Що потрібно підприємству - маркетингова стратегія чи маркетинговий план?
Якщо говорити про різницю між маркетинговою стратегією та маркетинговим планом, то це дві різні, але взаємопов'язані концепції, які важливі для успішної діяльності будь-якого підприємства.
Маркетингова стратегія - це загальний документ, який визначає цілі та напрямок розвитку компанії на ринку. Вона включає в себе визначення цільової аудиторії, позиціонування продукції чи послуг, конкурентні переваги, способи взаємодії з ринком та загальну стратегію розвитку. Маркетингова стратегія визначає "чому" і "що" компанія планує досягнути в результаті маркетингових зусиль на ринку.
Маркетинговий план, з іншого боку, це конкретний документ, що деталізує дії, які потрібно вжити для втілення маркетингової стратегії. Він включає в себе такі аспекти, як розподіл бюджету, маркетинговий комплекс та конкретні маркетингові активності, терміни їх виконання, відповідальні особи за реалізацію кожної активності та методи вимірювання результатів.
Отже, для підприємства важливо мати як маркетингову стратегію, яка визначає загальні цілі та підходи, так і маркетинговий план, який допомагає конкретизувати ці підходи та розробити реальний план дій. Обидва документи спільно визначають шлях компанії до досягнення успіху на ринку.
Теоретично можна мати або маркетингову стратегію, або маркетинговий план, але на практиці успішна компанія зазвичай потребує обох елементів для ефективної роботи на ринку. Маркетингова стратегія визначає загальну спрямованість компанії, а маркетинговий план, з іншого боку, допомагає реалізувати стратегію на практиці. Без маркетингової стратегії компанія може втратити позиції на ринку, не маючи чіткої спрямованості і плану дій. Без маркетингового плану стратегія може залишитися лише на папері, не знаходячи відображення в реальних діях і результатів.
Тому, хоча підприємство теоретично може мати лише один із цих елементів, оптимальним є розвиток як маркетингової стратегії, так і маркетингового плану, які доповнюють один одного та сприяють досягненню успіху на ринку.
На думку багатьох маркетологів успішне підприємство має один фундаментальний маркетинговий документ, який включає наступні елементи:
- Аналіз ринку та конкурентного середовища, що є основою для розробки маркетингової стратегії. Фактично досвідчені маркетологи вивчають ринок, оцінюють конкурентні практики, визначають ринкові тренди та перспективні напрямки діяльності та оцінюють власні можливості. На снові цього виробляється найбільш оптимальна маркетингова стратегія, яка веде до досягнення комерційних цілей підприємства.
- Визначивши маркетингову стратегію, маркетологи переходять до етапу брендингу та розробки ринкового позиціонування, коли бренд та продукція компанії набувають тих форм та змісту, які дозволять ефективно впроваджувати маркетингову стратегію. Фактично визначається той набір атрибутів та переваг бренду, товарів або послуг, які необхідні для успішної конкуренції.
- Маючи на руках маркетингову стратегію, бренд-платформу та позиціонування, маркетологи переходять до розробки маркетингового комплексу, тобто визначають той набір маркетингових підходів та інструментів, який дозволить максимально швидко та ефективно просувати товари або послуги на ринку.
- Нарешті настає час маркетингового плану, де маркетологи детально розписують час запуску кожного елементу маркетингового комплексу, бюджет, відповідальних осіб, методи моніторингу тощо.
Звичайно, така схема є дещо спрощеною, оскільки маркетингові процеси у реальному світі є значно складнішими, але вона відображає загальний підхід до маркетингу на підприємстві, яке ставить на меті досягти успіху на ринку. Отже, як маркетингова стратегія, так і маркетинговий план є невід'ємними елементами маркетингу підприємства. Однак загальна картина системного маркетингу має також включати такі елементи як брендинг, ринкове позиціонування, маркетинговий комплекс тощо.