Вітчизняний бізнес відповів МВФ на спробу втручання у внутрішні справи України
У відповідь на лист Постійного представника МВФ в Україні від 05.10.2017, в якому пан Йоста Люнгман закликав спікера Верховної Ради Андрія Парубія і прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана не ухвалювати законопроект № 7115, ми, бізнес-спільнота та експерти, які об’єднують тисячі представників бізнесу, висловлюємо свою категоричну незгоду з позицією Міжнародного валютного фонду.
Будь-які спроби вирішення життєво важливого для свободи підприємництва в Україні питання роботи системи блокування податкових накладних без врахування законних інтересів національного бізнесу або під тиском, здатним впливати на справедливість і розумність прийняття державних рішень, викликають крайню ступінь нашої стурбованості.
Залучення до внутрішньополітичних та внутрішньо економічних процесів зовнішнього партнера нашої держави – Міжнародного валютного фонду – носить ознаки неприпустимого втручання в фіскальний суверенітет України і, на наш погляд, грубо суперечить базовим цілям МВФ, викладеним в його Статуті.
Ще більш прикрим є той факт, що співробітники МВФ, даючи негативну оцінку законодавчій ініціативі в питанні діяльності системи блокування податкових накладних, не володіють повною та об'єктивною інформацією ані про зміст національного податкового законодавства, ані про поточну ситуацію в нашій країні.
Щодо першого, робиться помилкове припущення про наявність прямого нормативного взаємозв'язку між автоматичною системою відшкодування податку на додану вартість та роботою системи блокування податкових накладних. Щодо другого, у вигляді факту підноситься неочевидна теза про успішність роботи системи блокування.
Не погоджуючись з позицією МВФ щодо законопроекту № 7115, "Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", ми заявляємо про нагальну потребу у його прийнятті, оскільки на сьогодні ми вбачаємо це єдиним кроком, спрямованим на припинення руйнації малого та середнього бізнесу України.
В контексті підтримки законопроекту № 7115 керівництву МВФ від Асоціації платників податків України (АППУ), Українського союзу промисловців і підприємців (УСПП) та Спілки підприємців малих, середніх і приватизованих підприємств України (СПМСППУ) направлений спільний офіційний лист-звернення. В аналітичній довідці, доданій до листа-звернення, деталізується фактологія проблеми, аби картина ситуації, що склалася в податковій сфері України, була повною та об'єктивною.
Як бізнес та громадяни незалежної держави, сподіваємось на розуміння з боку МВФ та впевнені, що, незалежно від професійної позиції, в шанованій фундації усвідомлюють: права і свободи українців перебувають під захистом суверенної України!
Ініціатива малого та середнього бізнесу "Бізнес Help!"
Громадська ініціатива "Рух бізнесу України"
Додаток 1 до звернення представників бізнес-спільноти України до Міжнародного валютного фонду
Аналітична довідка
За період з 1 липня по 30 вересня 2017 року були заблоковані податкові накладні понад 14,7 тисячам платників ПДВ, що становить 7,9% від загальної кількості діючих платників ПДВ. За кількістю податкових накладних кількість заблокованих податкових накладних за цей період становить 0,6%, а сума ПДВ по таких накладних – 7,6 млрд. грн. або 2,1% від загальної суми ПДВ за всіма поданими на реєстрацію податковими накладними.
За даними ДФС України, станом на 28.09.2017 р платниками на підтвердження реальності операцій було подано документів до 68,5% податкових накладних від загальної кількості заблокованих податкових накладних. З них ДФС прийнято позитивних рішень по більш 71% податкових накладних, що свідчить про похибку, несумісною з подальшою роботою системи. Аналіз динаміки позитивно прийнятих комісією ДФС України рішень свідчить про погіршення роботи системи, яка станом на 25.07.2017 р. мала похибку на рівні 52,5%, станом на 01.09.2017 р. – 69,1%, станом на 03.10.2017 р. – вже 76,1%.
В підтвердження негативного впливу системи блокування на діяльність реального сектору економіки та наявності суттєвих недоліків системи адміністрування ПДВ ВГО "Асоціація платників податків України" (далі – АППУ) та ВГО "Український союз промисловців і підприємців" (далі – УСПП) провели свої дослідження за зверненнями платників податків.
АППУ провела опитування своїх членів, в якому взяли участь майже 500 підприємств з різних регіонів України, які зіткнулися з проблемою блокування реєстрації податкових накладних, серед них:
- у 50% опитуваних підприємств випадки блокування податкових накладних були більше одного разу;
- 74% платників податків скаржилися на те, що фіскальним органом не зазначається порушення конкретного критерію ризику, що змушує в подальшому платників податків надавати копії підтверджуючих документів, які знову ж не задовольняють Комісію ДФС України;
- 73% опитуваних підприємств обурливо скаржилися на те, що Комісією ДФС України при розгляді їх пояснень та наданих ними документів не дотриманий термін 5 робочих днів;
- у 72% підприємств були випадки збою роботи Кабінету платника податків, внаслідок чого повідомлення про блокування реєстрації приходили з істотною затримкою;
- у 33% підприємств взагалі були випадки, коли електронна система показувала, що ПН зареєстрована, при цьому у квитанції до цієї ж накладної вказувався номер і дата рішення про відмову в реєстрації;
- 44% підприємств звернулися до суду для відшкодування з бюджету шкоди, збитків, які були понесені внаслідок блокування реєстрації податкових накладних.
- у 348 підприємств (84%) "паралізовано" ведення повноцінної господарської діяльності, а в окремих випадках взагалі припинено – 26 підприємств (6%).
За даними УСПП, до якого звернулось 96 платників податків, з яких 2 – представники офісу великих платників податків, платникам було заблоковано 5,0 тис. податкових накладних або 13,4% від загальної кількості прийнятих податкових накладних, на суму ПДВ 279,5 млн. грн., з них:
- не подано документів або знаходяться на розгляді комісій ДФС – 1,2 тис. податкових накладних (24% від загальної кількості заблокованих податкових накладних) на суму ПДВ 19,8 млн. грн.;
- відмовлено у реєстрації – 0,5 тис. податкових накладних (10% від загальної кількості заблокованих податкових накладних) на суму ПДВ 16,8 млн. грн.;
- зареєстровано за рішенням комісії ДФС – 2,9 тис. податкових накладних (58% від загальної кількості заблокованих податкових накладних) на суму ПДВ 57,7 млн. грн.;
- зареєстровано або підлягає реєстрації за результатами адміністративного оскарження – 0,4 тис. податкових накладних (8% від загальної кількості заблокованих податкових накладних) на суму ПДВ 7,5 млн. грн.
З 1 квітня 2017 року був запроваджений Електронний реєстр автоматичного відшкодування ПДВ, що стало можливим виключно завдяки запровадженню з 2015 року системи електронного адміністрування ПДВ, яка передбачає депонування сум податку на окремих електронних рахунках для забезпечення податкового кредиту грошовими коштами платників.
За офіційними даними ДФС України, з початку впровадження Електронного реєстру автоматичного відшкодування ПДВ заборгованість з відшкодування цього податку скорочено на 94% або на 14,37 млрд. грн.
При цьому динаміка повернення сум бюджетного відшкодування свідчить про наступне: найбільша виплата сум бюджетного відшкодування припадає на квітень та липень 2017 року, відповідно, 11,1 млрд. грн. та 11,3 млрд. грн., які були заявлені до впровадження системи блокування в повноцінному режимі. У червні, серпні та вересні 2017 р суми відшкодування склали 9,1 млрд. грн., 9,6 млрд. грн. та 9,7 млрд. грн.
Таким чином, в період запровадження системи блокування податкових накладних в повноцінному режимі суттєвого збільшення сум бюджетного відшкодування не відбулося. Сума бюджетного відшкодування, повернута платникам у третьому кварталі 2017 р. в порівнянні з сумами виплаченого бюджетного відшкодування у другому кварталі 2017 року, збільшилась всього на 1,8%.
При цьому з урахуванням низького охоплення автоматичною системою блокування фіктивних операцій і встановлення неточних і неякісних критеріїв наявність безумовного податкового кредиту у вигодонабувачів фіктивного податкового кредиту, отриманого в обхід системи блокування, призводить до недонадходження ПДВ в бюджет і неправомірного одержанню сум бюджетного відшкодування.
Динаміка збільшення загального надходження ПДВ до бюджету в 3 кварталі 2017 року свідчить про те, що додаткові надходження були забезпечені переважно штучним блокуванням податкового кредиту реальному сектору економіки.
З одного боку, в 3 кварталі поточного року податкові надходження ПДВ збільшилися в порівнянні з 2 кварталом цього року на 4,9 млрд. грн., з іншого боку – станом на 03.10.2017 р. було заблоковано податкового кредиту з ПДВ на суму 7,6 млрд. грн., з яких 5,2 млрд. грн. ПДВ залишались заблокованими.
Сума додаткових надходжень до бюджету – це не підтвердження ефективної боротьби з фіктивним ПДВ. Це переважно втрати реального сектору економіки, які можуть негативно позначитися на подальшому розвитку економіки України та її спроможності виконувати свої зобов’язання перед кредиторами.