11:52 23.03.2016

Чому Конституційний суд має скасувати закон "Про всеукраїнський референдум"?

3 хв читати
Коаліція громадських організацій "За чесний референдум", експерти Центру політико-правових реформ та Реанімаційного пакету реформ, народні депутати та представники міжнародних організацій звертають увагу на важливість розгляду у Конституційному Суді Закону "Про всеукраїнський референдум". Під час зустрічі із журналістами напередодні початку розгляду справи у Конституційному Суді (24 березня 2016р.) експерти нагадали історію появи цього закону та можливі трагічні наслідки його застосування у разі, якщо КСУ не побачить у ньому неконституційних норм. "Проведення всеукраїнського референдуму відповідно до положень Закону України "Про всеукраїнський референдум" може призвести до повного руйнування правової системи України, збудованої на основі положень Конституції України. Адже цим Законом всупереч положенням Розділу XIII Конституції України встановлюється можливість зміни Конституції України (в тому числі прийняття її в новій редакції) на референдумі за народною ініціативою без участі Парламенту", - сказав Ігор Коліушко, співголова Ради Реанімаційного пакету реформ. Закон дозволяє скасування чинних законів про внесення змін до Конституції України на референдумі без прийняття нових конституційних положень. "Це може мати непередбачувані наслідки: або відновлення Конституції УРСР 1978 року, що є нонсенсом, або конституційний вакуум, що фактично означатиме ліквідацію держави, оскільки вся сьогоднішня правова система заснована на Конституції України і не допускає можливості існування без неї", - зазначила Світлана Заліщук, народна депутатка Верховної Ради, співавторка конституційного подання щодо відповідності закону про референдум Конституції України. Закон суперечить європейським стандартам організації та проведення референдумів. "Закон "Про всеукраїнський референдум" було розглянуто Венеційською комісією, яка у своєму Висновку від 14-15 червня 2013 року зазначила про низку серйозних проблем щодо дотримання принципу рівності між прихильниками та опонентами референдуму, формування складу комісій референдуму та фінансування агітації референдумі" - нагадав Петер Ербен, старший міжнародний радник IFES, директор IFES в Україні. Також Венеційська комісія наголосила на невідповідності Конституції України та європейським стандартам референдумів Конституції за народною ініціативою щодо прийняття нової Конституції". Закон закріплює недемократичну систему проведення всеукраїнського референдуму. Органи державної влади та місцевого самоврядування зможуть безпосередньо впливати на результат референдуму практично на всіх етапах його проведення. "Закон не передбачає участі політичних партій у формуванні виборчих комісій та навіть можливості мати для них власних офіційних спостерігачів Закон не містить норм про мінімально необхідну кількість учасників референдуму для визнання його правової значимості. Тобто як завгодно малої кількості осіб, що проголосують, достатньо для результативності референдуму", - сказав Євген Радченко, експерт РПР із виборчого права. "В цілому встановлений Законом порядок проведення всеукраїнського референдуму не спрямований на отримання результату, який буде відображати реальне волевиявлення Українського народу, не містить належних та ефективних механізмів реалізації конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами", - підсумувала Юлія Кириченко, керівниця напрямку конституційного права Центру політико-правових реформ. Історія питання: 6 листопада 2012 року Верховна Рада України несподівано повернулась до розгляду законопроекту "Про всеукраїнський референдум" (реєстр. № 6278 від 29.04.2010, внесеного народним депутатом Дмитром Шпеновим) та за 10 хвилин ухвалила його в цілому як Закон в редакції першого читання (зі слів головуючого на засіданні Адама Мартинюка), хоча було подано близько тисячі поправок до другого читання. В грудні 2012 року утворилась Коаліція громадських організацій "За чесний референдум", яка послідовно критикувала і добивалася скасування цього закону у Конституційному Суді. Також громадськими активістами та експертами написано нову редакцію закону про всеукраїнський референдум – внесено до парламенту у червні 2015 року. Вперше в історії України захищати Конституцію у КСУ у цій справі буде представник громадянського суспільства – експерт Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко. 1 грудня 2014 року 57 народних депутатів звернулися з конституційним поданням до КСУ щодо відповідності Закону "Про всеукраїнський референдум" Конституції України". Провадження у цій справі було відкрито у лютого 2015 року за ініціативою судді КСУ Петра Стецюка. 24 березня 2016 року в Конституційному суді розпочинається усне слухання у справі щодо неконституційності Закону "Про всеукраїнський референдум" повністю. Контакти: [email protected] (044) 300-13-44
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

70 тисяч літрів пального передала мережа ОККО для критичної інфраструктури Харківщини – перша віцепремʼєрка

Житловий комплекс компанії DIM "Новий Автограф" отримав поштову адресу

Від класики до стрітстайлу: різноманітність стилів у чоловічому одязі

Кримінальна відповідальність за незаконний обіг наркотиків: поговоримо чесно й без хайпу

Десантники з 80-ї ОДШБр отримали комплекс розвідки та знищення вартістю 50 млн грн від ОККО та "Повернись живим"

ЖК "Воздвиженка" звернулось до Президента та РНБО з приводу ризиків для інституту управління заарештованим майном через дії АРМА

Як перемогти в енергетичній війні з Росією

Катування на окупованих територіях України: The Reckoning Project подав позов в Аргентині

Інтернет магазин пружин – підбір пружин за розмірами, каталог пружин з розмірами, продаж пружин

25 квітня в Києві відбудеться форум "Надлюди" від Forbes Ukraine

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА