18:03 18.05.2019

Відновлення обов'язкового техогляду приватних автомобілів не покращить їхнього техстану, але поновить супутні корупційні схеми – юристи

5 хв читати
Відновлення обов'язкового техогляду приватних автомобілів не покращить їхнього техстану, але поновить супутні корупційні схеми – юристи

Відновлення обов'язкового техогляду приватних автомобілів, ініційоване Міністерством інфраструктури України, не покращить їхнього технічного стану, однак може призвести до поновлення корупційних схем, які супроводжували обов'язковий техогляд раніше, вважають опитані агентством "Інтерфакс-Україна" юристи.

"Такий законопроект, на наш погляд, є суто комерційним проектом, який жодним чином не позначиться на безпеці дорожнього руху. З'явиться і швидко розвинеться інфраструктура, пов'язана з проходженням ТО, зокрема і без самого огляду автомобіля. У цій сфері розвиватиметься корупція і нелегальний оборот готівки", – вважає керуючий партнер юридичної компанії "ДТП експерт" Олександр Кеєр.

Він також прогнозує, що "обов'язковий техогляд приведе до того, що всі автомобілі, зокрема автомобілі на єврономерах, будуть, так чи інакше, зареєстровані".

"В Україні наразі, за різними оцінками, є кілька десятків тисяч автомобілів, які їздять не зовсім законно. Автомобілі з іноземною реєстрацією – тільки частина з них, а є ще викрадені, конфісковані й інші автомобілі. Якщо буде введено обов'язковий техогляд, то під час його проходження ці автомобілі буде виявлено. Частину таких автомобілів було перепродано, тоді їхні власники, які придбали автомобілі в результаті легальної угоди, опиняться в складному становищі", – сказав він.

Юрист прогнозує, що "для проведення техогляду нелегальних автомобілів застосовуватимуться також нелегальні схеми, які не гарантуватимуть хорошого технічного стану транспортного засобу".

"Також можна очікувати зменшення кількості "автомобілів-двійників", але може збільшитися кількість фіктивних даних про проходження техогляду", – сказав він.

Водночас О.Кеєр прогнозує, що "обов'язковий техогляд дасть змогу покращити розкриття злочинів, пов'язаних з автомобілями, які нелегально перебувають на території України".

Водночас юрист зазначив, що "суд дуже рідко визнає технічну несправність автомобілів причиною ДТП, особливо якщо йдеться про комерційні автомобілі, зокрема великовантажні автомобілі, спеціальну техніку та перевізників небезпечних вантажів". Проте наслідки таких ДТП можуть бути дуже серйозними як у матеріальному вираженні, так і за кількістю постраждалих (травмованих і загиблих) громадян.

"Дуже мало справ про ДТП, порушених за фактом технічної несправності автомобіля, доходило до судів. У таких випадках сторонам значно легше покласти відповідальність на водія, ніж безпосередньо на технічний стан транспортного засобу, оскільки якщо суд визнає несправність автомобіля, за ДТП відповідатиме керівник компанії-перевізника. Компанія може втратити ліцензію на перевезення, тому найчастіше відповідальність перекладають на водіїв", – сказав він.

При цьому О.Кеєр вважає, що ухвалення такого законопроекту може суттєво збільшити кількість звернень до суду. Зокрема, подавати судові позови будуть станції технічного обслуговування, які не отримають права/ліцензії на проведення технічного огляду.

У свою чергу юрист юридичної фірми K. A. C. Group Дмитро Поліщук зазначає, що запропонований законопроект насамперед спрямований на автомобілі "із пробігом" та підвищить рівень захищеності покупців уживаних авто від недобросовісних продавців, що вже підтвердив досвід європейських країн, де купівля уживаного авто не є купівлею "кота в мішку".

Водночас юрист упевнений, що "обов'язкові техогляди стануть дієвим інструментом тільки в сукупності з цілісними змінами, адже поки що можна прогнозувати велику кількість неякісних робіт із проведення технічної оцінки або корупційну складову, об яку розбиваються всі українські реформи і позитивні нововведення".

У свою чергу юрист K. A. C. Group Ганна Кузнєцова зазначає, що в період із січня до квітня 2019 року в Україні сталося 47 445 ДТП, в яких 7804 особи дістали травм різного ступеня тяжкості і 822 людини загинули. При цьому частка ДТП, що сталися внаслідок перевищення швидкості, становить 35%, порушення правил маневрування – 20%, порушення правил проїзду перехресть – 8%, порушення правил переїзду переходів – 8% та недотримання безпечної дистанції – 6%.

"Такі дані свідчать про те, що технічна несправність автомобілі не є дуже поширеною причиною ДТП", – сказав вона.

Зі свого боку, адвокат юридичної фірми Ario Law Firm Наталія Швець вважає, що впровадження обов'язкового техогляду для автомобілів не спричинить шквалу судових позовів автовласників і організацій, які здійснюватимуть цей огляд.

"Для законослухняних водіїв не буде проблемою пройти технічний огляд транспортного засобу", – сказав вона.

Як зазначила юрист, законопроект передбачає, що перевірку транспортних засобів на придатність до експлуатації здійснює експерт підприємства, внесеного до реєстру господарюючих суб'єктів, уповноважених на проведення перевірки транспортних засобів на придатність до експлуатації Міністерством внутрішніх справ за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту. При цьому законопроект передбачає, що центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді анулювання рішення про визначення суб'єкта господарювання для проведення перевірки транспортних засобів на придатність до експлуатації.

"Саме в цій частині – у відносинах між суб'єктами господарювання, які проводять техогляд або хочуть отримати таке право, існує ймовірність виникнення судових розглядів", – сказав вона.

Юрист вважає, що судова практика формуватиметься за позовами від центрального органу до суб'єктів господарювання про застосування міри реагування (анулювання раніше ухваленого рішення), а також у ситуаціях, коли суб'єкти господарювання оскаржуватимуть рішення центрального органу про відмову уповноважити їх на проведення ТО.

Як повідомлялося, Міністерство інфраструктури в рамках виконання Угоди про асоціацію з ЄС запропонувало з 2022 року відновити обов'язковий техогляд приватних автомобілів. Відповідний законопроект, розміщений на сайті відомства, передбачає проведення першого техогляду особистих авто через чотири роки після першої реєстрації з подальшим його проходженням кожні два роки.

До 1 січня 2022 року перевірка автомобілів на придатність до експлуатації проводитиметься тільки у разі реєстрації або перереєстрації, зміни власника, зміни систем або їхніх складових, що впливають на безпеку дорожнього руху, або виїзду за кордон (до 1 січня 2022 року – добровільно, а з 1 січня 2022 року – в обов'язковому порядку).

Для таксі та комерційних автомобілів законопроект передбачає щорічне проведення техогляду, починаючи з моменту першої реєстрації.

Передбачається, що контроль за дотриманням зазначених вимог на вулично-дорожній мережі здійснюватиме Нацполіція, однак проведення техогляду буде віддано ринку з формуванням ним ринкових цін.

 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Асоціації АПК заявляють про підтримку міністра і просять ВАКС врахувати цей факт у слуханні про його арешт і заставу

Унаслідок обстрілів у Херсонській області троє людей отримали поранення

Зранку на Черкащині ППО знищила "швидкісну повітряну ціль", пошкоджено об'єкт критичної інфраструктури, постраждали шестеро людей

У результаті нічних обстрілів у Нікопольському районі пошкоджено газогін, приватні будинки та лінії електропередачі

ЗС України за добу ліквідували 1040 окупантів

За добу окупанти 256 разів обстріляли Запорізьку область, є руйнування

У Середземному морі перебувають два ворожі ракетоносці із залпом до 12 ракет

Ворог обстріляв із артилерії Куцурубську громаду Миколаївської області

Генштаб ЗС України: На фронті було 104 бойові зіткнення, на авдіївському напрямку відбито 27 атак противника

Генштаб ЗС України: За минулу добу армія РФ здійснила 13 ракетних та 56 авіаударів

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА