Інтерфакс-Україна
16:06 15.12.2025

Держава має стати арбітром між "Укрзалізницею" та бізнесом – "Метінвест"

4 хв читати
Держава має стати арбітром між "Укрзалізницею" та бізнесом – "Метінвест"
Фото: https://metinvestholding.com

Держава має стати арбітром між "Укрзалізницею" та бізнесом, інакше в умовах підвищення тарифу на вантажні перевезення це може призвести до зупинення роботи ще більшої кількості підприємств, зазначив керівник офісу генерального директора групи "Метінвест" Олександр Водовіз на конференції "Ведення агробізнесу в Україні" в Києві.

За його словами, зараз компанія працює на виживання, а не на розвиток - протягом двох років отримує збитки, призупинила роботу Інгулецького гірничо-збагачувального комбінату (ІГЗК) із 7 тисячами працівників.

"Ми можемо конкурувати на певних ринках Єгипту: доставляємо туди нашу продукцію, отримуємо маржу $5-7 і зберігаємо присутність. Але підвищення тарифів робить постачання неможливим, і це змушує нас зупиняти доменну піч. Зупиняється піч – зупиняється ще один ГЗК", – сказав Водовіз у рамках панелі "Відверто про логістику".

Він вважає, що держава має виступити арбітром між "Укрзалізницею" та бізнесом - аграріями й металургами: "Держава має сказати: вигідніше не підвищувати тарифи, а субсидувати "Укрзалізницю", адже це принесе більше податків та експортного виторгу й країна загалом виграє. Але такого арбітра зараз немає: держава стає на бік "Укрзалізниці".

Водночас Водовіз відзначив найбільшу за останні 10 років відкритість державного монополіста і готовність до діалогу з бізнесом.

"Усі вантажні перевезення прибуткові. Проблема в тому, що є шалений тиск від пасажирських перевезень на вантажний тариф. За минулий рік – це мінус 24 млрд грн", – додав він.

У країнах Євросоюзу таку проблему розв’язують фінансуванням національних логістичних операторів із бюджету.

"Ми так само хотіли, щоб "Укрзалізниця" отримала бюджетну підтримку й зменшила тиск на тариф, але парламент не передбачив цього в законі. 16 млрд грн внесені до якихось постанов. Якщо фінансування не надійде, залізниця ризикує зупинитися - а без неї ми не зможемо доставляти вантажі, бо це, по суті, кров нашого організму. Саме тому держава має зайняти збалансовану позицію, де всі – і бізнес, і "Укрзалізницю" – будуть трохи незадоволені, але виграє країна", – вважає керівник офісу гендиректора.

Інша проблема державного оператора – наявність близько 525 малодіяльних вантажних станцій, які обслуговують по вагону на тиждень.

"Ми просимо "Укрзалізницю" закривати збиткові станції, адже бізнес фактично утримує їх через тариф. Коли обсяги перевезень впали з 320 до 160 млн тонн, бізнес змушений скорочувати людей і закривати підприємства. Бізнес сприймає тариф як податок, що б’є по витратах, тому держава має втрутитися. Те саме стосується і фінансових зобов’язань: якщо бізнес може опинитися в дефолті, чому "Укрзалізниця" — ні?", — наголосив він.

Керівник офісу СEO "Метінвесту" зауважив, що різниця у тарифах для різних категорій вантажів зумовлена неоднаковим навантаженням на інфраструктуру: що більше станцій і дрібніші відправки, то дорожчим має бути перевезення.

Наприклад, руда, вугілля та інші великі промислові вантажі їдуть маршрутними відправками (близько100 вагонів) і проходять лише одну-дві станції. Тоді як зерно та інші аграрні вантажі зазвичай ідуть малими партіями (8-10 вагонів) і проходять близько 15 станцій, тобто створюють набагато більше витрат: на персонал станцій, електрику, інфраструктуру, ремонт тощо.

"У середньому 10 дрібних аграрних відправок містять той самий обсяг, що й один маршрутний потяг руди, тому й тариф різний", — констатував він.

Водовіз вважає, що нова модель тарифоутворення "Укрзалізниці" має ґрунтуватися на принципі справедливості: якщо вантаж проходить багато станцій, потребує додаткових маневрових операцій або перевозиться малими партіями, то такий маршрут має коштувати дорожче — незалежно від того, йдеться про руду, вугілля чи зерно.

"Ми за чесність і справедливість. Нова модель тарифів має базуватися саме на цих принципах, як в Європі. Якщо вантаж проходить певну станцію, де потрібні ресурси та персонал, виробник, який її використовує, має брати участь у її утриманні. Нині ж витрати розподіляються на всіх — і на аграріїв, і на металургів — це створює диспропорцію", — пояснив він.

Керівник офісу СЕО наголосив, що справедливих тарифів можна домогтися лише через реформування національного перевізника: "Потрібна реформа "Укрзалізниці", що передбачає прозорий механізм тарифоутворення, який відображав би реальні витрати на перевезення".

"Метінвест" є вертикально інтегрованою групою з видобувних і металургійних підприємств. Його підприємства розташовані в Україні — у Донецькій, Луганській, Запорізькій і Дніпропетровській областях, а також у країнах Європейського Союзу, Великій Британії та США.

Основними акціонерами холдингу є група "СКМ" (71,24%) і "Смарт-холдинг" (23,76%). ТОВ "Метінвест Холдинг" - керуюча компанія групи "Метінвест".

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА