18:33 24.02.2021

Автор CТАНИСЛАВ КАЗДА

Навести порядок: для реального захисту споживачів газу потрібно завершити анбандлінг Нафтогазу

4 хв читати
Навести порядок: для реального захисту споживачів газу потрібно завершити анбандлінг Нафтогазу

Cтанислав Казда, голова департаменту стратегічного планування Регіональної Газової Компанії

 

Є чеська прислів'я - Zamést si před vlastním prahem (підмітай перед власним порогом). У ньому мова про те, що спочатку потрібно навести порядок у себе. Ця рекомендація згадується щоразу, як представники групи Нафтогаз беруться звинувачувати колег по газовому ринку - в монополізмі, у відсутності анбандлінга і закликають до конкуренції на рівних.

Зовсім недавно Секретаріат Енергетичного співтовариства опублікував Річний звіт про реформування енергетики, в якому Україна отримала високу оцінку саме за значний прогрес у анбандлінгу - його впровадження було оцінено в 90% (з 100% можливих).

У звіті Секретаріату Енергоспівтовариства зазначено, що одна зі складових такої високої оцінки - завершення юридичних, інформаційних та облікових процесів анбандлінгу у операторів газорозподільних систем (ГРМ). І зроблено це відповідно до положень Директиви 2009/73/EC і Законом України "Про ринок природного газу".

У зв'язку з цим дивним є недавній заклик Отто Ватерландера, головного виконавчого директора групи Нафтогаз, показати йому "реальний поділ (анбандлінг) функцій розподілу і постачання газу побутовим споживачам", тому що йому розповіли про те, що "обидві послуги здійснюються однією і тією ж групою РГК".

Можливо, у головного виконавчого директора групи Нафтогаз не було часу ознайомиться з висновками Секретаріату Енергоспівтовариства. Щоб заповнити цю прогалину, коротко розповім про вже виконану операторами ГРМ роботу із анбандлінгу:

 - розділений весь облік у операторів ГРМ і постачальників. Забезпечена повна незалежність і публічний контроль обліку кожного з цих видів виду діяльності. Для контролю щорічно проводять незалежний аудит фінансової звітності кожного оператора ГРМ;

- завершено інформаційний розділ постачальників і операторів ГРМ. Вони використовують територіально відокремлені офіси з обмеженими правилами доступу. Забезпечено контроль за конфіденційністю інформації, аж до оформлення угод про нерозголошення інформації.

- завершено функціональний розподіл бізнесів з постачання і розподілу газу. Для цього проведено відділення ідентичності компаній, які використовують різні бренди, торговельні марки, здійснюють незалежні маркетингові політики і використовують власні канали комунікацій з клієнтами.

Саме ця робота отримала гідну оцінку Секретаріату Енергоспівтовариства. Поточні показники анбандлінга операторів ГРМ знаходяться під контролем НКРЕКП (обов'язкова щорічна звітність за Програмою відповідності). Також вся інформація про них подається до Секретаріату Енергоспівтовариства для професійної оцінки.

Все це про те, що в операторів ГРМ з анбандлінгом - порядок.

На відміну від анбандлінга групи Нафтогаз. Тут ситуація нагадує айсберг. Його видима частина – відокремлення та сертифікація Оператора ГТС, яка також отримала позитивну оцінку Секретаріату Енергоспівтовариства.

На жаль, підводна частина недоанбандлінга групи Нафтогаз набагато значуща.

По-перше, залишається фінансова залежність Оператора ГТС від Нафтогазу. Тому що всі надходження від транзитного договору з "Газпромом" надходять безпосередньо Нафтогазу. А вже потім він виплачує Оператору ГТС суму за його роботу по забезпеченню транзиту - і ці платежі формують 82% його доходів. При цьому реальну вартість транзиту директору Оператора ГТС невідома. "Я її не знаю. Це їх комерційна домовленість, яка прописана в їх контракті", - сказав Сергій Макогон. Фактично, ключова фігура ринку газу в Україні - Оператор ГТС - працює на "підряді" у одного з учасників цього ринку, який забезпечує йому левову частку доходів. Der eine hat die Mühe, der andere hat den Lohn (один працює, а інший - заробляє) - так цю ситуацію описує німецьке прислів'я, яке має бути знайоме Отто Ватерландеру. Упевнений, що на німецькому, голландському як і на будь-якому іншому європейському ринку газу уявити настільки залежного оператора ринку неможливо.

По-друге, НАК "Нафтогаз України" - найбільший газовий трейдер - як і раніше є власником компанії, яка є оператором ГРМ (мова про "Кіровоградгаз"), а також пакетів акцій ще кількох операторів ГРМ ( "Уманьгаз", "Сумигаз", "Чернігівгаз", "Київоблгаз", "Рівнегаз", "Львівгаз", "Одесагаз", "Харківгаз" і ще близько десятка). Питання: чому НАК так стурбований нібито "недоанбандлінгом" операторів ГРМ, але при цьому залишається їх акціонером?

По-третє, НАК "Нафтогаз України" повністю контролює "Укргазвидобування", яке забезпечує майже половину ресурсу для ринку газу країни. Найбільший газовий трейдер монопольно розпоряджається всім газом, який видобуває державна компанія - і тим самим диктує ціни всьому ринку газу. Такий стан Нафтогазу на ринку абсолютно збігається з тим, яке було у корпорації Standard Oil Джона Рокфеллера - зовсім недавно кейс саме цієї монополії у своїй колонці розклав по поличках головний виконавчий директор групи Нафтогаз. "Завдяки монопольному становищу Standard Oil демпінгувала, виштовхувала з ринку конкурентів ... і таким чином повністю контролювала ринок", - в цьому реченні з тієї колонки досить замінити Standard Oil на групу Нафтогаз - і отримаємо вичерпний опис ринку газу України.

Тому, справжній захист споживача природного газу в Україні - це робота над звільненням його від монополії НАК "Нафтогаз України" за рахунок реального, ефективного анбандлінга. Тільки тоді з'явиться по-справжньому ринкова ціна і здорова конкуренція на ринку.

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА