Уряд України пропонує заборонити страйки за наявності загрози для нацбезпеки і зняти низку обмежень на страйк транспортників
Кабінет Міністрів України пропонує зняти низку обмежень на страйк для підприємств сфери транспорту.
Така пропозиція міститься в законопроекті №4133, зареєстрованому урядом у Верховній Раді України 23 лютого.
Документ пропонує доповнити ст. 18 закону про транспорт нормою, за якою страйк на підприємствах транспорту застосовується відповідно до законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів. Раніше норми цієї статті дозволяли страйк на підприємствах транспорту у разі невиконання адміністрацією підприємства умов тарифних угод, проте виключалися випадки, пов'язані з перевезенням пасажирів, обслуговуванням безперервно діючих виробництв, а також загрозою життя і здоров'ю людей.
Крім того, урядовий законопроект розширює ч. 1. ст. 24 закону "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" забороною на проведення страйків, якщо вони загрожують національній безпеці. На сьогодні ця частина статті свідчить, що проведення страйку забороняється за умов, якщо припинення працівниками роботи створює загрозу для життя і здоров'я людей, довкілля або перешкоджає запобіганню стихійного лиха, аваріям, катастрофам, епідеміям та епізоотіям або ліквідації їх наслідків.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що Європейський суд з прав людини 2 жовтня 2014 року ухвалив постанову у справі "Веніамін Тимошенко та інші проти України", яка 2 січня 2015 року набуло статусу остаточної, і констатував порушення ст. 11 Конвенції про захист прав людини (право на свободу зборів і асоціацій) і основних свобод у зв'язку з порушенням права заявників на свободу об'єднання.
У жовтні 2014 року повідомлялося, що ЄСПЛ вказаним рішенням визнав таким, що суперечать Європейській конвенції прав людини, ухвалене українським судом у жовтні 2011 року рішення про заборону на проведення страйку персоналом авіакомпанії "Аеросвіт". Льотний персонал авіакомпанії, включаючи п'ять заявників, у вересні 2011 року вирішив розпочати акцію протесту проти затримок у виплатах зарплат, а також з вимогою підвищити рівень безпеки літаків авіакомпанії. У свою чергу керівництво "Аеросвіту" звернулося до суду, який і вирішив заборонити проведення страйку на підставі Транспортного кодексу, що забороняє страйки на транспорті, якщо вони негативно впливають на перевезення пасажирів, а також на підставі кодексу законів про працю, що забороняє страйки, якщо вони можуть негативно вплинути на життя і здоров'я людей.
ЄСПЛ визнав порушення ст. 11 Європейської конвенції прав людини і присудив відшкодувати п'яти заявникам EUR20 тис. морального збитку.
В.Тимошенко (віце-президент Профспілки асоціації льотного складу цивільної авіації України - ІФ) тоді заявив, що рішення ЄСПЛ надає право на страйк усім працівникам транспортної галузі.