпропетровськ" (900 мільйонів грн.) та "Ізмаїл" (70 млн грн.), а це є абсурдним у своєму початку, оскільки бюджетом передбачається повне скорочення таких бюджетних призначень.  Окрім того, бюджетом передбачене списання частини заборгованості Київської міської ради, що є нелогічним за умови профіцитності київського міського бюджету.

Передбачається, що до кінця карантину  вводиться обмеження на заробітну плату працівникам бюджетних установ і членів наглядових рад не більше 10 мінімальних зарплат, а саме 47 230 грн. Зрештою доцільно було б тимчасово також запровадити цільовий податок на "велику" зарплату – ті, що більше десяти "мінімалок" - ПДФО 50 %, які скеровувалися на фонд боротьби із коронавірусом. Бо ми, на жаль, не маємо впевненості в тому, що представники наглядових рад після карантину не надолужать зарплату різницею великими преміями.

В підсумку ми спостерігаємо картину, коли не змінилася ані ідеологія, ані логіка запропонованих змін бюджету. Зокрема, це може свідчити про відсутність самостійного бачення й пропозицій щодо ідеології у нового міністра фінансів. Тим більше, що попередні правки щодо перегляду бюджету готував ще колишній міністр фінансів Ігор Уманський – вони і коштували йому посади. Ймовірно, що до звільнення  посадовця призвела його принципова позиція щодо подолання корупційних схем. Бо саме екс-міністр фінансів розповів, що  ділки і чиновники крадуть у нас з вами кожен місяць близько 10 мільярдів гривень. 120 мільярдів гривень на рік. За його словами, якби ці гроші потрапили в бюджет, то ніякі кредити б Україні були не потрібні, а за 30 років незалежності вийшла б досить суттєва сума.

І щонайобурливіше – Кабмін не має бачення бюджетної сфери на наступний рік. Оскільки зупиняється дія статті 33 Бюджетного кодексу щодо основних напрямків бюджетної політики на наступний 2021 рік.

А побудова стратегії – це запорука успіху, й реальній оцінці ситуації, яка складається. Цього, на жаль, поки й бракує нинішнім  чиновникам, які й формують подальше бачення життя у нашій країні.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ІРИНА МУДРА

Наполегливість дає результат: рішення про конфіскацію активів рф наближається

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА