13:42 09.09.2021

Рада підтримала звіт ТСК із перевірки та оцінки стану "Укрзалізниці"

3 хв читати
Рада підтримала звіт ТСК із перевірки та оцінки стану "Укрзалізниці"

Верховна Рада на засіданні у четвер прийняла в цілому проект постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії (ТСК) парламенту з перевірки та оцінки стану "Укрзалізниці" (УЗ), розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства її керівництвом, які призвели до значного погіршення технічного стану УЗ та основних виробничих показників.

За відповідний документ проголосували 296 народних депутатів.

У звіті ТСК, зокрема, наводить результати перевірки діяльності компанії за останні п'ять років, а також дає рекомендації Кабінету Міністрів, Міністерству інфраструктури та УЗ для врегулювання ситуації.

Так, комісія встановила, що протягом 2015-2020 років щорічне скорочення вантажообігу становило майже 2,5%, проте у 2020 році воно становило вже 4,9%, а за перший квартал 2021 року - 6,8%.

"Таке різке падіння є критичним і в разі збереження наявної ситуації товариство не буде здатне самостійно забезпечити стійке функціонування", - вважають у ТСК.

Крім того, як зазначається у звіті, відбулося скорочення на 10,1 млрд тонн-км експортних та внутрішніх перевезень. При цьому збільшено на 12,5% малорентабельні перевезення порожніх вагонів.

Згідно з аналізом, прибутковість вантажоперевезень скоротилася у 2020 році до 2012 року на 36% і становить $6,89 за 500 тонн-км.

У зв'язку з цим ТСК пропонує "Укрзалізниці" порахувати коректну собівартість перевезення 1 тонни вантажів залежно від типу вантажу, розрахувати тариф за доступ до інфраструктури. Кабміну ТСК пропонує прискорити структурну реформу УЗ, провести поділ за вертикаллю на пасажирські та вантажні перевезення, сприяти запуску приватної тяги на колії загального користування, прискорити створення Нацкомісії, що здійснює держрегулювання в сфері транспорту.

Говорячи про пасажирські перевезення, в ТСК зазначили, що за останні п'ять років придатний до експлуатації парк пасажирських вагонів УЗ скоротився на 1005 од. (26%), парк приміського рухомого складу - майже на 700 вагонів (22%). У 2016-2019 роках обсяги перевезень пасажирів у приміському сполученні системно скорочувалися в середньому на 6% у рік.

"Збитки від пасажирських перевезень за повноцінний для пасажирського комплексу 2019 рік становили 12,8 млрд грн, або 17,7% доходів від вантажних перевезень. За 2020 рік за умови скорочення обсягів і доходів від пасажирських перевезень у 2,4 раза збитки не змінилися (-12,7 млрд грн) і становили 19,5% доходів від вантажоперевезень. Висновок - скорочення обсягів перевезень в умовах 2020 року було неефективне, пасажирський комплекс УЗ у наявному вигляді має оптимальні обсяги перевезень, нижче яких його ефективність падає", - йдеться в документі.

Однак, як зазначають у ТСК, у складі збиткових загалом пасажирських перевезень є окремі рентабельні перевезення: міжнародні з рентабельністю у 182% та "Інтерсіті" у 46%.

Найбільш збитковими, за підрахунками ТСК, є приміські пасажирські перевезення: при перевезенні понад 100 млн пасажирів щорічно (70% загальних) індекс зростання виручки у 2019 році до 2015 року становив 1,7 при індексі зростання тарифів на 1,96; витрати на здійснення перевезень перевищують виручку в 7,8 раза у 2015 році і в 9,6 раза у 2019 році (погіршення ефективності на 20% за п'ять років).

У зв'язку з цим ТСК пропонує прем'єр-міністру забезпечити повну компенсацію недоотриманих доходів від перевезень масових категорій пасажирів у дальньому та приміському сполученні, тарифи на які встановлюються нижче собівартості. Виділити зазначену суму окремим рядком у фінплані компанії.

Наглядовій раді та правлінню УЗ пропонується вивести міжнародні перевезення та внутрішні категорії "Інтерсіті+" в окремі залежні компанії (компанію), яка дасть змогу акумулювати необхідні кошти на їх розвиток, залучити інвестиції для приросту цього рентабельного бізнесу та задовольнити зростаючий попит.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА