"Укрпошта" выходит на прозрачные и понятные сроки доставки – Игорь Смилянский
Эксклюзивное интервью с генеральным директором "Укрпошты" Игорем Смилянским
Текст: Алена Манжело
Подается на языке оригинала
- АТ "Укрпошта" зберігає тарифи до кінця 2024 року й скорочує терміни доставки за рахунок переходу на автоматизоване сортування посилок. У Facebook ви написали, що це відбудеться протягом жовтня. Все за планом?
- Ми йдемо за планом,. Іноді трапляються затримки на тиждень-два через повітряні тривоги, підрядників, які мають закінчити ремонти. Проте, як ми планували, до кінця жовтня всі центри має бути запущено. Люди вже бачать пришвидшення термінів доставки "Укрпошти". Тільки-но закінчимо, думаю, вийдемо з окремою комунікацією й оголосимо нові фіксовані терміни.
- Як плануєте скоротити терміни?
- Ми ставимо за мету, щоб доставка між містами була на наступний день.
- А зараз за скільки днів по Україні доставляється посилка "Укрпоштою"?
- Зараз жоден оператор не доставляє між містами на наступний день. Україна займає велику територію. Від Рахова до Покровська - значна відстань. З листопада будемо впроваджувати новий мобільний застосунок, і наш відправник зможе з його допомогою бачити: якщо він приніс відправлення до обіду, гарантовано на наступний день воно буде за адресою призначення в іншому місті; якщо відправлення принесли ввечері, але є змога його швидко доставити, це також буде на наступний день.
Наразі "Укрпошта" виходить на прозорі, зрозумілі терміни доставки. Зазначу: наші конкуренти збільшили ціни, тоді як ми залишаємо ціни й тарифи до кінця року на незмінному рівні, що дуже важливо для людей, зокрема для бізнесу, який вже планує свої продажі на Різдвяний і Новорічний період.
- Ви згадали про запуск нового мобільного застосунку. Наразі ж є застосунок "Укрпошти" з треком, який дає змогу відстежувати переміщення посилки…
- Він уже застарів. Потреба вдосконалити додаток вже назріла. Наприклад, у діючому застосунку трек потрубує введення даних вручну. В новому застосунку вони "залітатимуть" автоматично, тільки-но до вас прямуватиме посилка. Буде приходити push-сповіщення. В новому застосунку зможете посилку перенаправити на інше відділення, оплатити, бачити всі етапи її шляху.
- Якій IT-компанії доручили розробку нового застосунку?
- Це власна розробка IT-департаменту "Укрпошти". Внутрішній застосунок "Укрпошта для персоналу" – це теж розробка наших спеціалістів. Усі наші процеси переведено в цифру. Наразі за допомогою мобільного застосунку наші працівники можуть замовити дату відпустки, подивитися, скільки грошей їм нарахувала компанія, і багато іншого.
- Новий застосунок "Укрпошти" для користувачів побудовано на архітектурі діючого?
- Ні, це зовсім нова архітектура. Ми вже його тестуємо за допомогою наших 22 тис. працівників, і в листопаді плануємо запускати.
- І все ж, якими зараз є терміни доставки посилок "Укрпоштою" по Україні?
- Наразі ми пропонуємо доставку в межах двох тарифів – "експрес" і "стандарт", який дешевший. За тарифом "експрес" з Києва до Львову ми можемо доставити на наступний день, тоді як "стандарт" це 2-3 дні.
- Як зміняться ці терміни, коли завершиться перехід на автоматичне сортування?
- Доставка "експрес" буде на наступний день, а "стандарт" - 2-3 дні плюс до "експресу". До речі, назви у тарифів теж зміняться, щоб відобразити нову якість.
- Що в такому разі змінюється?
- Зараз практично немає одного дня доставки. Тобто зараз навіть "експрес" іде трішки довше. "Укрпошта" вже значно пришвидшила терміни доставки, запустивши автоматизовані центри сортування і збільшивши парк власних автівок, – "стандартна" доставка була 4 дні, а зараз 2,2.
- Терміни доставки посилок за кордон теж зміняться, як?
- Сьогодні ми випускаємо за кордон переважну більшість посилок за 24 години. Ми інвестуємо в новий міжнародний сортувальний центр, який насамперед підвищить надійність. Зараз у нас один міжнародний сортувальний центр, а буде два дзеркальні. Чому це важливо, думаю, не треба пояснювати. Під час війни, коли є резервний центр, це допомагає.
- Де географічно буде розташовано ці центри, на території України?
- Вони будуть в Києві. Звісно, ми не будемо оголошувати точні адреси.
- Однак центри базуватимуться в Україні, не за кордоном? Власне, оце мала на увазі…
- Обидва будуть в Києві, на різних берегах Дніпра, щоб, знову ж таки, управляти ризиками. Ми не встигаємо з запуском у жовтні, оскільки ще не доїхало все обладнання. Натомість уже в листопаді зможемо сказати, що всі міжнародні посилки розподіляються у повністю роботизованому новому центрі.
- Скільки у вас зараз автоматизованих сортувальних центрів і як плануєте збільшити їх кількість?
- Плануємо запустити в роботу 24 сортувальних центри. Наразі вже 7 працюючих, до кінця жовтня буде запущено в роботу решту. Це потужні центри, які будуть пропускати в 2-3 рази більші обсяги, ніж центри, в яких ми опрацьовували відправлення в минулому.
- Такої кількості центрів буде достатньо, щоб взагалі відмовитися від ручного сортування?
- По посилках - так. Паралельно впроваджуємо автоматичне сортування газет. Перша автоматична лінія має запрацювати вже в листопаді. Сподіваюся, десь за 3-4 місяці ми завершимо повний перехід на автоматичне сортування газет. У першому кварталі 2025 року плануємо автоматизувати сортування листів. Це буде фінальний етап, після якого можна буде сміливо заявляти: "Укрпошта" перейшла на 100%-не автоматизоване сортування усіх категорій відправлень. Усе обладнання, встановлене в наших центрах, – українського виробництва, так само і програмне забезпечення. Ми фокусуємося на постачальниках з України, допомагаємо їм розвивати бізнес.
- Автоматизація центрів сортування не спричинить хвилю скорочення працівників в "Укрпошті", які стануть непотрібними?
- Навпаки! Майже в усіх сортувальних центрах є вакансії, і ми не лише нікого не скорочуємо - ми активно набираємо персонал. Нещодавно відкрили сортувальний центр в Умані й потребуємо працівників. Ми відчуваємо нестачу персоналу. "Укрпошта" значно збільшила зарплати і я, користуючись можливістю, запрошую усіх до нас на роботу. Наші сортувальники в нових центрах можуть заробляти до 40 тис. грн. Уявіть, коли я прийшов на свою посаду (гендиректора "Укрпошти" - ІФ-У), працівники сортувальних центрів заробляли 5 тис. грн на місяць і бажаючих було вдосталь. Зараз ми платимо 40 тис. грн, але нам не вистачає людей.
- Міністерство та Фундація інституційного розвитку за підтримки USAID запустила в Україні проєкт з підготовки жінок-дальнобійниць. До участі вже відібрано 100 учасниць із понад тисячі тих, хто подав анкети. "Укрпошта" серед великих роботодавців, які підтримують проект. Ви справді готові взяти на роботу жінок-водійок?
- Ми вже активно набираємо жінок-водійок, зокрема, для наших пересувних відділень – їх в "Укрпошті" наразі вже майже 2 тис. Плюс 1 тис. інших авто – від "буханок" до сучасних вантажівок "Мерседес" та "Івеко". Навчаємо жінок в межах наших програм. Ми з радістю долучилися до проекту Міністерства і Фундації, що реалізується завдяки підтримці USAID, і сподіваємося, що він нам допоможе закрити низку наявних вакансій. "Укрпошта" вже має у власному автопарку понад 3 тис. автівок. Проте, щоб посилки доставлялися вчасно, потрібні не лише автівки, а й водії. Через гострий дефіцит водійських кадрів ми змушені їх залучати на аутсорсі.
- Я так розумію, зі збільшенням обсягів відправлень "Укрпошти" потреба в автівках та нових водіях лише зростатиме?-
- Кожен відсоток зростання – це плюс декілька автівок, оскільки одна автівка – це приблизно 33 палети. Обсяги, безумовно, зростатимуть внаслідок запуску автоматизованих центрів. Відповідно, ми будемо змушені збільшувати кількість автівок.
- За кордон водійки "Укрпошти" також водитимуть фури, чи така робота все ще прерогатива чоловіків?
- Звісно! Жінки, котрі мають відповідну кваліфікацію і можуть водити фури, працюватимуть у нас і на тих вантажівках, що їздять за кордон. Щотижня "Укрпошта" відправляє за межі України 40-50 фур, в межах України регулярно пересуваються близько 3000+ автомобілів.
- Скільки може заробляти жінка-далекобійниця в "Укрпошті"?
- Близько 45-50 тис. грн на місяць.
- Дефіцит кадрів, який зараз відчуває "Укрпошта", спричинений мобілізацією?
- У лавах Збройних сил України наразі служать понад 700 працівників "Укрпошти". До речі, історично ми були орієнтовані на персонал, сформований переважно з жінок. Наразі – 82% персоналу "Укрпошти" – жінки. Але питання набору людей ускладняється тим, що чоловіки до нас іноді бояться йти, адже ми – абсолютно "біла" компанія. У нас все прозоро. Хоча реальних приводів для цього, звісно, немає.
- Ви бронюєте 50% працівників?
- Ні, зараз вже 75%.
- Співвласник "Нової пошти" В'ячеслав Климов скаржився, що підприємства, які, як і найбільший логістичний оператор "Нова пошта", можуть бронювати лише 50% персоналу, відчувають великий дефіцит робочої сили у зв'язку з міграцією до тих, що бронюють 100% працівників компанії. Ви теж відчуваєте такий "перекіс"?
- Ми бачимо, що це одна з причин, чому люди не йдуть до нас працювати попри привабливі зарплати й інші переваги.
- Повідомлялося, що законопроект про обмежену банківську ліцензію вже напрацьовано. Завдяки цій нормі в "Укрпошті" нарешті з'явиться власний поштовий банк. Які ваші подальші кроки?
- Чекаємо на голосування закону в Верховній Раді. Тільки-но закон буде проголосовано й підписано, нам передають банк і ми починаємо працювати.
- За кордоном "Укрпошта" продовжить співпрацювати через партнерів по Всесвітньому поштовому союзу (ВПС). Чи плануєте зміни в цій архітектурі?
- Нетворк, який маємо завдяки співпраці з ВПС, буде важко продублювати, адже через партнерів ми працюємо в 190 країнах, доставляючи у 660 тис. відділень по всьому світу.
У тих країнах, де через партнера по ВПС виникали затримки, ми знаходили альтернативу. Співпрацюємо з DHL. Терміни доставки міжнародних відправлень у нас зараз 7-10 днів до США, 10-14 днів до Австралії, 5-7 днів до Великої Британії. Клієнти задоволені. Як приклад: з DHL ми працювали через Польщу, однак терміни доставки нас не влаштовували, тому відправлення було перенаправлено до Британії. Зараз маємо рекорд: доставка на авто з Києва до Лондона - 37-40 годин.
- Ви продовжуєте боротьбу за можливість українцям купувати товари з доставкою в Україну на Amazon?
- Я щойно повернувся із США і можу запевнити: ми проводимо досить активні перемовини з USPS (поштова служба США, яка надає послуги з обробки та доставки пошти фізичним та юридичним особам на території країни та за її межами - ІФ-У). Тільки-но нам вдасться укласти угоду, Amazon відкриється для України.
- Протягом якого терміну це може статися?
- По дрібних пакетах ми вже досягли домовленості з USPS. Стосовно ж посилок, я розраховую досягти результату до 1 січня. Мені хотілося б, щоб у 2025 році ця угода вже працювала. В ідеалі, звісно, було б добре укласти цю угоду в листопаді, щоб була змога технологічно підготуватися. Тому такі плани є, і робота в цьому напрямі триває. Але, як в будь-яких перемовинах, точку поставить і визначить термін підпис під документом.
- Хто ще, окрім Amazon, може з'явитись у цьому сузір'ї доступних Україні маркетплейсів?
- Дивіться, якщо ми підпишемо угоду з USPS, то з'являться усі великі маркетплейси, які поки що недоступні. USPS працює з ними всіма. Чому ми шукаємо таких потужних партнерів і працюємо над угодами в інших країнах? Тому що, тільки-но вони стають нашими партнерами, одразу можна йти до найбільших маркетплейсів в їх країнах і говорити з ними про чудові можливості нарощувати обсяги продажів, відправляючи товари до України з "Укрпоштою".
- Співвласник "Нової пошти" Володимир Поперешнюк повідомляв, що у зв'язку з ударами РФ по українській енергосистемі група створила компанію "Нова Енерджі", яка розвиватиме на регулярній основі генерацію електроенергії, забезпечуючи автономність об'єктів компанії. Ви в "Укрпошті" розглядаєте щось подібне?
- В енергетичній сфері ми працюємо над збільшенням автономності та готуємось до зими. В цьому напрямі робимо купу речей, починаючи від встановлення дров'яних печей в прифронтових відділеннях і закінчуючи розробкою програмного забезпечення, яке працює за допомогою Bluetooth, в умовах відсутності мобільного зв'язку і світла. Встановивши нові автоматизовані лінії, ми перейшли на повністю цифровий обмін по посилках. Що це означає? Вони мають інформацію від терміналу збору даних й обмінюються даними з відділеннями. Якщо мобільне покриття відсутнє, вони не можуть обмінятись.
- А Starlink не розв'яже цю задачу? Адже можливий і обмін за допомогою інтернет…
- А якщо Starlink не працює? Ось як, наприклад, у нас нещодавно в Сумах Starlink не працював. До того ж вони не працюють, коли працюють системи РЕБ.
В очікуванні зими ми вже маємо кілька мобільних заправних станцій, які можуть приїхати і надати emergency-допомогу водіям наших вантажівок прямо на дорозі. У нашому парку - понад 1,5 тис. генераторів. Знову ж таки, IT-підрозділ "Укрпошти" створив чат-бот, який моніторить стан кожного генератора. За цим потрібно постійно стежити, адже кожні 50 годин в генераторі потрібно міняти масло.
- Питання поштових вагонів з Польщею так і висить у повітрі?
- Польща – одна з країн, через яку маємо певні затримки в доставці міжнародних відправлень. Саме тому ми переорієнтували потоки посилок через Британію. Зараз щодня мінімум одна наша вантажівка їде на Лондон. Клієнти вже відчули пришвидшення. І, до речі, якщо домовимося з USPS, товари з Amazon в Україну також їхатимуть через Британію. Вони доставлятимуться в Лондон і вже за день будуть в Україні. Звісно, якщо буде можливість реанімувати проект поштового вагону, ми оперативно відреагуємо на ініціативу польских колег.
- Директор департаменту міжнародних операцій "Укрпошти" Юлія Павленко в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна" минулого року казала, що тарифи Royal Mail, зокрема й через курсову різницю, залишаються завеликими. Royal Mail, за її словами, не готова впроваджувати спеціальні тарифи для України попри повномасштабне вторгнення. Натомість, "Укрпошта" зі свого боку робить все, щоб вирішити проблему, казала нам пані Юлія. У цьому напрямі добились зрушень?
- Головні контрагенти перемовин, які ми сьогодні ведемо, це – USPS і Royal Mail.
- Про що маєте на меті домовитись з Royal Mail?
- Про знижку тарифів і покращення умов. Сподіваюсь, що в результаті і тарифи по пересиланню посилок з України в Британію знизяться.
- Готується новий законопроект щодо оподаткування посилок з-за кордону на суму до EUR150, які наразі не оподатковуються. Необхідність такого кроку пояснюють тим, що це, мовляв, дасть змогу уникнути перекосів в оподаткуванні. Якою є ваша позиція з цього питання?
- Наша позиція досить проста: будь-які рішення має бути виважено і прораховано. Якщо змінюється ліміт, то треба одразу значно збільшувати кількість митників, і я не певен, що їх є де зараз взяти. До того ж треба збільшувати бюджет на митницю. Мені близька європейська модель, де податки стягуються під час покупки. Тобто, наприклад, китайські інтернет-магазини стягують податок і перераховують в бюджет країни. Але така модель за один день не запуститься.
- Пан Гетьманцев повідомляв, що ви були єдиним представником поштових операторів на нараді, яку він проводив по темі оподаткування міжнародних експрес-відправлень вартістю до EUR150 за участі ритейлерів Intertop Ukraine, modnaKasta, мережі "Аврора", MTI Group. За підсумками наради Гетманцев заявив, що податкові пільги дають переваги найбільшим міжнародним компаніям, які постачають товари на митну територію України без сплати ПДВ. У разі збереження нинішніх темпів уже наступного року українські компанії втратять більшу частину ринку, а вже через рік опиняться на межі виживання. Ви поділяєте цю думку? Вважаєте наведені аргументи достатньо переконливими для запровадження ініціативи?
- У дитинстві я професійно грав в футбол. І я досі пам’ятаю слова тренера: "Хоч би як не було важко, як би не судили судді, виходь на поле і доводь, що ти – кращий". Я прихильник саме такого підходу в бізнесі. Україна має вчитися бути частиною глобального ринку і витримувати конкуренцію. Якщо однакові комп’ютерні миші виробляються на одному й тому самому заводі в Китаї, при цьому одна летить на літаку з Алі, а інша пливе морем в контейнері, то остання має бути дешевше – з ПДВ чи без нього.
Я теж можу розповідати, як важко одночасно працювати на лінії фронту і доставляти посилки на наступний день, або платити податки в 40% і конкурувати з ФОПами, які платять 5%. Проте вас як клієнта цікавить саме якість доставки. Тому треба зосереджуватися на тому, що маємо робити добре, і менше звертати увагу на те, що заважає.