16:45 13.12.2024

ОГЛЯД: Перспективи та перешкоди запровадженню вакцинації в аптеках

6 хв читати
ОГЛЯД: Перспективи та перешкоди запровадженню вакцинації в аптеках

МОЗ сподівається на приєднання аптечних мереж до програми вакцинації, аптеки готуються увійти в проєкт, але наразі не дуже активно. Агентство "Інтерфакс-Україна" розбиралося в умовах, які зможуть зробити вакцинацію в аптеках рутинною практикою.

ПОГЛЯД МОЗ

Міністерство охорони здоров'я сподівається на приєднання аптечних мереж до вакцинації в аптеках, повідомив заступник міністра охорони здоров'я, головний санітарний лікар Ігор Кузін.

"Станом на сьогодні одним із важливих напрямів роботи Міністерства охорони здоров'я є демедикалізація вакцинації. Вакцинація в аптеках є одним із механізмів реалізації цієї стратегії. Це вкрай корисний напрям, який надає змогу відійти від застарілого розуміння, що перед проведенням вакцинації обов'язково має бути огляд лікаря з дуже детальною оцінкою стану. У багатьох європейських країнах вакцинація є функцією середніх медичних працівників", - сказав він.

Кузін нагадує, що під час пандемії COVID-19 увесь світ, зокрема Європа та Україна, набули досвіду вакцинації на так званих альтернативних майданчиках, як-от торговельні чи виставкові центри або аптечні заклади. "Це була хороша альтернатива медичним установам, щоб отримати вакцину, особливо позакалендарну", - каже Кузін.

НАВЧАННЯ ФАРМАЦЕВТІВ

Уперше вакцинацію в аптеках як пілотний проєкт розпочали 2021 року з ініціативи фармкомпанії "Санофі". Тоді протягом п'яти днів в аптеках Києва лікарі провакцинували від грипу 1714 осіб. Розвинути проєкт завадило повномасштабне вторгнення та деякі нормативні обмеження, зняти які змогли лише 2024 року.

Кузін каже, що тоді найбільшою проблемою для аптек була підготовка фахівців, які можуть проводити вакцинацію, адже для проведення вакцинації заклад повинен мати відповідну ліцензію. І якщо під час пандемії COVID-19 це обмеження обходили, створюючи виїзні бригади медичних закладів із медиків, які працювали саме в цих медичних установах, то вакцинацію від грипу мали б проводити самі працівники аптек.

Наразі вже друга група з 22 фармацевтів різних мереж, які проводитимуть вакцинації в аптеках, закінчила відповідне навчання.

ЯК СТИМУЛЮВАТИ АПТЕКИ?

Першими навчання пройшли фахівці аптечної мережі "Подорожник". В одній зі столичних аптек цієї мережі з листопада стартувала можливість вакцинуватися від грипу.

Як розповіли агентству "Інтерфакс-Україна" в "Подорожнику", мережа долучилася до проєкту, оскільки це була ініціатива Міністерства охорони здоров'я, адже рівень вакцинації проти грипу в Україні залишається дуже низьким.

«Наша мета - зробити фармацевтичну опіку доступною для кожного, тому ця ініціатива повністю відповідає нашим цінностям. Ми сподіваємося, що реалізація проєкту сприятиме зниженню рівня захворюваності серед українців».

У мережі наголошують, що оновлена процедура отримання ліцензії для проведення вакцинації є доволі зрозумілою та не надто складною, проте є інший важливий аспект: фармацевти, які проводять вакцинацію, мають пройти спецнавчання. Фармацевти «Подорожника», зокрема, пройшли тематичний фаховий курс у НМУ ім. О.О. Богомольця, де здобули необхідні знання та навички для проведення вакцинації в умовах аптечного закладу відповідно до чинних стандартів і протоколів.

Навчання цього року проводять за підтримки Бюро ВООЗ в Україні та інших партнерів, тож аптечні мережі поспішають скористатися цією пропозицією. Особливу увагу фармацевтів під час фахового навчання приділено важливості дотримання всіх вимог безпеки та юридичним аспектам під час надання послуги вакцинації в аптеці.

Однак у «Подорожнику» наголошують на деяких нюансах, які ускладнюють практику аптечних вакцинацій і роблять її неприбутковою. Зокрема, аптеки мають виділити під вакцинацію певне місце в аптеці за рахунок своїх торговельних площ, що аптекам невигідно. Крім того, вакцинація є сезонною послугою, що обмежує її рентабельність.

Утім, мережа не відмовляється від проєкту і навіть пропонує варіанти його розвитку. "Ми запропонували уряду дозволити аптекам приймати аналізи в спеціалізованих кабінетах для вакцинації, що могло б зробити цей проєкт більш вигідним як для бізнесу, так і для пацієнтів. Це надасть змогу забезпечити довгострокову стійкість ініціативи та підвищити доступність медичних послуг для населення", - наголосили в "Подорожнику".

ПРОГНОЗ НА ПОТОЧНИЙ ЕПІДСЕЗОН

У поточному епідсезоні Держлікслужба видала позитивні висновки для майже 250 тис. доз вакцини "Ваксігрип" ("Санофі", Франція), імпорт якої здійснює ТОВ "Санофі-Авентіс Україна", і 65,15 тис. доз вакцини "Джісі Флю Квадрілент" ("ДжіСі Біофарма", Корея), яку імпортує ТОВ "Біолабс".

За словами керівниці напряму вакцин "Санофі" в Україні Анни Пастушиної, компанія в поточному епідсезоні завезла на ринок на 50 тис. доз вакцин більше, ніж торік, і планує й надалі нарощувати постачання.

"Щороку ми збільшуватимемо постачання вакцин, оскільки насправді рівень охоплення вакцинацією в Україні критично низький, це десь 1% населення. Наприклад, в Угорщині це 8%, у Греції - до 40%", - сказала вона.

Пастушина наголосила, що більшість вакцин пацієнти купують власним коштом через мережу аптек або приватні клініки. "Приблизно 80% вакцин у роздріб продаються через аптечні мережі, які мають розгалужену логістику, представлені в різних регіонах. А близько 20% це закупівлі приватних центрів або клінік", - уточнила вона.

При цьому Пастушина очікує на масштабування проєкту вакцинації в аптеках в 2025 році:  «Основна мета проекту вакцинації в аптеках – це спрощення доступу пацієнтів до отримання вакцини та збільшення охоплення вакцинацією населення. Вакцинація від грипу проводиться за власні кошти, тому громадяни мають отримати максимально простий доступ».

Вона наголошує, що вакцинація в аптеках, яка є поширеною світовою практикою в європейських країнах і США, суттєво розвантажує первинну ланку, сімейних лікарів і терапевтів, що є особливо цінним під час війни.

ПЕРСПЕКТИВА ЗА РОЗШИРЕННЯМ ДОСТУПУ

Зі свого боку, керівниця "Санофі" в Україні зі зв'язків із державними органами Наталя Барановська розповіла, що після запуску пілотного проєкту 2021 року інтерес до вакцинації виявили і регіональні аптеки, і лікарі, і споживачі. Проблемним питанням була юридична колізія - необхідність залучити лікаря, який мав би робити щеплення пацієнтів, але робота над удосконаленням законодавчої бази тривала попри війну. "Санофі" працювала над цим проєктом разом із командою МОЗ у рамках Меморандуму про співпрацю, обмінювалася досвідом, долучалася до обговорення НПА.

Барановська наголошує на принциповій і послідовній позиції МОЗ у запуску проєкту та успішній роботі із запуску навчального циклу для фармацевтів у вкрай стислі строки, що дало можливість проводити вакцинацію. При цьому, на думку експертки, "вакцинація для аптек може стати додатковим сервісом, який зможе залучити споживачів".

"У перспективі це не має бути лише вакцинація проти грипу, це може бути і рутинна вакцинація дорослих, вакцинація проти COVID-19. Навіть вакцинацію за національним календарем щеплень можна зробити в аптеці, інтегруючи її потім в електронну систему охорони здоров'я. Це майбутні перспективи", - сказала вона.

За словами Барановської, без мотивації аптек і підтримки держави успіх цього проєкту малоймовірний. Вона навела як приклад позитивний досвід Польщі, яка запустила вакцинацію в аптеках 1 липня 2021 року. У країні було побудовано ефективну систему навчання, прозору систему мотивації аптечних мереж і оплату їм цієї послуги державою. Наразі аптека там отримує оплату в розмірі 32 польських злотих від Національної служби здоров'я Польщі за кожне щеплення для людей, старших за 65 років, для інших категорій аптеки самі встановлюють певну символічну плату за послугу. Як результат, станом на вересень 2023 року в польських аптеках зроблено 100 тис. щеплень від грипу і понад 2 млн від COVID-19.

Барановська сподівається, що поступово Україна вибудує модель, цікаву всім залученим сторонам, але початок МОЗ уже закладено, "і це дуже добре".

Пастушина також вбачає перспективи для розвитку цієї ініціативи.

"Наразі умови для вакцинації в аптеках максимально спрощено, всі охочі аптечні мережі запрошені й за їхнього бажання вони можуть долучитися до такої ініціативи. Наступного сезону, у разі масштабування цього проєкту, ми очікуємо досить хороших результатів. Оцінити ефективність проєкту, насправді, ми можемо тільки наприкінці сезону", - погоджується Пастушина.

Водночас, за її словами, варто звернути увагу на економічну складову процесу саме для аптек.

"Якщо включити до проєкту інші вакцини, наприклад, рекомендовані для ревакцинації дорослого населення, ці економічні аспекти можуть бути поліпшені", - рекомендує вона.

 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

У Києві на 17% зріс рівень захворюваності на грип та ГРВІ за тиждень, але він у 3,2 раза нижчий за епідпоріг - міськадміністрація

Рада ухвалила закон про вдосконалення системи трансплантації

МОЗ планує розширити практику створення університетських клінік

Мобільні реабілітаційні команди УЧХ працюватимуть у 13 областях

Метапневмовірус в Україні з початку епідсезону виявлено у 14 осіб, тенденції до розвитку спалаху не спостерігається - ЦГЗ

УЧХ навчив надавати першу допомогу понад 300 тис. осіб

Інститут Амосова з 2025 р. контрактуватиметься за ПМГ, консультації для пацієнтів із направленням безкоштовні

Шмигаль про реформу МСЕК: Визначено 291 заклад охорони здоров'я, сформовано понад 1476 експертних команд

У 2025 році буде повністю відновлено новий корпус "Охматдиту", розпочнеться будівництво ще одного інноваційного корпусу - Ляшко

МОЗ перевірило близько 1 тис. переданих правоохоронцями справ про встановлення сумнівної інвалідності

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА