"Нафтогаз" зобов'язався до кінця січня-2019 спільно з МГУ розробити систему контрактів анбандлінгу
Міжнародні партнери та представники "Нафтогазу України", "Укртрансгазу" і "Магістральних газопроводів України" (МГУ) 29 листопада в Брюсселі погодили спільний план дій наступних кроків анбандлінгу (виділення з "Нафтогазу" діяльності з транспортування газу), зазначається в заяві Єврокомісії за підсумками зустрічі віце-президента ЄК Мароша Шефчовича з главою МЗС України Павлом Клімкіним 5 грудня.
"На основі узгодженого плану дій "Нафтогаз" зобов'язався розробити до кінця січня 2019 року в співпраці з МГУ необхідну систему контрактів (contractual framework) для створення сертифікованого оператора газотранспортної системи (TSO) відповідно до законодавства України і Третього енергетичного пакета", - наголошується в заяві.
Згідно з ним, ця правова база має бути затверджена у перші місяці 2019 року, що потребуватиме активної участі Кабінету Міністрів для забезпечення повного анбандлінгу до 1 січня 2020 року.
Єврокомісія нагадує, що скликала таку зустріч високого рівня після жовтневого спільного листа ЄК, Держдепартаменту США, Секретаріату Енергетичного співтовариства, Світового банку та ЄБРР, в якому наголошувалося на актуальність анбандлінгу.
Згідно із заявою, М.Шефчович привітав рішучу прихильність П.Клімкіна процесу анбандлінгу, оскільки незалежне і надійне TSO є наріжним каменем майбутнього прозорого і ефективного газового ринку в Україні і кращою гарантією для гравців ринку брати участь у стійкому транзиті газу після 2019 року. Віце-президент високо оцінив результати зустрічі 29 листопада в Брюсселі із досягнення рішучого прогресу в процесі анбадлінгу найближчими місяцями.
"Сподіваюся, що ця спільна мета і домовленість між українською стороною і ключовими стейкхолдерами - поворотний момент. Це надає нової динаміки процесу і надасть можливість забезпечити плавну підготовку до створення нового TSO в Україні до січня 2020 року", - наголосив М.Шефчович.
У зв'язку з цим він оцінив конструктивну співпрацю "Нафтогазу", що необхідна для своєчасного та ефективного виконання плану дій із анбадлінгу.
Віце-президент також наголосив на готовності ЄК сприяти цьому процесу в найближчі тижні і протягом усього 2019 року, оскільки він також є ключовим елементом тристоронніх газових переговорів із РФ.
"Їхній успішний результат, а саме довгостроковий транзит газу територією України до ЄС надійним і комерційно життєздатним способом, має першорядне значення для енергетичної безпеки ЄС", - заявив М.Шефчович.
Як повідомлялося, представники уряду України і керівництво "Нафтогазу" мали різні погляди на процес анбандлінгу, що затягувало його практичну реалізацію. Глава правління НАК Андрій Коболєв заявляв, що розроблений компанією план анбандлінгу допоможе завершити процес до 1 січня 2020 року, і наполягав на якнайшвидшому залученні міжнародного партнера до управління ГТС.
Водночас перед зустріччю високого рівня в Брюсселі директор секретаріату Енергетичного співтовариства (ЕС) Януш Копач (Janez Kopač) розкритикував позицію "Нафтогазу" в цьому процесі. За його словами, затягування анбандлінгу з боку "Нафтогазу" ставить під загрозу укладення нового довгострокового контракту на транзит російського газу териорією України, і ситуація має бти вирішена максимально швидко.
Я.Копач закликав до невідкладних дій, щоб переконати співрозмовників у Брюсселі, Вашингтоні, Стокгольмі у перевагах української ГТС порівняно з "Північним потоком-2" і відсутності в України подвійних стандартів до норм 3-го енергопакета.
На думку директора секретаріату, таким головним сигналом повинен має бути реальний анбандлінг, що надав би дозвіл сертифікувати нового оператора ГТС до кінця 2019 року, оскільки запропоновані "Нафтогазом" плани з цього питання застаріли.
Я.Копач заявив, що ЕС спільно зі Світовим Банком, МВФ і Єврокомісією наполягають на підписанні договору про передання акцій між "Нафтогазом" і "Магістральними газопроводами України". За його думкою, це необхідно зробити в першому кварталі 2019 року і супроводити його відповідним рішенням Кабінету Міністрів, щоб він вступив у силу з 1 січня 2020 роки без жодних додаткових умов.
Директор секретаріату ЕС вважає, що часу на роботу на високому рівні над новою "дорожньою картою" немає, і "Нафтогаз" у стані спільно з консультантами підготувати проект такого договору. Він додав, що ЕС готовий підключити свої ресурси, якщо термін підготовки перевищить два тижні, щоб встигнути скласти проект до Різдва, а потім одразу розпочати розробку проекту нормативного акта уряду і вирішення всіх необхідних питань для сертифікації.