48 нардепів просять КС роз'яснити низку положень закону про РНБО щодо відповідності Конституції

До Конституційного Суду України (КС) надійшло конституційне подання 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України низки положень закону "Про Раду національної безпеки і оборони України".
"13 березня 2015 року до Конституційного Суду України надійшло конституційне подання 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень абзацу першого, пунктів 1, 8 частини першої статті 4, частині четвертій статті 10, пунктів 8, 9, 10 частини першої статті 13, частини першої статті 14 закону України "Про Раду національної безпеки і оборони України". Згідно з регламентом Конституційного Суду України, конституційне подання передано на вивчення до секретаріату суду", - повідомляє прес-служба КС у п'ятницю.
Зокрема, депутати просять роз'яснити положення щодо визначення функцій РНБО, надання Радбезу повноважень поряд із внесенням пропозицій президенту приймати самостійні рішення, надання повноважень на координацію і контроль за діяльність органів виконавчої влади з протидії корупції, гарантування громадської безпеки і боротьби із злочинністю з питань нацбезпеки і оборони.
Також депутати вважають неконституційною статтю закону щодо обов'язковості рішень РНБО, введених в дію указами президента для виконання органами виконавчої влади.
Крім того, депутати вважають неконституційними положення закону щодо повноважень секретаря РНБО, зокрема йдеться про організацію роботи ставки Верховного головнокомандувача.
Подання до КС підписали уповноважені народними депутатами від фракції політичної партії "Опозиційний блок" Дмитром Шпенов. Василь Німченко та Олександром Долженков.
Як повідомлялося, 29 грудня 2014 року президент України Петро Порошенко підписав закон про внесення змін до закону "Про Раду національної безпеки і оборони України", про вдосконалення координації і контролю у сфері національної безпеки і оборони.
Закон розширює повноваження РНБО і секретаря Радбезу.
Закон вводить в компетенцію РНБО координацію і контроль діяльності органів влади у сфері протидії корупції, гарантування громадської безпеки і боротьби із злочинністю. Зміни передбачають, що РНБО зможе не лише подавати пропозиції президенту, але й ухвалювати рішення за низкою питань, таких як: визначення стратегічних національних інтересів України, удосконалення системи гарантування національної безпеки та організації оборони, реорганізації та ліквідації органів виконавчої влади у цій сфері, проект державного бюджету за статтями, пов'язаними із гарантуванням нацбезпеки і оборони.
Крім того, Радбез відтепер може ухвалювати рішення і з питань заходів політичного, економічного, військового, інформаційного, іншого характеру відповідно до масштабу потенційних та реальних загроз національним інтересам України, а також "з питань оголошення стану війни, загальної або часткової мобілізації, введення воєнного чи надзвичайного стану". РНБО також зможе ухвалювати рішення щодо невідкладних заходів із вирішення кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці.
Передбачається, що у разі дострокового припинення повноважень президента України виконання обов'язків голови РНБО покладається на голову Верховної Ради, а не на прем'єр-міністра, як це було раніше.
Ухвалений закон про РНБО передбачає, що членами Ради безпеки, окрім встановленого складу, можуть бути особи, визначені президентом. Повноваження заступників секретаря РНБО визначає не президент України, а секретар Ради, який також вносить главі держави пропозиції щодо призначення своїх заступників.
Згідно із законом, апарату Радбезу присвоюється статус юридичної особи. "Рішення РНБО, введені в дію указами президента України, є обов'язковими для виконання органами виконавчої влади", - йдеться в законопроекті.
Секретар РНБО здійснює в період між засіданнями Ради безпеки координацію та контроль за виконанням рішень РНБО у сферах державної безпеки, правоохоронної діяльності, боротьби з корупцією, у військовій сфері та сфері безпеки державного кордону України та ряді інших сфер.
Секретар Радбезу організовує роботу Ставки Верховного головнокомандувача у разі її створення; бере участь у розгляді пропозицій щодо кандидатур на посади в органах державної влади, діяльність яких пов'язана з питаннями національної безпеки і оборони України і які призначаються на посаду президентом або за погодженням з главою держави; вносить на розгляд президента пропозиції щодо призначення та звільнення керівництва військових формувань, правоохоронних органів.
Крім того, секретар РНБО вносить на розгляд Ради пропозиції щодо законопроекту про державний бюджет України по статтях, пов'язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони.