19:35 29.12.2018

Аваков: МВС не допустить незаконних схем на виборах-2019. Не буде преференцій і адмінресурсу. Буде безумовний захист прав кожного!

26 хв читати
Аваков: МВС не допустить незаконних схем на виборах-2019. Не буде преференцій і адмінресурсу. Буде безумовний захист прав кожного!

Ексклюзивне інтерв'ю міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова інформаційному агентству "Інтерфакс-Україна"


У переддень нового року - про довіру як маркер компетентності, про реалізовані та нові амбітні проекти МВС, про вирішення "квартирного питання" як запоруку мотивації поліцейського.


Напередодні отримання томосу - про припинення будь-яких спроб розпалити міжконфесійне протистояння.


За півкроку від передвиборних перегонів - запевнення у відсутності будь-яких преференцій, попередження про нелояльність до тих, хто намагається організувати "виборчі сітки" і пропозицію забезпечити охорону кожному кандидату в президенти.


Про користь воєнного стану для масштабних комплексних навчань, а також "тонких місцях", яких слід уникнути, щоб не дати РФ приводу для провокацій.


Яким був 2018 рік для всієї системи МВС загалом і для органів, що входять до його компетенції?На Вашу думку, чи стали українці більш захищеними, чи довіряють правоохоронцям?

Дякуємо за Ваше запитання - дійсно, дуже важливо розуміти, що МВС разом із органами, що входять до нашого управління (Нацполіція, Нацгвардія, Держслужба з надзвичайних ситуацій, Прикордонна та Міграційна служба) - це, перш за все, єдина система.  Її створення і є моїм головним завданням як супервайзера. І сьогодні ми можемо вже впевнено говорити про те, що система переважно побудована і готова здійснювати свою основну функцію: забезпечувати державний сервіс безпеки за всіма напрямами.

І як результат - статистика показує поліпшення факторів безпеки. Ми бачимо, що знижується кількість тяжких злочинів, зокрема вбивств, і це вже стійка тенденція.

Як ви розумієте, щодо вбивств статистику неможливо фальсифікувати: труп або є, або його немає. Так ось, розкриваність таких злочинів сьогодні на рівні 92%.

І це свідчить про дві речі. Перше - підрозділи поліції вже пережили кризу, зумовлену перезавантаженням системи, з'явилася компетентність у роботі і, як наслідок, - ефективність. Друге - трохи нормалізувалася суспільно-політична ситуація в соціумі, оскільки загалом рівень злочинності завжди пов'язаний із цим.

Звичайно, зараз ще аж ніяк не все гаразд - найчастіше люди не задоволені якістю безпеки, якістю роботи поліції, наприклад. Є суб'єктивний і об'єктивний ажіотаж навколо резонансних злочинів. Так діє наше інформаційне поле сьогодні, таке наше соціальне середовище - недоліки випинаються, хороша робота сприймається як належне, як така, що не варта уваги, згадки...Багато справедливих зауважень, а багато і несправедливості лунає на адресу тієї ж поліції або Нацгвардії.

Важливо адекватно реагувати на реальні невдачі і недоліки, і не звертати уваги на емоційний "кач" і замовну негативну пропаганду.  Це не просто, але ми в МВС не зманіжені панночки. Прибираємо зайві емоції, оцінюємо об'єктивну картину.

Ми розуміємо, що люди очікують від поліції ефективності, компетентності, справедливості. Ми послідовно і впевнено йдемо в правильному напрямі.  Служити кожному громадянину і захищати кожного українця.

Я буду радий, якщо люди до цього звикнуть, що не хвалитимуть поліцейського, гвардійця, рятувальника за нормальну професійну роботу, а лаятимуть за недоліки, які виділяються на загальному благополучному тлі... Нехай! Аби вірили, і аби ситуація реально поліпшувалася, як зараз - крок за кроком.


Авіаційна система безпеки МВС - це приклад вибудовування такої загальної системи?

Це дуже показовий приклад!

Авіаційна система безпеки ґрунтується на вертолітній присутності. Ми виходимо з того, що Україна отримає 55 вертольотів Airbus Helicopters, з яких 21 важкий вертоліт Н 225 "Super Puma" працюватиме у службі надзвичайних ситуацій та Нацгвардії, вертольоти H145 переважно працюватимуть у поліції та будуть задіяні при евакуації, а маленькі гелікоптери H125 - для поліцейських і прикордонних потреб.

Нова філософія полягає в тому, що буде 14 пунктів базування спеціальних загонів по всій країні і всі машини будуть багатофункціональними.  Умовно кажучи, якщо трапляється лісова пожежа, то, незважаючи на "прописку" вертольота в тому чи іншому нашому відомстві, він буде оперативно спрямований на виконання необхідного завдання.  Для цього буде створено єдиний, міжвідомчий у рамках МВС, координаційний центр.

Цю систему ми вибудували, виходячи з практики низки країн (США, Канада, Франція, Німеччина, Туреччина, Великобританія). У системі, окрім Airbus, працюватиме і парк наших вертольотів Мі-8. Таким чином, у нас буде другий або третій за величиною і за потужністю вертолітний загін у Європі - поряд із Францією і Німеччиною.

Транспортування хворих, розвідка зон надзвичайних ситуацій, гасіння масштабних пожеж – буде можливим для Державної служби з надзвичайних ситуацій.  Охорона і моніторинг кордону - для Державної прикордонної служби.  Виконання спеціальних поліцейських функцій і розшук злочинців, пошук зниклих - для Нацполіції. Транспортування бійців і техніки, розвідка та виконання спеціальних операцій - для Національної гвардії.  Авіація дуже ефективна для контролю прибережної акваторії. Ми отримаємо можливість нарешті запустити нормальну гірничорятувальну службу в Карпатах. Ще один напрям, який сьогодні практично відсутній в Україні - санавіація у випадках надзвичайних ситуацій та з віддалених районів.

Перші два вертольоти ми вже отримали - один з них вже передано Нацгвардії, другий ДСНС. Ще два прилетять 14-15 січня. Далі поетапно, протягом трьох років, ми отримаємо всі 55.

Найважливіший фактор: у нас буде технічний пункт обслуговування цих вертольотів у місті Ніжин Чернігівської області, і ми не лише зможемо обслуговувати всі свої машини, а й брати замовлення від наших європейських партнерів.

І готувати пілотів ми також будемо самі - рішенням Кабміну до системи МВС передано Кременчуцький льотний коледж, який буде базою підготовки не лише пілотів, але і технічного й обслуговувального персоналу.

У мене в зв'язку з цією програмою є окремий привід для гордості: наші прекрасні українські пілоти, які працювали в африканських країнах за контрактами, зараз повертаються до України і готові йти до нас у систему!

Ще один проект, що орієнтований з 2018 у 2019 рік і додатково посилить нашу авіаційну систему безпеки: ми плануємо замовити українським виробникам шість літаків АН-178 та АН-72 для ДСНС, орієнтованих на гасіння пожеж та забезпечення медицини катастроф.  Дуже розраховую, що наші авіабудівники в Харкові та Києві не підведуть і зроблять нам якісні літаки!


На тлі критично низького рівня довіри до держструктур органи компетенції МВС виглядають загалом непогано ...

Рівень довіри дуже важливий! Ми відійшли від всіх інших показників оцінки діяльності на місцях, зокрема - поліції. Статистику як таку збираємо, але вона не є ключовою. Важливий лише рівень довіри!

Сьогодні рівень довіри до поліції загалом - близько 40%, патрульної поліції – понад 40%, Нацгвардії, Прикордонслужби і ДСНС – понад 50%.

Як зробити так, щоб рівень довіри до поліції був не 40% як зараз, а 95% - як в Австралії, де поліцейський - практично бог? Або як у Норвегіі- 80%? Хоча ... 40% - це багато чи мало? Думаю, це фантастично багато в наших реаліях, адже жодна політична сила, жоден політик не мають такої підтримки. Це означає, що люди, незважаючи на всі недоліки перехідного періоду - міцно повірили оновленій системі МВС. І тут критично важливо - цієї довіри не змарнувати, не втратити!

Раз за роком проводиться опитування незалежної соціологічної служби, в цьому році воно буде у січні або лютому за підсумками минулого року. І ми побачимо оцінку ефективності поліції загалом і в розрізі кожного району і населеного пункту країни.  Довіра зростає - отже, ми працюємо адекватно і в нормальній комунікації з суспільством. Якщо десь провал - важлива реакція.


Довіра безпосередньо корелюється з компетентністю ...

Ми для себе визначили два стратегічних напрями для підвищення компетентності і, відповідно, підвищення довіри: технічне забезпечення і мотивація співробітника.

За всієї поваги, коли водій хлібовозки отримує зарплату таку ж, як поліцейський, це не дуже справедливо.

З 1 січня наступного року в бюджеті закладено підвищення зарплати поліцейського, прикордонника, нацгвардійця, співробітника ДержНС, і в Збройних силах на 25-30%. Це важливо!

У листопаді цього року ми почали впроваджувати перший мотиваційний пакет МВС. У нашій структурі є приблизно 200 тисяч поліцейських і рятувальників, з них близько 80% потребують житла і живуть в орендованих квартирах, тому, скільки б ми їх не стимулювали зарплатою, кращі з них, пропрацювавши 3-5 років, йдуть. Найчастіше - тому, що не бачать перспективи отримати житло. Вони бачать, що у черзі потрібно простояти 20-25 років і не факт, що отримаєш квартиру хоча б до пенсії...

Щоб не було відтоку кращих кадрів, ми вводимо компенсацію за оренду житла, як невідкладний мотиваційний захід. Сума компенсації залежить від категорії населеного пункту - від 2800 до 4800 грн, а працювати програма почне вже з 1 січня 2019 року.

Але це перехідний захід.  Загалом питання житла запропоновано вирішувати таким чином: ми виходимо з іпотечним пакетом, який передбачає, що кожен поліцейський і рятувальник після двох років служби мають право укласти іпотечний договір і отримати можливість скласти договір пільгового фінансового лізингу на 20 років. Основний привілей - це кредит під нульову процентну ставку! Тобто, всі витрати на обслуговування іпотечного договору бере на себе держава.

Якщо ти самотній або в шлюбі, то маєш право на однокімнатну квартиру, якщо є дитина або діти - на двокімнатну ...А далі включаються пільги.  Прослужив 5 років - тобі компенсується додатково 10% суми іпотеки, 10 років - 15%, 15 років 20%, 20 років - 30%. Якщо є діти, то за першу і другу дитину списується ще по 5%.

Максимальна компенсація може становити до 40% суми тіла кредиту за, нагадаю, нульовою процентною ставкою.

Ми працюємо через уповноважену фінансову структуру - Державну іпотечну установу. Вклали 2 млрд своїх коштів, залучаємо інвесткошти.

Ми вважаємо, що це дуже вдалий проект ще й тому, що він вигідний для економіки країни загалом. Коли на ринок виходить такий великий покупець, це значно його пожвавлює.

Ця програма орієнтована наразі лише на Нацполіцію і рятувальників, тому що прикордонники та гвардійці часто змушені переїжджати на нове місце служби. Для них буде інша програма, яку ми зараз розробляємо.

Далі буде ще один мотиваційний пакет, спрямований на забезпечення повноцінного страхування поліцейських, рятувальників, нацгвардейців і прикордонників, тому що зараз страховка начебто є, але за великим рахунком її немає, не той рівень страхового забезпечення, який має бути.

Третій мотиваційний пакет стосуватиметься стимулювання освіти.  Ми зацікавлені, щоб наші співробітники не лише добре і довго працювали, а й щоб вони будували успішну кар'єру, зростали за службовими щабелями, обіймали високі посади.


Окрім вертольотів, рятувальникам і пожежникам на місцях потрібен сучасний автопарк і оснащення.Як усе складається за цими напрямами?

Пожежні машини в нашому з вами розумінні - це стандартні "ЗІЛи" червоного кольору з радянських часів. Таких машин у країні близько 4 тисяч.  На сьогодні змогли за три роки замінити близько 600 машин, треба ще 3,5 тисячі. Це набагато більш потужні, ефективні та економічні машини, оснащені найсучаснішим обладнанням. Наприклад, водяними насосами, які можуть використовувати навіть технічну, брудну воду в екстрених випадках, яких немає у старих "пожежок", помпами, автономними генераторами і багатьом іншим.

Загалом необхідно переходити до ситуації, коли пожежні служби на місцях поєднуватимуть державні оперативні штаби і власне дружини вогнеборців, сформовані місцевою територіальною громадою серед волонтерів. У Німеччині, наприклад, 80% пожежних - це волонтери, які збираються "за дзвінком".

Окрім старих пожежних машин, у ДержНС є ще одна величезна проблема. Міста ростуть, зокрема і вгору. А 90-метрових драбин, що дістають до останніх поверхів будівель, у нас аж одна штука - у Києві! І ми себе обманюємо, коли говоримо, що ми захищені. Ні, не захищені! Нам потрібні ці великі крани, великі драбини. Це обладнання можна, звичайно, купувати за кордоном за великі гроші, а можна звернутися до вітчизняного машинобудування.

Нещодавно ми провели нараду на Краматорському машинобудівному заводі, оглянули потужності підприємства, і, я впевнений, найближчим часом реалізуємо держпрограму із закупівлі у цього підприємства драбин і кранів для наших рятувальників.


У 2018 році Україна зіткнулася з хвилею серйозних кіберзагроз.Чи можна говорити про те, що кіберполіції готова у професійному і технічному плані протистояти цим викликам, працювати на випередження?

Кількість злочинів у кіберсекторі зросла на 40%. І це не лише в Україні, така ситуація у всьому світі.

Можу сказати, що наша кіберполіції - одна з найпотужніших і найшанованіших в Європі. Ми зазнаємо кібератак з боку Росії у режимі нон-стоп уже кілька років. У нас були атаки відомої російської хакерської групи Fancy Bears, атака NotPetya, яка зачепила багато країн, але найбільше - нас.

Українські фахівці беруть участь в операціях з припинення діяльності всіх хакерських груп останнього часу, постійно протистоять найпотужнішим атакам, але багато про що не можемо говорити публічно. Наприклад, ніхто не знає, що під час проведення фінального матчу чемпіонату Ліги чемпіонів у Києві була найпотужніша кібератака, щоб "покласти" електропостачання підстанцій, які дають світло на стадіон. Ця атака почалася за півгодини до початку матчу, і ми змогли її зупинити, і ніхто навіть не помітив - для зовнішнього світу все минуло на "відмінно"!

Ми навчилися відображати такі загрози і вибудовувати контргру.  Але це стало можливим завдяки тому, що в кіберсектор інвестується величезна кількість зусиль: і щодо підготовки і навчання кадрів, і щодо жорсткого конкурсного відбору і відповідних зарплат, і співробітництва із закордонними колегами.


Навесні було багато нарікань на величезні черги на отримання біометричних закордонних паспортів, як сьогодні із цим справа?

Черги були наслідком лавинного підвищення попиту - коли через безвіз всій країні знадобилося одномоментно отримати нові документи. Зрозуміло, наші служби не розраховані на такий рівень запитів - є статистика кількості звернень "мирного життя", що відповідає кількості центрів оформлення паспортів.  Запровадження безвізу - це дуже позитивний, але форс-мажор. Ми розуміли, що це явище тимчасове, і що немає сенсу додатково закуповувати дороге обладнання, яке потім простоюватиме.  Хоча на поліграфкомбінаті "Україна" запустили додаткову лінію на початку року. Як ми і очікували, ажіотажний попит досить швидко закінчився. Зараз у нас практично ніде немає черг, і робиться все вчасно.


А як триває впровадження ID-карток?Є інформація, що в Україні ще немає достатньої кількості сканерів для зчитування інформації ...

В Україні вже видано понад 3 мільйони ID-карток. Так, є складнощі перехідного періоду - на місцях у ЖЕКах, бракує кардридерів, і людина змушена носити з собою додатковий папірець із пропискою.

Але ми зараз вирішуємо через Кабмін, щоб зобов'язати ЖЕКи на місцях мати ці пристрої для зчитування інформації.

Але зате ви можете за ID-карткою відвідувати без закордонного паспорта Туреччину, Грузію.


Прикордонний проект "Стіна" у суспільстві асоціюється з можливими зловживаннями і кримінальним переслідуванням... А що це таке насправді?

Проект "Стіна", попри всі спекуляції навколо нього, насправді дуже потрібна і важлива справа. І він успішно просувається.

Звідки спекуляції? Саме тому, що це надзвичайно ефективний інструмент контролю кордону! Тому було розпочато таку шалену кампанію дискредитації: компанія проросійських ботів ініціювала наших ідіотів - і пішло-поїхало. Маячня! Або навпаки - цинічна маніпуляція суспільною свідомістю українського суспільства з боку ворога.  На жаль, деякою мірою успішна...

"Стіна" - один з найважливіших інфраструктурних проектів нинішнього часу. Найважливіший для оборони країни інструмент - тому така шалена протидія з боку Росії та її поплічників.

Насправді це зовсім не "стіна" з "Гри престолів", як намагаються показати замовні провокатори, це складний інженерний комплекс високотехнологічного контролю кордону.  Це мережа "інтелектуальних" вишок, між якими прокладені сейсмокабелі, що реагують на будь-який рух; мережу огорож і опорних пунктів у поєднанні з обмежувальними ровами. 

Це моніторинг ситуації і можливість оперативно - за лічені хвилини! - реагувати на спробу порушення. Це захищеність кордону і можливість у рази скоротити кількість людей на чергуванні, підвищивши ефективність погранзагонів.

Сьогодні практично завершено спорудження "Стіни" на території Харківської області. Відповідно, порушники тепер стали більш активними у Сумській та Луганській областях. Тому будемо продовжувати.

Треба розуміти, що на кожній ділянці є свої нюанси.  Наприклад, у Сумській області місцевість дуже лісиста і болотиста, відповідно, там потрібні рішення іншого рівня, ніж у Харківській: будуть задіяні дрони, організовані спеціальні системи контролю, групи реагування не лише наземні, а й повітряні тощо...

Повторюся, і щодо цього питання загалом є величезне нерозуміння суспільства. Є цілеспрямована програма компрометації цього проекту. Якби хоча б половина бюджету дискредитації цієї програми була спрямована на будівництво "Стіни" - ми б її вже завершували! Насправді, кожній розумній людині має бути цілком зрозуміло: нам необхідно інвестувати великі ресурси у зміцнення кордонів, оскільки справа стосується безпеки країни!

А для "київської тусовки" розповім ще, що у нас у 150 км від Києва близько 200 км практично неконтрольованого кордону - йдеться про Чорнобильську зону та болота. Не те, щоб вона була цілком неконтрольована, але той моніторинг, який ми проводимо зараз, не можна порівняти з рівнем безпеки, який ми вважаємо достатнім. І в таку безпеку необхідно інвестувати кошти!


Питання охорони морських кордонів більш ніж актуальне ...

Ми плануємо докорінно перебудувати систему контролю і охорони морських кордонів. У нас є спеціальні електронні системи моніторингу контролю на морі, а останнім часом актуальні питання, що стосуються нашої морської присутності.

Наші корабельні парки не оновлювалися десятки років! Тому в 2019 році ми пропонуватимемо уряду проект, аналогічний вертолітному, щоб радикально вирішити питання присутності наших прикордонних кораблів. МВС планує замовити близько 20 сучасних прикордонних катерів 32-35 метрів, що виготовлятимуть на одному з наших заводів у співпраці з однією з провідних французьких компаній - з високим ступенем локалізації проекту в Україні.


Завершуючи розмову про проекти МВС.Про реформи поліції українці, мабуть, знають найбільше ...

Це все так, великими мазками.  Загалом, я сподіваюся, з нашої розмови стало зрозуміло, що у нас досить збалансована ситуація в системі. І це дуже важливо для нас, для вас, для всієї країни. Тому що це саме той якісний сервіс безпеки, який ми маємо забезпечити!

Загалом ж цього року ми почали більше двох десятків серйозних програм за всіма нашими структурами, не рахуючи відомчих проектів. І кожна програма потребує серйозної підготовки, опрацювання стратегії, забезпечення фінансування, законодавчого забезпечення ...

Якщо говорити про поліцію, то одним із ключових моментів у цьому році стала поява нового підрозділу "ТОР", це тактики, легкий спецназ, що залучається, коли звичайних поліцейських сил вже бракує, а вводити КОРД ще недоцільно. Цього року ми повністю завершили формування КОРД - унікального важкого поліцейського спецназу. Це 600 осіб по всій країні, еліта з еліт, якій під силу вирішувати будь-які завдання. З'явилася поліція діалогу, яка вміє заспокоювати у кризових ситуаціях, робота цих поліцейських дуже важлива на масових заходах. Формуємо службу шкільних поліцейських, готуємо поліцію прав людини ...

Я можу ще кілька годин розповідати - і це лише поліція. Приблизно така сама ситуація й на всіх інших напрямах!


На руках в українців незліченна кількість зброї, вивезеної, зокрема, з фронту.Як не допустити застосування цієї зброї на мирній території?

Злочини зі зброєю, вивезеною з фронту, гранатами - це сьогодні дуже велика проблема. Грубо кажучи, у нашій країні у середньостатистичного пасіонарія - в кишені лежить граната. Це проблема, пов’язана з тими, хто повертається з фронту. Такий собі небезпечний трофей...А що він далі з нею робить? Підриває невірну дружину, кидає гранату в сусіда, образившись, що той корову його вдарив, у п'яній суперечі зриває чеку ...

Як боротися? Думаю, що превенція має велике значення, тим більше, що ми вже більш-менш знаємо цю категорію людей...Певне зниження кількості таких злочинів є, але цей фактор все одно нікуди не дінеш - 400 км лінії фронту!

Коли в країні точиться війна - бойова зброя стає фактором побутової злочинності. Так відбувається в усьому світі, на жаль. Важливо на це тверезо дивитися і включати протидію. Намагаємося так і робити.


Чи є сенс і актуальність створення муніципальної поліції?

Муніципальної поліції в Україні ніде немає і наразі не буде, ми це дуже жорстко припиняємо. Я неодноразово заявляв і повторюю: монополія на насильство має належати лише державі!

Так, створюються різні муніципальні підрозділи охорони порядку, муніципальна "варта" є в Харкові, у Дніпрі. Ми готові делегувати їм вирішення питань парковок, наприклад. Якщо муніципальна влада хочуть більш щільного співробітництва з поліцією, то ми зараз починаємо розвивати так звані підрозділи поліції охорони. Будемо робити такий проект у Дніпрі. Ці підрозділи матимуть окрему задачу, припустимо, гарантуваня безпеки на певних об'єктах.

У Німеччині, США є муніципальна поліція, поряд з федеральною, але це федеративні держави. Але Україна - унітарна держава, і у нас може бути лише Національна поліція.


Місяць дії воєнного стану дали якісь результати щодо криміногенної обстановки?

У 10 областях, де діяв воєнний стан, за цей проміжок часу відбулося зниження кількості кримінальних правопорушень на 20%, зокрема тяжких і особливо тяжких - 23%, на 26% більше розкрито фактів незаконного поводження зі зброєю.

Тобто, можна говорити, що жорсткість режиму призвела до зниження рівня злочинності.


Яку кількість громадян РФ не пропустили через кордон?

Що стосується недопущення громадян РФ, то з початку введення воєнного стану не дозволено в'їзд на територію України 1616 громадянам РФ. Відповідно, Росія нам відповіла поверненням 351 українського громадянина.


Наскільки був виправданий воєнний стан у тому вигляді, в якому він був?

Реальний плюс - це були хороші тактичні навчання. З цієї позиції воєнний стан був виправданий.

МВС за цей час відпрацювало чіткий алгоритм взаємодії всіх служб і підрозділів у режимі надзвичайної ситуації, перевірили дієвість мобілізаційних протоколів, організували оперативний зв'язок. Були сформовані Міжвідомчий оперативний штаб органів системи МВС і відомчі ситуаційні центри. Ми провели масштабні штабні навчання із переведення Єдиної державної системи цивільного захисту з режиму функціонування у мирний час у режим надзвичайного стану, і великі навчання всіх підрозділів МВС із відпрацюванням всіх можливих надзвичайних ситуацій, в яких узяли участь 1165 осіб і 102 одиниці техніки. Була створена спеціальна група для координації діяльності наших служб з Генштабом.

Але все-таки це не був зовсім вже повноцінний тренінг: не було введено ставку Верховного головнокомандувача, не були введені військові адміністрації, не було прямого підпорядкування жодної зі служб військовій владі. Загалом це був сурогат воєнного стану.


Запитання в контексті майбутніх виборів. Чи прораховуєте Ви ризики виборчої кампанії?Як захистити правопорядок під час підготовки та проведення виборів?

Виходимо з того, що поліція поводитиметься як незалежний державний інститут. Незалежно від моїх політичних поглядів і симпатій, поліція не братиме участі в політичних процесах. Це я вам гарантую!

Ні Порошенко, ні Тимошенко, ні Зеленський, ні Бойко, ні Гриценко, ні будь-хто інший, з одного боку не можуть розраховувати на преференції з боку Національної поліції, з іншого боку - можуть розраховувати на захист своїх прав, навіть якщо мені особисто, як політичному міністру, хтось із них несимпатичний. Для цього ми і розділили посади політичного міністра і глави Національної поліції, який має 5-річний контракт і досить незалежний.


Чи розслідуватимуть факти організації так званих виборчих "сіток" до початку виборів?

Поліція не покриватиме жодних "каруселей", жодних схем, жодних "сіток", не братиме у цьому участі, і припинятиме усі незаконні схеми.

Для цього ми нещодавно підписали спеціальний Меморандум із ЦВК і проводимо цільову підготовку поліцейських за кваліфікацією злочинів, пов'язаних із виборчим законодавством.

Тому що виникає така ситуація: "Ми зафіксували "карусель", а що таке "карусель" з позиції КК? Як поліції належить діяти?" Ось зараз і готуємо поліцейських до грамотної роботи з такими ситуаціями.

Під час виборчого процесу повна монополія на силу належатиме виключно Національній поліції і Нацгвардії.  Жодних цивільних груп, "тітушок", "національних дружин", патріотичних активістів тощо! Усе це дуже жорстко припинятимуть, я заздалегідь попереджаю.  Вони все це вже добре знають, але ще раз я це повторю публічно: навіть якщо ці "сітки" і "каруселі" якось пов'язані з кимось із представників влади, це нічого не змінить у нашій реакції на них!

Ось я зараз чую, що один з депутатів їздить країною і будує виборчі "сітки", які допоможуть вкрасти голоси громадян.  Хочу попередити тих, хто погоджується, бо сподівається на цьому заробити: це обман! Тут важливо розуміти, що працює цей механізм виключно тоді, коли є "вища воля" й інвестиції великих коштів у купівлю голосів.  За товариша Януковича МВС працювало з ним у спайці і тому такі схеми сходили з рук. У всіх інших випадках це не працює, навіть якщо вони сильно хочуть! Чим це скінчилося для Януковича - ми вже знаємо.

Так ось я вам кажу, що МВС загалом і Національна поліція зокрема не братимуть участі у жодній з таких схем. Більш того, якщо це зараз дійде від "наміру" до "реалізації", незалежно від можливості конфлікту всередині коаліції, я дотримуватися однозначної позиції, і ми діятимемо жорстко! Упевнений, тут мене цілком підтримає і генпрокурор.

Ключова проблема дестабілізації країни в 2014 році була не в тому, що Янукович поганий, а в тому, що він дискредитував весь державний апарат, зруйнував його, зокрема й доводячи до нуля авторитет служб, що мали забезпечувати правопорядок: міліцію, внутрішні війська.

Я говорю поліцейському регіональному керівникові: "Дорогий друже, який би губернатор, мер, опозиційний лідер, що б тобі не говорив про "делікатність виборчого процесу", не слухай, не погоджуйся брати участь - не бійся просто якісно робити свою роботу! І тоді ти будеш шанованим офіцером, який виконав свій обов'язок перед людьми. Це все, чого я хочу від вас!". Це моя принципова позиція.

І коли, мірою наближення виборів, почне "іскрити" - ви побачите, що ми до цього готові та впораємося з такими викликами.


Чи готова поліція не допустити захоплення ділянок, атаки виборчкомів?

Підозрюю, що будуть спроби атакувати і виборчі дільниці, і комісії, і багато ще чого... Послухайте, ми забезпечили нормальне проведення виборів у важкому 2014 році, зі значно меншими можливостями - і ми точно знаємо, як провести їх зараз.  Тривають і технічні, і тактичні навчання, тренінги, підготовка співробітників. У нас буде дуже складне завдання, але, думаю, МВС повністю до нього готове.


Як гарантувати безпеку кандидатів?Чи будуть належним чином розслідувати злочини стосовно них?

Ми готові взяти на себе охорону головних кандидатів. Багато з них вважають, що їм це не потрібно, тому що, мовляв, держава таким чином за ними стежитиме. Але я заявляю: у нас зовсім інші цілі і завдання! Якщо звернуться - ми спрацюємо чесно.

У нас досить серйозна оперативна компонента, ми бачимо групи, які супроводжують в областях Гриценка, Тимошенко, групи, які намагаються виставляти проти Порошенка. Ми розуміємо, хто все це організовує, як це відбувається і навіщо. Побачимо склад злочину - втрутимося. Наразі ж, у всіх цих попередніх політичних іграх - нас непокоїть виключно безпека процесу. І я попереджаю, що поліція жорстко реагуватиме на політичні ігри, що переходять межі безпеки і законності.

Ми готові кожного кандидата в президенти забезпечити належним рівнем поліцейської охорони, щоб за необхідності поліцейські сили могли втрутитися, не допустити загострення.


Йдеться про фізичну охорону?

Так, і про фізичну охорону. Але це не означає, що поряд із кандидатом буде тупцяти дядько з пістолетом.  Це означає, що ми контролюватимемо ситуацію, усе поле події і зможемо, зокрема, вжити превентивних заходів безпеки в разі потреби.

Ми чудово бачимо, що в окремих випадках, разом із політичними опонентами у провокаціях беруть участь окремі недобросовісні чиновники. Це може призвести до високого рівня дискредитації державних інститутів загалом, і ми отримаємо негативні наслідки більш глобальні, ніж програш конкретного політика.

Кожен із кандидатів має розуміти, що є система державної безпеки, яку ніхто не може переступити. Але і відповідно - на неї можна розраховувати.


Посилення покарання за виборчі порушення могло б стати стримувальним фактором в окремих ситуаціях?

Я ініціював і зараз передано до парламенту законопроект, що посилює покарання за порушення в сфері виборчого законодавства. Добре було б, якби у січні-лютому наступного року його проголосували. Якщо він не буде проголосований, доведеться визнати, що і провладні, і опозиційні політичні сили зацікавлені у "каламутній водичці".  Це свідчитиме про рівень політичної культури сьогодні. Я б дуже хотів помилятися.


З отриманням томосу наскільки великою є ймовірність міжконфесійного протистояння?Чи можуть церковний фактор використати у виборчих перегонах?

Наша сьогоднішня міжцерковна ситуація може бути ще одним фактором дестабілізації, який я вбачаю можливим у контексті виборів.

Стратегічно дуже правильна і добра справа для України - створення української помісної церкви, але потенційно - дуже небезпечна, адже політики можуть цим спекулювати і розпалювати вогонь ворожнечі.

У цій ситуації ми не повинні дозволити нашим ворогам із цього складного процесу зробити для нас проблему. Це відповідальність обох сторін, зокрема й церков, що беруть участь у цьому процесі.

Одні не повинні форсувати процес і залучати до нього екстремістські радикальні сили, а інші мають усвідомлювати об'єктивність процесу.

Я хочу наголосити, що ми нікому не дозволимо застосовувати силові варіанти. Не треба наймати загони, щоб охороняти Лавру або якийсь храм, загони з кожної зі сторін ми роззброюватимемо, а всі силові спроби жорстко припинятимемо.

Ми цю ситуацію вже проходили 14 жовтня. Я змушений був запрошувати до себе ієрархів обох церков, говорити з ними прямо, попереджати. Змушений був запрошувати Новинського і ще окремих політиків і говорити в очі: "Дорогі друзі, припиніть наймати людей, як ви говорите, для охорони храмів, припиніть скликати "тітушок""...Вони обіцяли, що не будуть. Проте, були ті, хто нас не почув і намагався влаштовувати провокації. Усіх їх затримали (близько 100 осіб) і запросили до райвідділу поліції...

Те саме можна сказати і праворадикалам.

Я нікому не дозволю втручатися в межпарафіальні відносини і шукати тут приводів для дестабілізації.


Наскільки серйозним може бути втручання РФ у виборчий процес в Україні?

Нещодавно британці оголосили, що знайшли аж 5 тисяч акаунтів "Твіттер", які втручалися в британські вибори. Мені було смішно. У нас з Росією фактично загальне інформаційне поле, і втручання буде колосальним за моїми оцінками.

Не думаю, що Росія фізично втручатиметься у вибори, але вони намагатимуться проявити максимальну активність у пропаганді - і дивитимуться, можливо, ми самі собі "голову зламаємо". А ми, як доросле демократичне суспільство, повинні проявити мудрість позбавити їх цього задоволення!


Церковна тема може бути використана Росією для провокацій "під вибори"?

Як один із поганих варіантів, я допускаю можливість провокації з боку Росії. Наприклад, хтось десь захопить якийсь храм, підпалить, не дай Бог, загинуть люди, і туди Путін, умовно кажучи, особисто на вертольоті прилетить і почне кричати, що гинуть люди, і духовенство, і "рускій мір". Ми не повинні надати їм можливості це зробити.

Оскільки превенція - жорстка реакція поліції на найменші порушення.


За президентськими виборами підуть парламентські.  Яким Ви убачаєте майбутнє "Народного фронту"?

Партія "Народний фронт", представником якої я є в уряді - це команда для непростих часів, як вона позиціонувалася. На минулих виборах у нас був рейтинг підтримки на рівні 23%, а зараз такого рейтингу немає.

На що ми витратили цей високий рейтинг? На непопулярні, але дуже важливі, ключові структурні для країни кроки, які були реалізовані урядом Арсенія Яценюка для порятунку країни. Це стосувалося всіх структурних реформ, які проводилися урядом, починаючи від децентралізації, завершуючи перериванням багаторічної газової залежності від Росії.

Ми заплатили за це своїм рейтингом і, прямо скажемо, були атаковані за це своїми ж союзниками...Це був важкий тягар, але країні був необхідний той, хто зміг би це зробити. І це була наша команда. Тому, спасибі всім, хто тоді, у 2014 році, віддав за нас голоси - ваші голоси не пішли в небуття, ми зробили найважливішу для країни роботу!

"Народний фронт" - це партія центристського патріотичного спрямування, вона ніколи не робилася як система інтересів, система цінностей. Глибоко переконаний, що цей підхід матиме попит у людей.

Можна всіх ненавидіти, бути чимось роздратованим, але завжди треба чітко розуміти, хто, яка команда зможе бути ефективним кризовим менеджером у складний період.

Тому партія "Народний фронт" братиме участь у всіх політичних процесах. Стосовно президентської кампанії партія ухвалить рішення на з'їзді, який Арсеній Яценюк скличе 2 лютого. Звичайно ж, партія братиме участь у наступній парламентській кампанії.

Зараз партія проводить активну кампанію із мобілізації своїх прибічників і фіксації результатів своєї роботи, фактично у режимі звіту.  Ти віддав свій голос за "Народний фронт" і маєш знати, що за це отримав! Це чесна позиція. Навіть якщо у нас сьогодні немає тієї підтримки, яка була. Люди, які проголосували за нас тоді - мають право знати і розуміти факти.

Я вважаю, що центристським проукраїнським силам потрібно думати про створення спільного ядра, можливо, якогось блоку.  Що необхідно відкласти тактичні і міжособистісні розбіжності і формувати парламентську і урядову команду.

На щастя, гадаю, ми матимемо вибір між проукраїнськими силами і на президентських виборах.

Понове Бойко і Медведчук, на мій погляд, висловлюють значною мірою проросійські інтереси. Їх підтримка зменшується. А ось внесення до санкційних списків більшої частини колишньої Партії регіонів, орієнтованої на Ріната Ахметова, створило дуже цікаву ситуацію. На мою думку, ми в результаті отримали проукраїнську опозицію російськомовного промислового сходу.

Думаю, що це відкриває новому парламенту дуже цікаві можливості. Кулак волі України буде потужнішим!


Чи припускаєте Ви, що новий парламент змінить Конституцію?

Припускаю! Вважаю, що це буде дуже корисно і добре.

Тим більше, що і Порошенко не заперечує необхідності руху в напрямку парламентської республіки. "Народний фронт" завжди це обстоював, послідовно заявляючи про необхідність позбавлення президента надмірних повноважень. Тимошенко нещодавно заявляла, що вона теж готова до таких змін, Зеленський в інтерв'ю сказав, що у президента багато невластивих йому функцій ...

Я вважаю, що в цьому напрямі ми рухатимемося до суспільства, в якому пануватиме баланс, а це найважливіше в політиці. І в суспільстві загалом.

Загрузка...

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

Завантаження...
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Член Ради НБУ Козюк: Банківська система має бути розвантажена від концентрації своїх активів на ОВДП

Член Ради НБУ Козюк: Перегляд повноважень між Радою і правлінням означатиме зміну балансу впливу на монетарні рішення поміж президентом, парламентом і Кабміном

Глава VR Capital Group: Ми б не робили інвестиції, якби твердо не вірили в Україну

Заступник директора ПРООН в Україні: "ПРООН не просто допомагає закуповувати ліки, але й підтримує реформи"

Клімкін: Я не збираюся йти на заслужений відпочинок – я його не заслужив

Розенко: Я закликаю Верховну Раду запустити накопичувальний рівень пенсійної системи з 2020

Україна дуже швидко змінює свою медичну систему — економічний експерт ВООЗ

Керівник проекту ЄС "Географічні зазначення в Україні" Саверіо Савіо: Перші 10 географічних зазначень будуть включати сири, фрукти, вина і мед

Зубко: Держмолодьжитло має стати одним з інструментів стримування трудової міграції

Міністр юстиції Павло Петренко: За рік-два ми вийдемо на європейський показник виконання судових рішень у 50-60%

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА