Вплив РФ на вибори і на кандидатів у президенти став однією з домінантних тем у передвиборній дискусії - медіамоніторинг
Російський вплив, зокрема, на вибори в Україні і на кандидатів у президенти України, став однією з домінантних тем у передвиборній дискусії, свідчать результати медіамоніторингу другого туру президентських виборів.
"Вибори знову були пріоритетною темою, яку висвітлювали і телеканали, й онлайн-медіа, а другою найбільш висвітленою темою стало питання президентських дебатів і неучасть одного з кандидатів (і для телеканалів, і для онлайн-медіа). ЗМІ також продовжували висвітлювати російську агресію на сході України", - йдеться в звіті за результатами моніторингу, представленому на прес-конференції на тему "Кого "обрали" українські ЗМІ" в п'ятницю в Києві.
Зазначається, що на висвітлення виборчої кампанії вплинуло те, що один із кандидатів у президенти Володимир Зеленський не хотів давати інтерв'ю, спілкуватися зі ЗМІ та брати участь у теледебатах.
"Незважаючи на те, що Петро Порошенко отримав більше висвітлення, ніж його конкурент на всіх, крім одного телеканалу, і на всіх, крім одного онлайн-ЗМІ, різниця в загальному обсязі висвітлення між двома суперниками була не суттєвою", - наголошується в звіті.
Також констатується, що в онлайн-виданнях залишався високий рівень матеріалів з ознаками замовності (джинси), але вона стосувалася не завжди самих кандидатів у президенти, а низки політсил та окремих політиків, які розпочали підготовку до парламентських виборів.
Крім того, в звіті зазначено, що повідомлення, які могли б вказувати на російський вплив, протягом періоду моніторингу спостерігалися рідше, ніж у попередні періоди. "При цьому російський вплив, зокрема, на вибори і на кандидатів у президенти, став однією з домінантних тем у передвиборній дискусії", - йдеться в документі.
За результатами моніторингу було виявлено 20 випадків можливого порушення Кодексу етики українського журналіста. Зазначається, що більшість із них пов'язані з порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів, відсутністю відділення і маркування реклами від новинного контенту.
Що стосується окремих телеканалів, то за період моніторингу обсяг висвітлення П.Порошенка і В.Зеленського на "UA:Перший" становить сумарно 45 хвилин із невеликою перевагою в сторону нинішнього президента. Переважно висвітлення мало нейтральний характер і майже 10% - негативний.
На телеканалі "Інтер" П.Порошенко отримав майже вдвічі більше висвітлення, ніж В.Зеленський. Половина обсягу висвітлення П.Порошенка була позитивною, тоді як В.Зеленського – переважно нейтральною.
На ICTV нинішній президент також отримав більше висвітлення, ніж опонент, а тональність їх висвітлення переважно мала нейтральних характер.
Телеканал "Прямий" виділив майже однаковий обсяг висвітлення, але 91% висвітлення П.Порошенка був нейтральним і 9% - позитивним, тоді як 15% освітлення В.Зеленського були негативними і 85% - нейтральними.
"5 канал" надав П.Порошенку майже вдвічі більше висвітлення, ніж В.Зеленському. Висвітлення обох кандидатів загалом було нейтральним або позитивним, із невеликим негативом у сторону В.Зеленського.
Телеканал "1+1" надав майже однаковий обсяг висвітлення кандидатам. Водночас 15% висвітлення П.Порошенка було негативним і 85% - нейтральним, а щодо В.Зеленського 98% було нейтральним і 1% позитивним.
На телеканалі "Newsone" П.Порошенко отримав більше висвітлення, 53% якого було позитивним, 22% - негативним, і інше нейтральним. Висвітлення В.Зеленського на 50% було позитивним і лише на 7% негативним.
На телеканалах "112 Україна" та "Україна" П.Порошенко отримав трохи більше висвітлення як кандидат. Висвітлення обох кандидатів мало переважно нейтральний характер.
На "СТБ" кандидати отримали майже однакове висвітлення, а його тон був переважно нейтральним або позитивним.
Медіамоніторинг другого туру виборів проводився з 1 до 12 квітня громадською організацією "Комісія з журналістської етики", "Платформа прав людини", "Український інститут медіа та комунікації" та "StopFake" за підтримки проектів Ради Європи.
Під моніторинг потрапили випуски новин у прайм-тайм на десяти національних каналах, восьми політичних ток-шоу, восьми онлайн-ЗМІ, також сторінки в соціальній мережі Facebook П.Порошенка та В.Зеленського, а також сторінки ЗМІ та окремих політичних програм.