15:15 27.11.2020

Автор ВІТАЛІЙ СИГИДИН

Які ризики для діяльності АРМА несуть потенційні законодавчі зміни?

4 хв читати
Які ризики для діяльності АРМА несуть потенційні законодавчі зміни?

Віталій Сигидин, тимчасово виконуючий обов’язки голови АРМА

 

З огляду на унікальність інституту АРМА в системі органів державної влади в Україні, ухвалене п’ять років тому законодавство щодо регулювання діяльності Агентства виявилось вкрай недосконалим на практиці. Досвід роботи АРМА переконливо засвідчує, що без комплексних і продуманих законодавчих змін опиняється під загрозою інституційна спроможність органу, що, в свою чергу, може призвести до порушень міжнародних зобов’язань держави, зокрема, в частині євроінтеграції та візової лібералізації.

Наявність системних інституційних недоліків та неузгодженість спеціального і процесуального законодавства заважають ефективній роботі Агентства. Це підтверджують експерти авторитетних антикорупційних організацій, зокрема, Transparency International Ukraine. У своєму новому звіті, присвяченому аналізу антикорупційної інфраструктури в Україні, представники вказаної організації наголошують на таких проблемних аспектах у діяльності Агентства:

  • недостатність матеріально-технічного забезпечення АРМА. Бюджет АРМА фактично є бюджетом функціонування, а не розвитку;
  • наявність загроз політичній незалежності органу;
  • відсутність можливостей впливати на рішення про передачу в управління АРМА арештованих активів, що створює низку проблем у процесі управління ними.

 

Для вирішення цих проблем, безпосередньо пов’язаних з повноваженнями Агентства, АРМА узагальнило досвід власної роботи та у співпраці з народними депутатами взяло участь у розробці комплексного законопроекту про підвищення ефективності діяльності АРМА (законопроекти №3335 та №3335-1).

Ключові новації розробленого за участю АРМА законопроекту:

  1. Запровадження повноцінного інституту планування перед арештом, який передбачає надання АРМА статусу учасника кримінального і судового проваджень. Це необхідно для участі у прийнятті рішень про передачу арештованих активів в управління Агентству, адже врахування фахової думки представників АРМА дасть змогу уникнути численних ситуацій, коли переданими активами з об'єктивних причин неможливо ефективно управляти;
  2. Надання АРМА повноважень зберігати арештоване майно, яке не підлягає передачі в управління за договором або реалізації на торгах;
  3. Унеможливлення юридичного саботажу управління арештованими активами з боку власника та третіх осіб. Це можливо реалізувати шляхом внесення змін до процесуальних кодексів, що дасть змогу конкретизувати пріоритет кримінального арешту та виключити можливість блокування дій АРМА і виконання судових ухвал у кримінальному провадженні через забезпечення цивільного, господарського або адміністративного позову;
  4. Розширення можливостей наповнення державного бюджету за рахунок доданої вартості, що утворюється від управління грошовими коштами, розміщеними на рахунках АРМА у державному банку;
  5. Вирішення питання з організацією реалізації арештованого майна шляхом залучення кращих організаторів та збільшення попиту на активи.

Однак рекомендованому профільним Антикорупційним комітетом Верховної Ради України законопроекту №3335-1 не вистачило підтримки парламентарів. У підсумку депутати рекомендували доопрацювати документ та відправити його на повторне перше читання.

На жаль, у ході доопрацювання вказаний законопроект фактично втратив конструктивний потенціал. Більшість норм, які могли інституційно удосконалити роботу АРМА, було вилучено. Натомість у документі з’явились положення, ухвалення яких спричинить виникнення ряду негативних наслідків для інституту управління арештованими активами, зокрема:

  1. Надається зелене світло для юридичного саботажу роботи АРМА. Легітимізується деструктивна практика використання часто псевдоюридичних підстав для блокування процесу управління активами через подання позовів до судів некримінальної юрисдикції;
  2. Знищується ідея створення інституту планування перед арештом. АРМА не надається статус учасника кримінального і судового провадження, що пролонгує практику передачі йому в управління активів, якими неможливо ефективно управляти;
  3. Фактично руйнується управління активами шляхом реалізації на електронних торгах. Автори законопроекту суттєво звужують перелік активів, які підлягають реалізації, та унеможливлюють набуття права власності на законно придбане з торгів майно до вироку суду. Це означає, що в потенційних покупців такого майна не буде жодних гарантій захисту, а відтак – і мотивації купувати активи;
  4. Унеможливлюється передача в управління АРМА дорогого майна корупціонерів (автомобілі, коштовні речі), оскільки значно підвищується поріг вартості активів, які підлягають передачі Агентству, – 1 млн гривень (наразі – понад 400 тис грн). Отже, держава не отримуватиме дивіденди від управління таким майном.

Вкрай засмучує те, що автори згаданого законопроекту, незважаючи на спеціальний статус, повноваження щодо  формування і реалізації державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, фактично піддають АРМА остракізму, відмовляючись від аргументованої дискусії щодо пропонованих змін. Це деструктивний підхід, адже цінність пропозицій АРМА полягає в тому, що вони засновані на конкретному досвіді роботи у сфері управління арештованими активами, а не на теоретичних припущеннях. Як наслідок, такі експерименти загрожують втратою функціональної спроможності АРМА, як одного з елементів антикорупційної інфраструктури України.

 

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

МИКОЛА ФІЛОНОВ

За кулісами російського дискурсу: Як "виграла-програла" ФСБ від подій в "Крокусі"

АНДРІЙ ЄРМАК

А.Єрмак про гарантії безпеки для України: "Від скепсису до підписання 8-ї угоди"

ДМИТРО КЛІМЕНКОВ

Півроку в Міноборони: перші підсумки реформи закупівель для ЗСУ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА