Яценюк вимагає від РФ зняти заборону на в'їзд і переміщення українських вантажівок

Прем'єр України Арсеній Яценюк заявляє про повну законність введеної Києвом тимчасової заборони російських транзитних вантажних автоперевезень, оскільки ця міра стала відповіддю на односторонню заборону Москвою в'їзду і переміщень російською території українських вантажівок, що суперечить нормам СОТ.
"Я вимагаю від РФ не просто пояснень, а скасування незаконного рішення з приводу в'їзду та переміщення українських вантажних автомобілів територією РФ", – заявив А. Яценюк на спільній прес-конференції з прем'єром Туреччини в Києві в понеділок.
Він зазначив, що МЗС України вже звернувся з нотою РФ у зв'язку з введеними Москвою заборонами.
А. Яценюк наголосив, що такі дії Росії є продовженням її не лише військової, але і фінансової та економічної агресії проти України.
Як повідомлялося, Мінтранс РФ 14 лютого заявив про призупинення руху зареєстрованих в Україні вантажних автотранспортних засобів "до врегулювання українською стороною ситуації з неправомірним блокуванням російських вантажних автотранспортних засобів на території України". Йдеться про громадянські акції із блокування фур російських перевізників українською територією. Вони стартували 10-11 лютого в Закарпатті, після чого поширилися на Волинську область, а до 14 лютого кількість областей, де блокувалися російські фури, досягло десяти. Міністерство інфраструктури України вказувало, що не має повноважень реагувати на акції громадських активістів.
За даними Ространснагляду, на ранок 15 лютого на території РФ затримано 152 транспортних засобів, що належать українським автоперевізникам.
Нинішнього російсько-українському автомобільному транзитному конфлікту передувало припинення автоперевезень між Росією і Польщею з 1 лютого 2016 року через неузгодженні квоти, що змусило частину російських перевізників змінити найпростіший маршрут до Європи, направивши його через Україну. Наразі російські фури з України повертаються до Білорусі, і тепер їх можливий шлях до країн ЄС пролягає через Литву і пором до Німеччини.
Ще раніше, з 1 січня 2016 року, Росія різко обмежила транзитні перевезення з України до Казахстану, пояснюючи свої дії набуттям чинності Зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. Вантажі мають слідувати через Білорусь і лише через два пункти пропуску на кордоні Білорусі та РФ, і через три – на кордоні РФ і Казахстану. На початку, обмеження позначилися і на транзиті товарів до інших країн. На практиці українські вантажівки прямували з Росії вдвічі повільніше звичайного конвоями зі значними додатковими витратами.
Наразі Україна намагається продовжити альтернативний шлях до Казахстану і далі до Китаю та інших країн Азії з допомогою контейнерного поїзда через Грузію та Азербайджан, однак наразі цей варіант на кілька днів довший і більш ніж 1,5 разу дорожчий.