18:12 16.09.2019

Надання НАБУ та ДБР права на "прослушку" не розширить підстави для її проведення - юрист

4 хв читати
Надання НАБУ та ДБР права на "прослушку" не розширить підстави для її проведення - юрист

Надання Національному антикорупційному бюро України (НАБУ) і Державному бюро розслідувань (ДБР) права на зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж (т.зв. прослушка) не розширить підстави для її проведення, вважає старший юрист практики кримінального права і захисту бізнесу адвокатського об'єднання Arzinger Олексій Задоєнко.

Коментуючи законопроект №1009 про зміни до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства, він зазначив, що наразі повноваженнями щодо зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж, або "прослушки", наділені виключно органи Національної поліції та Служби безпеки України, - "так склалося історично".

"Ініціативи з надання НАБУ і ДБР таких повноважень не є ноу-хау законотворчості нового складу парламенту. Наприклад, НАБУ неодноразово заявляло про надання йому таких повноважень з самого початку своєї діяльності і, варто сказати, заявляло обґрунтовано і цілком логічно", - сказав він.

Водночас Задоєнко звернув увагу, що в законопроекті 1009 "йдеться не про розширення підстав для "прослушки" або зменшення обсягу прав громадян під час її здійснення".

"Як і раніше, такі дії здійснюються на підставі рішення суду, законопроект лише пропонує ввести норму про здійснення "прослушки" саме тим органом, який веде справу. Отже, мінімізується можливість витоку інформації, яка, за словами представників бюро, неодноразово траплялася під час комунікації з органами поліції та СБУ", - наголосив юрист.

При цьому, за оцінкою Задоєнка, "поява нових органів, уповноважених "слухати" громадян, може призвести до додаткових організаційних і матеріальних витрат операторів стільникового та іншого зв'язку, які будуть пов'язані з необхідністю збільшити витрати на супровід такої діяльності, здійснюваної вже не двома, а чотирма державними органами".

У свою чергу асоційований партнер ЮК "Правовий Альянс" Тарас Безпалий вважає, що надання права на "прослушку" НАБУ і ДБР - це логічний крок, оскільки ці правоохоронні органи повинні мати можливість повністю збирати доказову базу, минаючи "прокладку" у вигляді СБУ і МВС.

Керуючий партнер адвокатської компанії "Борисенко і партнери" Владислав Борисенко, зазначив, що надання НАБУ і ДБР права на "прослушку" не означає, що тепер "слухатимуть" усіх, кого захочуть і коли захочуть.

"У справах, які розслідують ці органи, і раніше велася "прослушка", просто тепер НАБУ і ДБР отримують законні підстави чисто технічно робити це самостійно, тоді як раніше їм потрібно було просити Національну поліцію або СБУ. Судовий контроль за негласними слідчими діями залишається, і без ухвали суду, як і раніше, "слухати" нікого не можна", - сказав він.

Радник юрфірми VB Partners Денис Шкаровський також вважає, що надання права НАБУ і ДБР самостійно здійснювати негласні слідчі дії - це логічне продовження формування незалежної антикорупційної інфраструктури. Водночас він наголосив, що "суд має належним чином контролювати дотримання прав людини під час надання дозволу на проведення таких слідчих дій, а в разі порушень - не брати результати як докази під час винесення вироку".

Керуючий партнер юрфірми Gentls Олег Громовий нагадав, що "НАБУ вже кілька років домагалося внесення змін до закону, оскільки без цих змін "прослушка", проведена ними без СБУ або поліції, не мала доказової сили в суді, тому такі зміни зрівнюють НАБУ та ДБР з іншими органами досудового слідства в можливості збору доказів, що виглядає цілком логічно".

"Прослушка" може торкнутися бізнесу в разі, якщо фігурантами розслідувань НАБУ або ДБР будуть керівники підприємств, які за версією слідства причетні до корупційних дій або зловживань у сфері державного сектору. Бізнесу лише можна порадити використовувати захищені канали зв'язку, щоб не спокушати правоохоронців під час зняття інформації дофантазувати те, чого не було", - зауважив юрист.

Як повідомлялося, комітет Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності рекомендує парламенту ухвалити за основу та в цілому проект закону про зміни до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення окремих положень кримінального процесуального законодавства (№1009).

Згідно з пояснювальною запискою, законопроект передбачає скасування так званої "поправки Лозового", яка стосувалася термінів проведення досудового розслідування, призначення і проведення експертизи.

Крім того, пропонується надати НАБУ і ДБР повноваження знімати інформацію з транспортних телекомунікаційних мереж у рамках негласних слідчих дій.

Президент також ініціює зняття норми, яка забороняє без згоди Верховної Ради здійснювати обшук народного депутата, огляд його особистих речей і багажу, транспорту, жилого та службового приміщення, а також втручатися в таємницю листування, телефонних розмов та іншої кореспонденції.

У законі про НАБУ також уточнюються адміністративні повноваження директора НАБУ та встановлюються спеціальні положення для проведення конкурсу на зайняття посади негласних штатних співробітників НАБУ.

Загрузка...

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА