15:09 30.10.2024

Автор ЄВГЕНІЯ БОЖКО

РРО та ПРРО: чи можливе співіснування?

6 хв читати
РРО та ПРРО: чи можливе співіснування?

Андрій Сухов, співзасновник Асоціації провайдерів програмних РРО України, співзасновник та CEO Checkbox

 

Понад два десятиліття реєстратори розрахункових операцій (РРО) були невід'ємною частиною українського бізнесу. Вони допомагали контролювати фінансові операції та забезпечувати податкову прозорість. Але сьогодні РРО стикаються з викликом – програмні РРО (ПРРО) стрімко набирають популярність і витісняють традиційні касові апарати. Бізнес дедалі частіше обирає ПРРО, які більш технологічні, зручні та економні.

Втім, є проблема: ринок ПРРО ще не повністю врегульований. Чи готові ми до масового переходу на нові технології? Давайте порівняємо РРО та ПРРО, розглянемо їхні ключові переваги та детально проаналізуємо, які кроки необхідно зробити для належного регулювання ПРРО.

Історія та еволюція систем

Система реєстраторів розрахункових операцій (РРО) була впроваджена в Україні у 1995 році, коли бізнес зіткнувся з необхідністю прозорого контролю за фінансовими операціями. Цей інструмент був ефективним свого часу, але з розвитком технологій та зростанням вимог до швидкості обробки інформації, стали очевидними його обмеження.

У 2019 році Україна зробила важливий крок уперед, впровадивши програмні реєстратори розрахункових операцій (ПРРО). Ця нова технологія є цифровою альтернативою класичним РРО і стала логічним продовженням еволюції фіскальних інструментів. 

ПРРО – це не просто наступний етап розвитку РРО, це революція у сфері фіскалізації. Вони вирішують більшість проблем, які були притаманні традиційним РРО. 

Сьогодні ми на етапі, коли бізнес поступово переходить до використання цифрових рішень, у тому числі – ПРРО, і це можливо призведе до остаточного відмирання РРО.

Ключові характеристики ПРРО та їх переваги над РРО

Основною перевагою ПРРО є оперативність і доступність, порівняно з класичними РРО. Ось кілька основних плюсів ПРРО:

  1. Гнучкість у використанні. ПРРО можна встановити на будь-який пристрій, що підтримує інтернет-з’єднання, включаючи смартфони, планшети, комп’ютери. Це програмне рішення, яке дає можливість бізнесу використовувати один пристрій для різних функцій: фіскалізації, виконання платежів і роботи з клієнтами. Класичний РРО, у свою чергу, є фізичним пристроєм, що коштує підприємцям значних витрат на придбання та обслуговування​.
  2. Низька вартість. Це одна з найбільш очевидних переваг ПРРО. Якщо для класичних РРО підприємець витрачає близько 33 тис. грн на рік, включаючи обслуговування та витратні матеріали, то використання ПРРО коштуватиме до 3 тис. грн на рік​. Це робить ПРРО доступним для малого та середнього бізнесу, який не може дозволити собі витрати на касові апарати.
  3. Безперебійна передача даних. ПРРО дозволяє передавати фіскальні чеки в режимі реального часу на сервери Державної податкової служби України. Всі операції автоматично фіскалізуються, що значно знижує ймовірність маніпуляцій з даними​.
  4. Відсутність необхідності у друку паперових чеків. ПРРО підтримує електронні чеки, що значно спрощує обслуговування клієнтів і зменшує витрати на касову стрічку. Електронні чеки можуть автоматично надсилатися покупцям на електронну пошту або в мобільний додаток, що також підвищує прозорість та зручність обслуговування.
  5. Інтеграція з бізнес-системами. ПРРО легко інтегрується з існуючими ERP-системами підприємств, що дозволяє автоматизувати облік запасів, оптимізувати бізнес-процеси і спрощує ведення звітності. Так підприємцям краще контролювати свої фінанси і уникати помилок, які часто виникають при ручному веденні обліку​.

Не дивно, що бізнес активно переходить на ПРРО, і їх популярність продовжує зростати. За даними Опендатабот, станом на травень 2024 року в країні зареєстровано 877,6 тис. кас, що становить майже 70% загальної кількості зареєстрованих приладів фінансового обліку. Ще у 2021 році кількість онлайн-кас була у 8,5 раза меншою. Зросла за три роки в 11 разів і середня сума за чеками ПРРО: з 9 млрд грн у 2021 році до 115,47 млрд грн на березень 2024 року.

Фіскальні ризики традиційних РРО

Традиційні касові апарати містять певні фіскальні ризики для держави. Одним із основних недоліків є автономне зберігання інформації в пам’яті пристрою та її передача на сервери ДПС із затримкою через інформаційного еквайра. І це створює простір для маніпуляцій. Наприклад – використання паперових чеків дозволяє підприємцям "грати" з кількістю проданих товарів. Це додатково ускладнює ефективний контроль з боку податкових органів​.

У 2023 році в Україні зросла кількість виявлених випадків зловживання РРО, зокрема схем, де підприємства підробляли фіскальні чеки для приховування реальних оборотів. Ці порушення призвели до втрат у податкових надходженнях на мільйони гривень​.

Заборона використання ПРРО на АЗС втратила актуальність

Законодавча заборона на використання ПРРО для обліку операцій з оптової та роздрібної торгівлі пальним на АЗС спочатку була введена через технічні обмеження: традиційні РРО мали можливість інтегруватися з паливороздавальними колонками і забезпечували синхронізацію з лічильниками пального. ПРРО на той момент технічно не могли забезпечити таку інтеграцію.

Втім, розвиток технологій призвів до появи програмних рішень, які дозволяють ефективно фіскалізувати продаж пального на АЗС за допомогою ПРРО. Наприклад, сучасні ПРРО можуть легко інтегруватися з іншими системами обліку пального та управління, що забезпечує прозорість і точність операцій. 

Більше того, сучасні ПРРО можуть забезпечувати дистанційні оплати та контроль за запасами пального. Це відкриває нові можливості для АЗС, такі як інтеграція мобільних додатків, через які клієнти можуть оплачувати пальне безпосередньо зі свого смартфона, не виходячи з автомобіля. Така гнучкість значно спрощує процес обслуговування клієнтів і оптимізує роботу АЗС​.

Очевидно – заборона на використання ПРРО на АЗС не лише втратила свою актуальність, а й гальмує розвиток галузі. Наразі паливний сектор вже готовий до впровадження програмних реєстраторів, що забезпечують належний облік операцій продажу пального. Відповідно, зняття цієї заборони дозволить зменшити витрати на обслуговування традиційних РРО та підвищити прозорість і ефективність обліку операцій​.

Тож перегляд законодавства щодо використання ПРРО на АЗС є необхідним кроком для поліпшення фіскального контролю в цій сфері та підвищення зручності для бізнесу й клієнтів.

Необхідність реформування сектора ПРРО

Попри очевидні переваги ПРРО, правове регулювання цього сектору досі залишається недосконалим. Асоціація провайдерів ПРРО України вже звертала увагу на необхідність комплексного врегулювання діяльності провайдерів ПРРО, що включає ліцензування і акредитацію цих суб'єктів​.

Цифри свідчать про значний потенціал ринку ПРРО. Наприклад, щомісячний обсяг проведених розрахункових операцій через ПРРО вже становить 25 млрд грн, що робить цей сегмент ключовим для державної фіскальної системи​. Очікується, що після повного реформування ринку ПРРО та запровадження чіткого правового регулювання, податкові надходження можуть зрости на 30%​.

Які висновки? Перехід від РРО до ПРРО є неминучим етапом розвитку фіскальних технологій в Україні. Бізнес активно переходить на використання програмних рішень, оскільки це економічно вигідніше. До того ж знижує адміністративне навантаження. 

Для держави ПРРО є більш надійним і ефективним інструментом контролю за податковими надходженнями. Проте, для повноцінної інтеграції ПРРО у всі сфери бізнесу необхідні суттєві реформи, спрямовані на врегулювання статусу провайдерів та забезпечення доступу до цієї технології у всіх секторах економіки.


 

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА