"Нафтогаз України" на початку лютого представить на обговорення план анбандлінгу з концесією

НАК "Нафтогаз України" на початку лютого 2019 року планує виставити на широке обговорення свій план анбандлінгу (виділення з "Нафтогазу" діяльності з транспортування газу), що передбачає варіант концесії, повідомив глава правління НАК Андрій Коболєв агентству "Інтерфакс-Україна" в Давосі.
"Варіант, який ми вважаємо найреальнішим з усіх і який доступний зараз нам з точки зору роботи парламенту, політики і всього іншого, - це концесія. Концесія вписується в модель анбандлінгу ISO (Independent System Operator), яка нам потрібна для збереження, в тому числі, наших вимог", - сказав він у кулуарах "Українського сніданку", організованого Фондом Віктора Пінчука.
"У цій ситуації ми, як "Нафтогаз", як компанія, яка єдина несе реальну фінансову відповідальність за анбандлінг, збираємося йти за цим сценарієм", - додав глава правління НАК.
А.Коболєв зазначив, що теоретично існує ще варіант приватизації, який вписується в так званий OU (full ownership unbundling). "Тут доведеться віддавати (газотранспортну) систему у власність, що мені здається взагалі нереальним зараз фактично", - підкреслив глава НАК.
Він повідомив, що "Нафтогаз" вже обговорював свій варіант анбандлінгу з Єврокомісією.
За його словами, в ньому є деякі об'єктивні проблеми, так як будь-який план справжнього анбандлінгу, не імітації, а анбандлінгу, що відповідає вимогам 3-го енергопакета, вимагатиме змін до українського законодавства, обов'язкового врегулювання питання, яким чином і на яких правових підставах новий оператор отримає ГТС.
А.Коболєв вказав, що під час презентації свого сценарію НАК має намір пояснити, що необхідно для його реалізації від третіх сторін: у першу чергу, що треба від парламенту, і чому це правильно.
"Єдине, в чому я згоден з (директором секретаріату Енергетичного співтовариства Янушем - ІФ) Копачем у його підході до питання (анбандлінгу - ІФ), що ставки дуже високі, і анбандлінг треба зробити правильно зараз, щоб він не мав негативного впливу на нашу можливість лобіювати зупинку Північного потоку-2 в Європі", - заявив глава правління НАК.
Він зазначив, що на переговорах в Брюсселі, які відбулись21 січня, "Газпром" був дуже чіткий, сказавши, що анбандлінгу і зміни правил вони не хочуть, тому в разі майбутнього транзиту затягування анбандлінгу не є проблемою.
"Але як "Нафтогаз", дивлячись на крок вперед, я розумію, що "Газпром" в якійсь мірі просто лукавить, тому що за нашою спиною вони використовують аргумент, що Україна досі не зробила анбандлінгу, який вони, власне кажучи , і блокують, щоб просувати Північний потік-2 ", - підкреслив А.Коболєв.
Він пояснив, що таке блокування ведеться на рівні чинного контракту на транзит між "Нафтогазом" і "Газпромом", який не дозволяє здійснити анбандлінгу. Глава НАК нагадав, що українська компанія неодноразово пропонувала перевести його нового оператора, однак "Газпром" говорив, що не дозволить цього зробити.
"Контракт на $ 3 млрд на рік, не хочеться його розірвати тільки на підставі цього факту. Європейці вважають, що цього робити не треба, ми також вважаємо", - зазначив глава правління НАК.
Водночас він підкреслив, що Україні все одно треба здійснити анбандлінг, слідуючи своїм зобов'язанням у рамках договорів про Енергоспівтовариство і про асоціацію з ЄС, - виконання 3-го енергопакета.
Згідно із заявою Єврокомісії за підсумками зустрічі віце-президента ЄК Мароша Шефчовича і глави МЗС України Павла Клімкіна на початку грудня 2018 року, "Нафтогаз" зобов'язався розробити до кінця січня 2019 року в співпраці з "Магістральними газопроводами України" необхідну систему контрактів для створення сертифікованого оператора газотранспортної системи (TSO) відповідно до законодавства України і 3-го енергопакета. Правова база має бути затверджена в перших місяцях 2019 року.
На думку М.Шефчовича, незалежний і надійний оператор транзиту (TSO) є наріжним каменем майбутнього прозорого і ефективного газового ринку в Україні і кращою гарантією для гравців ринку брати участь в стійкому транзиті газу після 2019 року.
До останнього часу представники уряду України і керівництво "Нафтогазу" мали різні погляди на процес анбандлінгу, що затягувало його практичну реалізацію. А.Коболєв заявляв, що розроблений компанією план анбандлінгу дозволить завершити процес до 1 січня 2020 року, і наполягав на якнайшвидшому залученні міжнародного партнера до управління ГТС.
Водночас в кінці грудня глава секретаріату Енергоспівтовариства (ЕС) Януш Копач (Janez Kopač) піддав критиці позицію "Нафтогазу" в цьому процесі. За його словами, затягування анбандлінгу з боку "Нафтогазу" ставить під загрозу укладення нового довгострокового контракту на транзит російського газу через Україну, і ситуація має бути вирішена максимально швидко.
Я.Копач заявив, що ЕС спільно зі Світовим Банком, МВФ і Єврокомісією наполягають на підписанні договору про передачу акцій між "Нафтогазом" і "Магістральними газопроводами України". На його думку, це необхідно зробити в першому кварталі 2019 року і супроводити його відповідним рішенням Кабінету міністрів, щоб він вступив в силу з 1 січня 2020 року без будь-яких додаткових умов.