Інтерфакс-Україна
19:30 05.11.2019

Ввезення вживаних вагонів із РФ після рішення уряду України про відтермінування ембарго зросло в чотири рази

4 хв читати
Ввезення вживаних вагонів із РФ після рішення уряду України про відтермінування ембарго зросло в чотири рази

Відтермінування до 1 березня 2020 року введення ембарго на ввезення в Україну з Росії вантажних вагонів із вичерпаним терміном експлуатації, ухвалене урядом України в травні поточного року, призвело до різкого зростання імпорту цих вагонів із РФ і скорочення замовлень для українських вагонобудівників, повідомила секретар Нацкомітету з промислового розвитку Олена Саліхова.

"За інформацією "Укрзалізниці" (УЗ), за період із 2 січня до 3 жовтня 2019 року до України ввезено 4,207 тис. вагонів уживаних (90% яких - з РФ), при цьому з січня до травня імпортовано 732 вагони, а з червня до жовтня (тобто після офіційного оголошення про введення ембарго в наступному році) - 3,059 тис., тобто в 4,2 раза більше", - повідомила Саліхова агентству "Інтерфакс-Україна".

За її словами, з ввезених із початку року з РФ 3,791 тис. вагонів найбільше - зерновозів, які побудовані з 1975-го до 1991 року, тобто у них давно сплив термін експлуатації. Є ймовірність, що найближчим часом буде імпортовано ще майже 2 тис. таких вагонів, додала Саліхова.

"За нашими підрахунками, лише за третій квартал цього року в результаті сплеску імпорту бюджет України недоотримав понад $9 млн ПДВ (вживані зерновози ввозять у середньому по $16,2 тис., тоді як нові українські продаються по $61,6 тис.)", - зазначила Саліхова.

Водночас вона наголосила, що проблема напливу імпортних уживаних вагонів насправді не у "відтермінуванні" ембарго, а в можливості використання списаних вагонів у поїздах.

"Мінінфраструктури та "Укрзалізниця" ще в 2016 році могли зупинити це "свавілля", заборонивши додавати до поїздів списані вагони, однак не зробили цього. В результаті сьогодні близько 14 тис. вагонів із сумнівними технічними характеристиками колесять Україною, руйнують верхню будову колії та становлять потенційну загрозу краху складів і життю людей", - зазначає секретар Нацкомітету промрозвитку.

Як зазначив агентству президент АТ "УПЕК" Анатолій Гіршфельд, у Програмі оновлення рухомого складу на 2017-2021 роки УЗ задекларувала купівлю 35,773 тис. нових вантажних вагонів і модернізацію десятків тисяч вагонів, однак третій рік ця ініціатива "пробуксовує", хоча її реалізація дала змогу б забезпечити ринок вагонами, заощадити на тязі й обслуговуванні, а також "розвантажити" депо.

Зі свого боку Саліхова констатує, що ввезення списаних російських вагонів, деякі з яких купуються за ціною трохи більше ціни металобрухту, створює нерівні конкурентні умови для виробників в Україні, а для держави це недоотримані сотні мільйонів гривень податків і зборів до бюджету.

Така ситуація, зазначає секретар Нацкомітету промрозвитку, вже привела до скорочення замовлень на будівництво вагонів українськими підприємствами і загрози їх зупинення. Зокрема, в серпні поточного року жодного вагона не було продано Попаснянським вагоноремонтним заводом і заводом "Карпати", а "Дніпровагонмаш" продав лише один вагон, Дизельний завод - 10.

Саліхова повідомила, що наразі промисловці готують чергове звернення з вимогою введення заборони на додавання до поїздів вантажних вагонів із продовженим терміном служби.

Як пояснило агентству "Інтерфакс-Україна" керівництво Крюківського вагонзаводу, тенденція нарощування обсягів ввезення вживаних вагонів за останні місяці дає змогу спрогнозувати значне падіння попиту на зерновози вже з грудня поточного року.

"Хтось сильно зацікавлений у затягуванні заборони на ввезення застарілих вагонів. Усі очікували, що це відбудеться в липні. Виправити ситуацію може тільки вольове рішення Мінінфраструктури щодо введення заборони на курсування і продовження терміну служби таких вагонів, однак розуміння глибини проблеми від керівництва міністерства ми не бачили і останні три роки, і зараз", - зазначають на КВБЗ.

На думку генерального директора "Аурум Груп" (до складу входить виробник вагонів "Дизельний завод") Андрія Жарія, експлуатація вживаних вантажних вагонів фактично унеможливлює існування вагонобудівної і суміжних галузей України, задіяних у виробництві залізничних вагонів, а це - сотні підприємств і сотні тисяч людей.

"Водночас проведений аналіз свідчить про те, що у разі заборон курсування недефіцитних вагонів із продовженим терміном експлуатації, щорічне вибуття з парку "Укрзалізниці" не перевищить 5500 вагонів, а приватних власників - не більше ніж 4600 вагонів на рік, що може бути з легкістю заповнено наявними потужностями з вагонобудування в Україні (в 2018 році побудовано понад 11 тис. вагонів)", - зазначає Жарій.

Він нагадав, що виробництво вантажних вагонів до того ж має високий ступінь локалізації - понад 95%, тобто під час виробництва вагонів використовується переважно вітчизняна сировина й комплектувальні, а також створюється додаткова вартість в Україні.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Нацбанк покращив оцінку дефіциту електроенергії на 2025–2027 рр.

Країни G7 та ЄС вже надали Україні $13,6 млрд, забезпечених замороженими активами РФ – Мінфін

Світовий банк надасть Україні грант $70 млн на зміцнення енергосистеми

АРМА передає "Вінницяпобутхім" до ФДМУ для подальшої реалізації

Гороховський та Рогальський переоформили контроль над monobank через кіпрську Crestline Limited

ЄБРР підтвердив надання "Нафтогазу" EUR270 млн кредиту від нього та EUR139 млн гранту від Норвегії на закупівлю газу

Процес перемовин України із зовнішніми комерційними кредиторами заслуговує на довіру – МВФ

Україна з початку квітня 2025р. експортувала 1,9 млн тонн зерна - Мінагрополітики

НБУ прогнозує зростання імпорту газу 2025р до $2,9 млрд через атаки РФ

Галущенко та єврокомісар з енергобезпеки Йоргенсен обговорили потреби українського енергосектору у взаємодії з ЄС

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА