Інтерфакс-Україна
20:39 19.11.2020

Експерти МВФ висловили сумнів у доцільності випуску ВВП-варантів України

3 хв читати
Експерти МВФ висловили сумнів у доцільності випуску ВВП-варантів України

Практично відсутня стеля виплат за випущеними Україною під час реструктуризації зовнішнього боргу в 2015 році ВВП-варантами потенційно може призвести до великих фіскальних витрат, що набагато перевищують первинне списання боргу, вважають експерти Міжнародного валютного фонду.

Як зазначено в дослідженні "Роль інструментів умовного державного боргу (SCDI) в реструктуризації суверенного боргу", оприлюдненому фондом у четвер, за сценарію зростання ВВП на 5% внутрішній коефіцієнт окупності (IRR) для кредиторів України, що отримали ВВП-варанти, підскочить до понад 13%.

Автори дослідження додають, що в цьому сценарії фіскальні витрати перевищать 0,55% ВВП на рік.

Водночас, зазначено в документі, за сценарію зростання економіки на 4% IRR буде відносно скромним - близько 3% від початкового списання.

У документі наголошується, що різновид SCDI-VRI (value recovery instruments), який уперше з'явився у 1980-х роках та передбачає виплати лише за позитивних сценаріїв, використовується спорадично: після 1990 року було лише чотири великі кейси із понад півсотні суверенних реструктуризацій - Аргентина (2005 і 2010), Греція (2012) та Україна (2015). У 2020 році дві значні реструктуризації боргу - Аргентина та Еквадор - не включали цього інструменту.

Автори серед особливостей VRI відзначають сильні коливання їхньої ціни залежно від зміни економічних перспектив, а також низьку ліквідність. Зокрема, у випадку України її ВВП-варанти почали котируватися з 49,6%, опускалися до 28,69% і піднімалися до 109,43%, а середня їхня ціна становила 57,1%.

"В усіх цих випадках інвестори, здавалося, недооцінювали майбутні переваги ВВП-варантів, про що свідчить первинна низька ринкова вартість VRI. Щоб компенсувати це, державним органам, можливо, необхідно пропонувати кращі умови, підвищуючи ймовірність дорогих виплат за ВВП-варантами. Отже, залишається неясним, якою мірою за рахунок ВВП-варантів вдалося залучити більше інвесторів для завершення реструктуризації боргу і водночас добитися справедливого розподілу ризиків постфактум", - йдеться в дослідженні.

На думку його авторів, оскільки інвестори зазвичай сильно знецінюють ВВП-варанти, в середньому вони можуть бути дорожчі, ніж просте поліпшення пропозиції щодо реструктуризації за рахунок скорочення розміру списання боргу. "ВВП-варанти Аргентини 2005 року коштували дорожче емітенту, а ВВП-варанти України 2015 року, зрештою, можуть призвести до значно більших виплат, ніж первинне списання".

У дослідженні зазначено, що наслідком кризи COVID-19 може може стати серія дорогих і неефективних реструктуризацій суверенного боргу, і SCDI можуть відіграти важливу роль у поліпшенні результатів цієї реструктуризації, проте слід врахувати досвід перерахованих вище їхніх випусків.

Автори документа зазначають, що варто розглянути варіант стандартизації випуску подібних інструментів, а також можливість випуску біржових облігацій із виплатами як у хороші, так і в погані часи та прив'язкою до змінної (наприклад, цін на сировинні товари), яка є поза контролем держави-емітента (що дає змогу уникнути ризиків вимірювання та маніпулювання).

ВВП-варанти були випущені в рамках реструктуризації держборгу України в 2015 році замість єврооблігацій на номінальну суму $3,2 млрд (20% від обсягу реструктуризації) і не є частиною держборгу країни. Платежі за ВВП-варантами здійснюватимуться щорічно в грошовій формі в доларах США залежно від динаміки зростання реального ВВП України у 2019-2038 рр., проте через два календарні роки - тобто між 2021-м і 2040 роками.

Якщо приріст ВВП за рік буде нижчий за 3% або реальний ВВП буде меншим ніж $125,4 млрд, то виплат за паперами не буде. Якщо ж приріст реального ВВП становитиме від 3% до 4%, виплата за паперами становитиме 15% перевищення показника ВВП над 3%, а якщо вище ніж 4% - то ще плюс 40% перевищення показника ВВП над 4%. Окрім цього, з 2021 до 2025 року платежі обмежені 1% ВВП. Відсутність якихось обмежень щодо виплат після 2025 року в разі швидкого зростання ВВП критикували окремі політики та експерти всередині країни.

Україна в середині серпня 2020 року оголосила про завершення викупу на відкритому ринку близько 11% своїх ВВП-варантів для зменшення виплат за ними в майбутньому. Орієнтовно виплати за ВВП-варантами у 2021 році до їх часткового викупу оцінювалися в $40 млн.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

ЄІБ може вкласти EUR15 млн в Ukraine Phoenix Tech Fund

Підтримка підприємницької ініціативи ветеранів має будуватися на державно-приватному партнерстві – голова НБУ

Загальний обсяг виділеного від ЄБРР фінансування для України сягнув EUR7,6 млрд

ЄБРР виділив "Новій пошті" кредит до EUR50 млн

Проєкт BGV Graphite дає початок визнанню Європою потенціалу України щодо критичної сировини – топменеджер BGV Group на URC-2025

ЄБРР надає VARUS позику в розмірі $25 млн на стале енергоефективне зелене розширення

Україна в рамках Food from Ukraine буде надавати гуманітарну допомогу продуктами харчування

ЄБРР надає понад EUR65 млн кредитів на муніципальні проєкти українських міст

Україні для відновлення та розвитку потрібні безпека, забезпечення гарантій та страхування інвестицій – CCO "Метінвесту" на URC-2025

ЄІБ надасть "Укргідроенерго" EUR120 млн кредиту на модернізацію ГЕС – угода на URS-2025

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА