Інтерфакс-Україна
12:28 19.11.2019

Збільшення держвидатків на дороги спричинило зростання імпорту дорожньої техніки і матеріалів замість замовлень вітчизняним заводам - Нацкомітет промрозвитку

4 хв читати
Збільшення держвидатків на дороги спричинило зростання імпорту дорожньої техніки і матеріалів замість замовлень вітчизняним заводам - Нацкомітет промрозвитку

Збільшення асигнувань з держбюджету на будівництво доріг спричинило зростання імпорту дорожньої техніки та матеріалів до $1 млрд майже за три роки, замість того, щоб дати імпульс інвесторам й оживити цей бізнес в Україні, вважають у Нацкомітеті з промислового розвитку.

"За інформацією Державної фіскальної служби, за період із 1 січня 2017 року до 31 жовтня 2019 року Україна сплатила $640 млн за бітум та $558,6 млн за бульдозери, грейдери, екскаватори, навантажувачі, дорожні катки та інші спецмашини" - повідомила секретар нацкомітету Олена Саліхова агентству "Інтерфакс-Україна".

Згідно з наведеними нею даними ДФС, зокрема, імпорт дорожньо-будівельної техніки у 2018 році зріс у 2,5 раза проти 2016 року, до $225 млн, бітуму - втричі, до $290,6 млн (у тоннах - в 1,7 раза).

Водночас, зазначає Саліхова, за підрахунками нацкомітету, згідно з інформацією ProZorro в частині укладених договорів на дорожні роботи в 2018 році, у більшості контрактів від 100 млн грн великих українських і зарубіжних підрядників частка заробітної плати становить від 0,4 до 4%, а закладений прибуток - від 0,1 до 2%, отже, максимально сплачені податки (без ПДВ) минулого року не перевищили 1 млрд грн.

"Таким чином, з кожної гривні українських платників податків, асигнованої на дороги, в казну повертається усього лише 2,5 копійки", - зазначила Саліхова.

Вона також повідомила, що проблема не лише в імпорті такої техніки - в Україну "у величезній кількості" надходить техніка іноземної реєстрації, ввезена підрядниками на умовах тимчасового використання без сплати податків і зборів.

Як повідомив агентству голова правління - гендиректор АТ "Кредмаш" (виробник асфальтозмішувальних установок) Олександр Тверезий, на хвилі збільшення видатків держбюджету на "Укравтодор" у 2016-2019 роках імпорт асфальтозмішувальних установок в Україну збільшився в 21 раз - до $15 млн при тому, що "Кредмаш" виробляє аналогічну продукцію щонайменше на 25% дешевше, і вона не поступається за якістю і технічними характеристиками.

"Ситуацію для українських виробників посилило закриття ринку РФ, зокрема для постачання асфальтозмішувальних установок. Усе це створює реальні загрози зупинення виробництва не лише нашого підприємства, а й суміжників", - зазначив гендиректор.

Він також додав, що "Кредмаш" може повністю задовольнити потреби України в таких установках, тоді як на сьогодні потужності завантажені на 60-70%, і половина продукції постачається на експорт.

Генеральний директор ще одного виробника дорожньої автотехніки - АТ "Автокраз" Роман Черняк зазначив агентству, що лобіювання інтересів іноземних виробників, зокрема, призвело до стагнації підприємства.

"В умовах гострої конкурентної боротьби з компаніями інших країн, які мають доступ до дешевих кредитів і користуються різними стимулами та фінансовою підтримкою своїх держав, украй потрібен запуск компенсаторів для покупців української дорожньої та комунальної техніки за аналогією з механізмом, який діє для аграріїв під час купівлі сільгосптехніки", - вважає Черняк.

Саліхова нагадала, що в грудні 2017 року уряд України затвердив порядок спрямування коштів державного дорожнього фонду, де передбачалося використовувати до 1% його коштів на часткову компенсацію вартості дорожньо-будівельної техніки й обладнання вітчизняного виробництва.

"Але запуск цього механізму саботувався чиновниками, а цього року за їхньою ініціативою зовсім зник із документа. За відсутності такого інструменту бюджетні асигнування на дороги, які в 2020 році становитимуть близько 70 млрд грн, будуть, як і в попередні роки, сприяти розвитку економік інших держав", - констатує секретар нацкомітету.

З огляду на це, за її словами, промисловці мають намір звернутися до прем'єр-міністра України Олексія Гончарука та голови Верховної Ради Дмитра Разумкова з проханням внести відповідні зміни до законодавства.

На думку президента АТ "УПЕК" Анатолія Гіршфельда, наукові, інженерні та виробничі компетенції України залишаються незадіяними в процесі масштабного дорожнього будівництва.

"Необхідно внести зміни до Бюджетного кодексу в частині встановлення фіксованого фінансового забезпечення розвитку виробничих потужностей дорожніх організацій у розмірі 1% дорожнього фонду, шляхом перерозподілу коштів із забезпечення безпеки дорожнього руху, які щорічно не використовують у повному обсязі. Уже у 2020 р. це дасть змогу спрямувати близько 500 млн грн на стимулювання придбання комунальної та дорожньо-будівельної техніки та обладнання, яке виробляється в Україні з базовим рівнем локалізації 20-25%", - вважає він.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Ціни на подобову оренду житла в Карпатах напередодні свят зросли на 67% - OLX

"Запоріжсталь" аварійно зупинила виробництво через блекаут унаслідок масованих російських обстрілів по об’єктах енергоінфраструктури України

РФ атакувала ТЕС "ДТЕК", внаслідок чого вони зазнали пошкоджень

АЕС вимушено знизили потужність через масовану атаку РФ – глава Міненерго

Через масовану атаку РФ майже повінстю знеструмлені Рівненська, Тернопільська та Хмельницька області – глава Міненерго

Нафта помірно дешевшає, Brent торгується трохи нижче ніж $62 за барель

Держбюджет-2026 у разі продовження війни потребує збільшення видатків мінімум на 325 млрд грн – Підласа

Корпорація "Еталон" планує вихід на ринок вантажівок повною масою до 3,5 тонни

Revolut попередив про закриття рахунків українців з 22 лютого 2026 року

Обсяг іпотечного кредитування в Україні в жовтні-2025 зменшився на 3,2% порівняно з вереснем – НБУ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА