Січневий локдаун скорочує замовлення українським машинобудівникам, для легкої промисловості - критичний - думки
Упроваджені в січні в Україні посилені карантинні обмеження не чинять безпосереднього впливу на роботу машинобудівних підприємств, проте через економію бюджетів клієнти скорочують замовлення і не завжди своєчасно розраховуються за продукцію, повідомили опитані агентством "Інтерфакс-Україна" підприємства.
"Оскільки ми виробляємо засоби індивідуального захисту органів дихання (ЗІЗОД), карантинні обмеження позначаються не дуже сильно: шахти мають функціонувати, а спускатися під землю без саморятівників заборонено. Проте деякі компанії переглядають інвестиційні бюджети та не оновлюють парк, наприклад, індивідуальних ізолювальних респіраторів для рятувальників, або приладів для перевірки й налаштування респіраторів. Приймають рішення просто виконати їх ремонт. Тому спад продажу є, але він незначний", - повідомив агентству Антон Сакович - голова ради директорів компанії DEZEGA, котра виробляє ЗІЗОД для українського ринку на заводі в Туреччині.
Він зазначив, що DEZEGA намагається перекрити цей спад зростанням на інших ринках або іншою продукцією.
Говорячи про постачання комплектуючих (зокрема з урахуванням упроваджених обмежень в інших країнах-постачальниках), Сакович повідомив, що точкові затримки існують.
"Але в нас є буфери для безперервного виробництва, а також можливість прискорити доставку за рахунок швидшої, але дорогої логістики. Ми вжили низку антикризових заходів на початку пандемії, щоб виключити збої виробництва, і наразі це дає свої результати", - розповів він.
У свою чергу директор з маркетингу АТ "Дніпроважмаш" В'ячеслав Пронський зазначив агентству, що локдаун сам по собі не чинить впливу на роботу підприємства, але з урахуванням впливу на економіку зберігаються відзначені й у весняний локдаун 2020 року проблеми: скорочення замовлень, зниження цін і високий ступінь невизначеності.
Водночас, за його словами, до цього переліку в грудні додалося стрімке (за деякими позиціями понад 50%) зростання цін на основні матеріали та комплектуючі (чавун переробний, сталевий і чавунний брухт, металопрокат, феросплави, формувальні матеріали), а також на енергоносії.
"На жаль, наш ринок має певну інерційність, і замовники поки що не готові до такого ж (у відсотках) підвищення цін на нашу продукцію. До того ж, з моменту узгодження ціни продукції до початку виготовлення зазвичай минає кілька місяців, і на момент закупівлі матеріалів уже неможливо переглянути погоджену ціну", - констатував Пронський.
Окрім цього, серед чинників впливу він відзначив невчасність надходження коштів.
"З одного боку, перша половина січня традиційно в цьому плані - "мертвий сезон". З іншого, заради збереження вищої ціни ми часто погоджуємося на більше відстрочення платежу, і це призводить до браку обігових коштів, зокрема, якого ми в січні зазнаємо", - зазначив директор з маркетингу.
Проте, наголошує він, на сьогодні вже видно завантаження виробництва замовленнями, орієнтовно, до кінця березня, і є підстави для отримання низки великих замовлень, які дають змогу завантажити "Дніпротяжмаш" більш рівномірно та повно на весь 2021 рік.
Тим часом найбільше вагонобудівне підприємства України - Крюківський вагонобудівний завод - прийняв рішення не працювати в період локдауну (зі збереженням частини заробітної плати).
"Завод у січні, в період локдауну, не працює, зокрема з урахуванням того, що січень традиційно складний місяць, а в січні поточного року ситуація посилюється ще і відсутністю замовлень на вагони та загальною критичною ситуацією у вагонобудуванні України", - зазначили на КВБЗ.
Критичними для ситуації в легкій промисловості вважає впроваджені в січні обмеження власник групи "Текстиль-Контракт", член президії Ради Федерації роботодавців України Олександр Соколовський.
"Упроваджений урядом "антиковідний" локдаун до 24 січня для підприємств легкої промисловості "убивчий", і за підсумками року тільки з цієї причини виробництво товарів скоротиться мінімум на 10%. Торішній локдаун лише у квітні дав 40-відсоткове падіння виробництва в легкій промисловості, а за підсумками року - мінус 10%. А зараз нас підкосять мертвим січнем, і буде мінус 10% по 2021 року, а це скорочення щонайменше на 10 тис. робочих місць у галузі", - зазначив він, додавши, що через падіння збуту постраждають усі: швейники, взуттєвики, виробники тканин, білизни й домашнього текстилю.
При цьому він нагадав, що січень - і так найскладніший місяць, коли торгівля традиційно просідає, а витрати на оренду, зарплати та комунальні платежі потрібно платити.
"Дуже хочеться зберегти команду професіоналів, але зробити це після локдауну буде вкрай складно", - резюмує Соколовський.