Інтерфакс-Україна
11:34 06.02.2025

Яких IT-фахівців бракує оборонній сфері і що з цим робити: експертний погляд

3 хв читати

Український Miltech-сектор стрімко зростає, але разом із цим загострюється дефіцит інженерів «заліза» — фахівців, які не просто пишуть код, а працюють з мікроелектронікою, проєктують плати та інтегрують складні технічні рішення. Попит на таких спеціалістів високий, а їхня кількість — обмежена, що створює жорстку конкуренцію між компаніями. Як Miltech-ринку вирішити цю проблему та залучати рідкісних фахівців — розбираємося разом із CEO IT-рекрутингової агенції ITExpert Стасом Шиховим.

Міністерство цифрової трансформації вказує на 1,6+ тис. розробок у оборонній сфері, а за даними Forbes, український оборонний сектор налічує близько 500 компаній. Усі вони борються за таланти.

Miltech шукає фахівців різноманітних позицій: від інженерів та працівників виробництва до піарників та райтерів. Але найбільший кадровий дефіцит зараз саме серед Hardware Engineer’ів. Мова про такі навички:

  • схемотехніка та мікроелектроніка;
  • робота з платами та проєктування плат з нуля;
  • радіозв’язок, реалізація супутникового зв’язку у пристроях, зокрема РЕБ (радіоелектронна боротьба);
  • системи управління тощо.

Принципова різниця сфери у роботі з так званим «залізом». У Miltech айтівці працюють не лише з кодом, але й з фізичними пристроями. Інколи потрібно спроєктувати плату з нуля та інтегрувати її до пристрою так, щоб не порушити взаємодію інших компонентів. Умовний Java Developer у цьому не допоможе. Стас Шихов, CEO в ITExpert, зазначає, що інженер, який створює радіотехнічні пристрої з нуля, — це рідкісний спеціаліст, і залучати таких фахівців набагато складніше, ніж звичайних розробників.

CEO ITExpert вважає, що у порівнянні з IT-рекрутингом, наймання айтівців для оборонної сфери значно ускладнене через:

  • Брак кандидатів. В Україні історично було багато Software-спеціалістів, але набагато менше Hardware-інженерів. Поки Miltech-напрям не є популярним в університетах, і сформованого «ринку» таких фахівців практично немає.
  • Запит на специфічний досвід. Фахівців з експертизою, наприклад, як Electronic Design Engineer/PCB Engineer надзвичайно мало на ринку та за них борються сотні Miltech компаній.
  • NDA та брак інформації. Кандидатам складніше продати позицію, адже не можна показувати більшість даних про продукт.
  • Необхідність відвідувати офіс. Якщо для багатьох IT-фахівців офіс — це анахронізм, то для Miltech це об’єктивна необхідність через роботу з фізичними пристроями. Це значно звужує пул кандидатів.
  • Перевірка поліграфом та службою безпеки. Багато компаній запроваджують background checks для посилення безпеки, а поліграф на IT-ринку сприймається неоднозначно. Якщо кандидат має навіть віддалених родичів у рф, він може не пройти перевірку на безпеку.
  • Культура спілкування. Навіть IT-компанії оборонної сфери не мають достатнього ресурсу, щоб вирівнятися з іншими бізнесами у підходах до комунікації, бенефітах тощо. Вони можуть здатися дещо строгими та не будуть обговорювати 4-денний робочий день чи саббатікали

Звісно, Miltech-компанія має й свої сильні сторони як роботодавець: широкі можливості для бронювання, можливість впливати на продукт та бачити результати своєї діяльності «у полях» та, звісно, долучитися до перемоги України. Усе це — рідкісна пропозиція серед IT-компаній.

Зазвичай пропозиція Miltech у зарплатнях для айтівців — ринкова. За спостереженнями IT-рекрутингової агенції ITExpert, це не той бізнес, який дозволяє собі подовжувати наймання, «торгуючись» щодо зарплат кандидатів, розраховуючи виключно на патріотизм. Але й мова не про гарячий ринок 2021 року, коли IT-спеціалістів переманювали на зарплатню у $1–1,5 тис. вище. Хоч Miltech і відчуває брак кадрів у багатьох спеціалізаціях, компанії цієї сфери підходять до наймання виважено — пропонуючи ринковий рейт (прим. ред. рівень зарплатні) та будуючи адекватну культуру наймання.

Стас Шихов впевнений, що для успішного наймання Miltech-компанії мають звертати особливу увагу на співпрацю з ВНЗ, які пропонують відповідні спеціалізації, та постійно комунікувати щодо потреб на навички, відкривати можливості для внутрішнього навчання у компанії та перекваліфікації (фахівці зможуть перейти з виробництва на тестування дронів). Також критично вже робити свій внесок у розвиток бренду роботодавця — саме виокремлення серед інших конкурентів допоможе наймати найкращих фахівців.

ОСТАННЄ

Що потрібно для захисту гуманітарних працівників та волонтерів? “Розпаковуємо” мінімальний пакет обов’язку турботи (Duty of Care) для гуманітарного сектору України

Мадяр закликав приєднуватися до Сил Безпілотних Систем не тільки "тигрів", а й "ботанів": "Досить бігати – літай!"

Ті, хто не чекає кінця війни, щоб діяти: історія Армена Саргсяна

Як змінилася Україна за 10 років і що далі – про це говоритимуть на Форумі «Диригенти змін» у Києві

ПУМБ запустив першу в Україні програму вдячності донорам крові!

Schneider Electric Cup об’єднав найкращих електриків країни на професійному чемпіонаті

Українська народна премія: Moneyveo – сервіс кредитів онлайн 2025

IDS Ukraine за 9 місяців 2025 року сплатила до бюджету понад 900 млн грн

УЕБ застосувала санкції до порушників правил торгів необробленою деревиною

Із тилу на поле бою: Авіакомпанія "Українські вертольоти" передала на фронт РЕБи та інше обладнання

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА