Інтерфакс-Україна
12:22 14.08.2024

Автор ОКСАНА ЗАХАРЧЕНКО

Скоро в школу! Як випускнику перестати боятися НМТ та дізнатися більше про свою майбутню "роботу мрії" в ІТ

5 хв читати
Скоро в школу! Як випускнику перестати боятися НМТ та дізнатися більше про свою майбутню "роботу мрії" в ІТ

Оксана Захарченко, ESG-директорка "ІТ-Інтегратор", керівниця IT ESG Hub БФ "Фонд освітніх ініціатив"

 

Напередодні нового навчального року, особливо учні випускних класів, а також їх родини, стануть перед неминучим вибором – які шкільні дисципліни поставити в пріоритет, щоб отримати високий бал ДПА чи НМТ та вступити на перспективну професію до закладу професійної освіти чи вишу.

Звісно, обов’язковий тест з математики, який було введено ще з 2021 року, лякає багатьох школярів. І якісно вивчати точні науки в умовах війни, коли через постійні повітряні тривоги, небезпеку авіаударів, онлайн чи в укритті школи, неможливо зосередитися на предметі чи отримати вчасно підтримку від свого педагога – майже неможливо.

І рівень освітніх втрат, згідно Національного звіту за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022, опублікованого у грудні 2023 року, ще раз підтверджує той факт, що здобувачі освіти в Україні сьогодні, працюючи майже на межі можливості української системи освіти, на жаль, все далі і далі відстають від своїх однолітків в країнах, де немає війни.

А з іншого боку – саме фахівці інженерно-технічної галузі сьогодні, без перебільшення, рятують країну. Розвиток ІТ, ОПК, важкої промисловості, війська – майбутнє України. А отже саме природничі науки мають стати основою нашої середньої та вищої школи. Математика, фізика, хімія, біологія, інформатика, технології, мови, а також розуміння їх взаємодії, наукових підходів у виробництві, постійної якісної комунікації науковців та промисловців – критично важливі.

Пояснити всі ці особливості світу технологій, проявити талант кожної дитини та зацікавити її у розвитку саме у природничій галузі – задача STEM-підходу в усьому світі.

І хоча в Україні з 2015 року філософія STEM, STEАM, STREAM також вже набуває все більшої популярності, переважно в приватних та позашкільних закладах освіти для дітей середнього та старшого шкільного віку, на державному рівні все ще мало ініціатив з її обов’язкового впровадження та доступності для всіх дітей України.

Кількість абітурієнтів, які подають документи на безкоштовну вищу освіту (держзамовлення) з фізики, математики, хімії, біології чи інформатики (навіть інформатики) наближаться до нуля. Деякі університети України вже побачили цей нуль. Випускники шкіл не зацікавлені цими напрямками.

Виникає певний парадокс.

З одного боку український науково-технічний потенціал сьогодні вражає провідні держави світу та забезпечує стійкість української армії.

А з іншого – вже зараз Україна відчуває потужний кадровий голод щодо фахівців саме інженерно-технічних спеціальностей, і тим паче, нам не вистачає якісно підготовлених молодих фахівців. Ситуація ж з абітурієнтами на такі спеціальності взагалі катастрофічна, і саме через те, що шкільна освіта не зацікавлює, а відповідно і не дає якісних базових знань з математично-природничих та інформативних наук.

Рішення ж, яке лежить на поверхні у вигляді зміни парадигми шкільної освіти на активне впровадженням STEM-підходів для навчання учнів всіх вікових груп та студентів педагогічних вишів, майбутніх STEM-тьюторів для закладів освіти, — розглядається надто довго лише на концептуальному рівні.

Частково, в такій пасивності держави винні самі родини школярів, адже наш вибір завжди дуже емоційний, як би ми не намагалися робити раціональні кроки в найбільших віхах життя. Обираючи майбутнє разом (або замість своєї дитини), ми часто мріємо про легку та креативну професію, що забезпечить їй високі статки і є "модною", "престижною", "перспективною" сьогодні, без врахування можливих криз у майбутньому.

Погодьтеся, це зовсім не про професію науковця, інженера чи ІТівця, як ми його уявляємо з легкої подачі ЗМІ та соціальних мереж.

А дарма.

ІТ, наприклад, - це не завжди складна та монотонна, хоча і добре оплачувана, робота інженера-програміста, тестувальника, аналітика баз даних, повністю побудована на математиці та фізиці, як про неї думають майбутні вступники та їх родини.

У цій галузі, яка, до речі, читається як "Інформаційні технології" та має тільки за проєктом реєстру кваліфікацій Мінцифри України від 3 вересня 2020 року, понад 70 цифрових професій – без застереження може знайти свою майбутню "роботу мрії" практично кожен український підліток.

Тим більше, не має сьогодні ІТ-галузь обмежень і для дівчат, які, до речі, в шкільних STEM-проєктах у 80% випадків виконують завдання набагато краще та швидше за хлопців-однолітків.

Розробник/ця цифрових ігор, адміністратор/ка веб-сайту, менеджер/ка веб-контенту та веб-розробник/ця, дизайнер-тестувальник/ця, копірайтер/ка та Social Media Manager (SMM), менеджер/ка із закупівлі онлайн реклами, менеджер/ка з розвитку веб-бізнесу та менеджер/ка з налаштування рекламних мереж.

Ось тільки ТОП-10 креативних професій, які відповідно до проєкту реєстру кваліфікацій, є професіями ІТ-сфери, проте не вимагають інженерно-технічної підготовки.

Фахівці всіх професій бухгалтерського обліку, закупівель та логістики, бізнес-аналітики, промт-інженери, фахівці з інформаційної безпеки, тендерних закупівель, зв’язків з громадськістю, HR, юристи, управлінці, проєктні менеджери тощо – також складають до 30% команди будь-якої ІТ-компанії.

І не забуваємо, що ІТ - це не тільки Software (або ж "Програмне забезпечення"). Кожного місяця Hardware-компанії, як виробники, так і системні інтегратори, шукають в свої команди інженерів, монтажників, спеціалістів з криптозахисту, системних архітекторів, вендор-менеджерів в усіх великих містах України.

Високий попит останніми роками і на фахівців ІТ-сфери в державних установах. А український державний застосунок "Дія" сьогодні є беззаперечним лідером безпеки реєстрів та кращого клієнтського досвіду в усьому світі.

Так чи інакше, світ технологій є нашим спільним майбутнім. Обрати його для себе сьогодні – найкраще, що можуть зробити наші хлопці та дівчата від 10-12 років. А захоплення проєктною діяльністю та доступ до STEM-лабораторій в нашому закладі освіти чи в якості факультативних чи позашкільних занять – найкраще, що ми, дорослі, можемо подарувати дітям, які в майбутньому оберуть технології своєю професією та разом з нами побудують нашу нову українську "Мрію".

Тож, чи справді так погано, що у вашому ДПА та НМТ є математика?

ОСТАННЄ

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Оренда без привілеїв: чому час повернути чесні правила користування державним та комунальним майном

ВАДИМ НЕПОСЕДОВ

Сучасні тренди та перспективи розвитку ринку торгової нерухомості України - UTG

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Коли технології стають геополітичною зброєю

ДАНИИЛ ГЕТМАНЦЕВ

ВВП Польщі перевищив 1 трильйон доларів: роль пенсійних накопичень у цьому успіху

ОЛЕКСАНДР ГАВВА

Як АТ "Оператор ринку" допомагає енергетикам зрозуміти логіку ринку електроенергії

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Два інструменти фінансового суверенітету

ТАРАС ЛИЛИК

Як цифрові сервіси та конкуренція змінюють будівельну галузь

ВОЛОДИМИР ХАУСТОВ

Державна атестація української науки: що далі? Огляд та оцінка

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Основні тези з аналізу Experts Club про ринок цементу України в останні роки

ІРИНА ЖДАНОВА

Мотивувати до вступу на інженерні спеціальності школа може, якщо?..

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА