13:30 25.06.2019

Реформа ринку нафтопродуктів незручна, проте вкрай потрібна Україні

4 хв читати

На даний момент в Україні нелегально працюють якнайменш 1500 заправок і невизначена кількість складів нафтопродуктів. Обсяг реалізації палива через нелегальні заправні пункти досягає 40 тис. тон в місяць. Тіньовий ринок, зокрема в сегменті ДП становить 20%, а зрідженого газу — 50%. Прогнозні втрати державного і місцевих бюджетів в 2018 році склали близько 10 млрд. грн. Таких обсягів нелегального обігу нафтопродуктів не існує в жодній із сусідніх країн — ані в Європі, ані в СНД.

У місцях нелегальної торгівлі паливом стаються пожежі і вибухи, що призводять до загибелі громадян та руйнації інфраструктури. 

Громадяни України живуть поруч з "пороховими бочками" — станціями які не дотримуються правил безпеки роботи з паливом. Нещодавній вибух скрапленого газу у Кропівницькому, який виник внаслідок функціонування нелегальної АГЗС є трагічним прикладом порушення норм безпеки на подібних об’єктах.

Вивчивши світовий досвід контролю за обігом пального, Нафтогазова Асоціація разом із учасниками ринку, фахівцями Мінфіну та ДФС розробили план законодавчих змін, які дозволять значною мірою зменшити тіньовий ринок пального. 

Запропоновані НАУ новації, були схвалені Верховною Радою України у вигляді закону № 2628 від 23 листопада 2018 року. 

Цей закон передбачає:

  • Введення з 1 липня 2019 року ліцензування виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним; 
  • Модернізацію СЕАРП з обліком пального на кожному акцизному складі; 
  • Запуск нової системи контролю за фактичним обігом та залишками пального на акцизних складах із використанням сучасних засобів вимірювальної техніки (витратомірів та рівнемірів); 
  • Посилення відповідальності за нелегальні операції з пальним.

Наразі, залишилось декілька днів до введення цих комплексних змін, які забезпечать очистку паливного ринку від критично великих обсягів нелегального сегмента.

Проте, 19 червня 2019 року, на засіданні уряду, Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман вирішив загальмувати необхідну для ринку реформу системи контролю за обігом нафтопродуктів за 2 тижні до імплементації і через півроку з моменту прийняття закону.

В результаті проект постанови відправили на доопрацювання в триденний термін за участю Державної регуляторної служби, Міністерства інфраструктури та Міністерства аграрної політики і продовольства України.

Що це означає? Це означає, що в черговий раз реформа, яка може призвести до різкого скорочення обсягів тіньового ринку палива, збільшення податкових надходжень і поліпшення якості нафтопродуктів для споживачів, буде провалена.

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) серйозно стурбована такою несподіваною позицією пана Гройсмана, яку було озвучено на засіданні уряду.

Адже, ліцензування нафтопродуктів — це, в першу чергу, підтвердження безпеки об'єкта. Так як паливо - це продукт підвищеної вибухопожежонебезпечності, не має значення чи торгує суб'єкт господарювання паливом або зберігає його для власних потреб, він зобов'язаний дотримуватися норм техніки безпеки, передбаченої законодавчими та нормативно-правовими актами. Здійснювати операції з паливом має право лише спеціально навчений персонал. Недотримання цих норм призводить до серйозних ризиків для життя і здоров’я громадян, а також матеріальних збитків.

Загалом, запропонований механізм ліцензування — це просто перевірка законності та безпечності роботи місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, а також їхня прозора та публічна ідентифікація для суспільства. Вартість ліцензій мізерна — від 780 грн на рік для виробництва та зберігання до 10 тис. грн для оптової торгівлі. 

Для отримання ліцензії не потрібні ніякі нові документи. Це документ на землю, акт вводу в експлуатацію, або документ на право власності та дозвіл на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки. Хто працює з дотриманням будівельних та безпекових норм, без перешкод отримають ліцензії та будуть автоматично включені в публічний перелік ліцензіатів та місць виробництва/зберігання оптової та роздрібної торгівлі пальним на сайті ДФС. Для тих, хто не мав таких документів, був додатковий час (сім місяців), щоб їх оформити. 

За роботу без ліцензій передбачені чималі штрафи (0,25 — 1 млн грн), адже йдеться про великий та небезпечний бізнес. Проте штрафи за відсутність ліцензії на збереження нафтопродуктів перенесли на 01.01.2020 р.

Доречи, у Великій Британії, якщо у вас немає ліцензії на зберігання і видачу бензину (а ліцензія потрібна, якщо ви зберігаєте більше 275 л.), ви можете бути оштрафовані і ув'язнені терміном до 2-х років.

"Реформа системи контролю за обігом нафтопродуктів відповідає інтересам держави, споживачів та учасників паливного ринку", - переконаний Сергій Федоренко, директор з комерційних питань АТ "Укргазвидобування".

"SOCAR Energy Ukraine однозначно підтримує необхідність реформи системи контролю за обігом нафтопродуктів в Україні. Як представник міжнародної нафтогазової корпорації ми можемо з усією відповідальністю заявити, що запропонований механізм адміністрування обороту палива, а також місць виробництва, зберігання і торгівлі нафтопродуктами - загальновизнана європейська практика.", - повідомляє прес-центр SOCAR на офіційному сайті компанії

Нафтогазова Асоціація України закликає владу не допустити подальшого занурення нафтогазового ринку в тінь, зниження доходів до бюджетів України і рівня безпеки громадян.

Зрив впровадження реформи щодо контролю за обігом нафтопродуктів, яка повинна стартувати з 1 липня 2019 року - неприпустимий.

Будь-які реформи, зміни - це складний процес, що вимагає певної перебудови операційної діяльності, власного бажання змінюватись та додаткових матеріальних вкладень. Результатом стане - захист інтересів як цивілізованого легального бізнесу, так і інтересів держави, пересічних споживачів. У підсумку - виграють усі.

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА