Інтерфакс-Україна
12:48 26.08.2025

Автор СЕРГІЙ ЧУБУКОВ

Уроки дружби. На що варто звернути увагу, якщо ваша дитина 1 вересня не сяде за шкільну парту

3 хв читати
Уроки дружби. На що варто звернути увагу, якщо ваша дитина 1 вересня не сяде за шкільну парту

Сергій Чубуков, Голова наглядової ради благодійного фонду "Мирне Nebo Харкова"

1 вересня тисячі українських дітей вишикуються на шкільні лінійки, послухають урочисті промови й розійдуться по класах. А тисячі – увімкнуть ноутбуки та доєднаються до платформи онлайн-навчання. Зокрема, в моєму рідному Харкові.

Про те, що відсутність фізичного контакту з вчителем формує освітній розрив, вже сказано багато. Я хочу звернути увагу на іншу проблему.

Максиму з Харкова було більше 3 років, але він зовсім не розмовляв. Та й не дуже хотів ходити кудись, де треба розмовляти.

Його земляк Костя зустрів повномасштабне вторгнення у віці 4 років. І за перші два роки війни не просто втратив бажання спілкуватися, а й навіть став боятися розмов: коли бачив багато людей – не полишав мамину руку.

Мирон з Ізюмського району відмовлявся спілкуватися навіть перебуваючи в евакуації у відносно спокійній Вінниці. Хлопчик був замкненим, "забитим".

Це лише три приклади дуже небезпечного явища під назвою десоціалізація. Ковід і війна створили ціле покоління дітей, які більше 5 років майже не ходили до школи. А якщо дитині з Харкова зараз 5-6 років, з високою ймовірністю вона не бачила дитсадка ніколи в житті. Її світ – квартира, гаджети, мама.

Коли такі діти потрапляють у кімнату, де присутні 10-20 їхніх однолітків – вони просто не знають, що з цим робити! Вони ніколи  з таким не стикалися. Звісно, перша реакція – страх, відчуження, бажання закритися або навіть втекти.

Проблема в тому, що виявити таку проблему не завжди легко. Вдома, з батьками, дитина може виглядати цілком нормально: спілкуватися, цікавитися, сміятися. Симптоми проявляються, коли дитина нарешті потрапляє в соціум.

Саме тому я закликаю батьків "онлайн-школярів" шукати можливості для соціалізації своїх дітей. Одна з таких можливостей – хаби психосоціальної підтримки. Їх відкривають благодійні організації, як правило, за допомогою міжнародних донорів.

Зокрема, у нашого фонду працюють 5 таких хабів на Харківщині. Вони облаштовані в підвальних приміщеннях, тому не залежать від повітряних тривог. Хаби орієнтовані не на надолуження шкільної програми, а передусім на соціалізацію. Ми називаємо це – "повернути дитинство".

Вже згадані Максим, Костя та Мирон отримали допомогу саме в хабах. Це не було легким завданням: десоціалізовані діти майже ніколи не включаються в комунікацію "з пів оберту". Результат досягався завдяки наполегливій роботі психологів, логопедів, фасілітаторів (педагогів-організаторів). Потім – арт-терапія, настільні та рухливі ігри, уроки в ігровій формі.

Бували випадки, коли дитині дозволяли "підглядати" за заняттями в класі, але самій не брати участь в них. З часом вона починала звикати до присутності однолітків, а коли цікавість брала гору – поступово доєднувалася до ігор та майстер-класів.

Таких дітей доводилося навчати предметам, яких немає в шкільній програмі. Наприклад – дружбі. Адже дитина, замкнена в колі сім’ї, за визначенням не може навчитися дружити з однолітками – вона просто їх не бачить!

Туди, де хабів немає, можуть виїжджати мобільні бригади психосоціальної підтримки. В таку бригаду входять: психолог, соціальний працівник та логопед. Учасники бригади надають психологічну допомогу, проводять тренінги і арт-терапію, надають індивідуальні консультації – як дітям, так і їхнім батькам.

Якщо ви хочете зустрітися з такою бригадою, слідкуйте за соцмережами благодійних організацій. А також повідомляйте керівництво вашої громади про ваш запит – візити мобільних бригад залежать в тому числі від активності місцевої влади.

Я бажаю всім українським батькам мирного неба. І щиро сподіваюся, що 1 вересня наступного року мої поради втратять актуальність. Але до мирного життя потрібно готувати дитину вже зараз.

 

 

ОСТАННЄ

ТАРАС ТАРАСЕНКО

Чи змінить освіта майбутнє України?

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Золото війни

ІРИНА ЄГОРЧЕНКО

Проблеми математичної освіти та вплив на економіку України

МИХАЙЛО ФЕДОРОВ

Послуги в Дії знищують 7,4 млрд грн хабарів щороку. Як цифровізація економить гроші і час українцям

БОГДАН ДАНИЛИШИН

Про таргетаризм, таргетерів і Україну

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Час створювати пенсійну систему, яка працюватиме на людину, а не проти неї

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Безпека на колесах, у небі й на морі: як один закон може змінити все

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Відходи як нові родовища: як Україна може відкрити потенціал критичних мінералів через переробку відходів ГМК

ГАЛИНА ЯНЧЕНКО

Більше працівників на оборонних заводах - більше української зброї на фронті. Верховна Рада прийняла законопроект

ВІКТОР СМАЛЬ

Лісова декомунізація. Як ми створюємо національний природний парк, "репресований" майже століття тому

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА