Дефіцит напівпроводників: як це сталося і як вплинуло на автоіндустрію
Напівпровідники — це не лише твоя жалюгідна «трійка» з фізики в дев’ятому класі. Це ще дуже важливий матеріал для речей, якими ти користуєшся щодня: смартфони, комп’ютери, відеокарти, ігрові консолі, побутові прилади. І машини — на автомобільну індустрію припадає 15 % напівпровідникових чіпів.
У 2020 році світ зіткнувся з дефіцитом цих деталей, і найсильнішого удару дістали автовиробники. Як це вийшло — розповімо в цій статті.
Причини кризи
Фундамент проблеми було закладено ще до пандемії. Поширення технології 5G збільшило попит; а обмеження, накладені США на продаж напівпровідників Huawei, призвели до того, що неамериканських виробники опинилися завантажені замовленнями від китайської компанії-гіганта.
Але коронавірус радикально прискорив негативні процеси. Виробники зачинилися, а потреби почали різко зростати: людям, що сидять удома, знадобилося більше комп’ютерів та іншої електроніки для віддаленої роботи й розваг. Задовольнити ці потреби не було кому.
У автопромисловості зіграли роль песимізм і паніка. Автовиробники очікували сильного і тривалого падіння попиту на машини — почали скорочувати виробництво і скасовувати замовлення на чіпи. Проте авторинок просів не так глибоко і відновлюється швидше, ніж прогнозували. Але було пізно: напівпровідникові компанії вже переорієнтувалися на замовників зі сфери персональної електроніки.
Через це стало важче купити нову автівку, і багато покупців пішли на вторинний ринок. Якщо це ваш випадок, перед покупкою перевірте історію машині за VIN-кодом на carVertical.
Серед інших причин — американські санкції проти SMIC, найбільшого китайського виробника напівпровідників. Фірмам зі США довелося замовляти в тайванської TSMC та Samsung, але вони й так уже працювали на всю потужність.
А потім Тайвань — світовий лідер цієї індустрії — зазнав історичної посухи. У цій промисловості потрібні величезні кількості ультрачистої води, а тут і звичайної нема.
Нарешті, автокомпаніям знову не пощастило окремо. На японській фабриці Renesas Electronics Corporation, яка випускає 30 % автомобільних мікроконтролерів, у березні 2021-го сталася велика пожежа. На відновлення темпів потрібні були місяці.
Як це позначилося на автовиробництві
Звичайне сучасне авто має близько півтори тисячі чіпів, а деякі — навіть до 3000. Без напівпровідників вийде напівавтомобіль.
Тому, наприклад, Ford не зміг зібрати тисячі екзепляри й поставив недоробки на гоночній трасі в Кентукі — імпровізований склад було видно з космосу. General Motors оголосили про плани зупинити всі свої заводи в Північній Америці на пару тижнів у вересні 2021-го. У третьому кварталі цього ж року продажі нових машин у США склали дві третини проти 2020-го: пропонування не могло задовольнити попит. А Toyota в тому ж вересні збиралася скоротити виробництво на 40%.
Схожі історії трапилися і з багатьма іншими лідерами автопромисловості. Якщо ви не хочете чекати, поки певна модель з’явиться в продажу, і збираєтеся купити стару, перевірте автівку через декодер-сервіс за номером кузова. Вибрати такий сервіс допоможуть огляди та рейтинги на BestVIN.ru.