Технології VS освіта: Як технічний прогрес впливає на якість освіти?
Анатолій Бойко, підприємець, громадський діяч, співзасновник ГО “Розвиток ІТ освіти”
Освіта та технології – нерозлучні та взаємозалежні галузі. Чим вищий рівень освіти, тим більша кількість технологій може з’явитися й навпаки: занепад шкіл та університетів веде до відставання країни від світових технологічних тенденцій. Так чи інакше, кожен новий технологічний прорив неминуче впливав на навчання, підвищуючи його якість. Сьогодні світ розвивається стрімкіше, ніж будь-коли. Технічний прогрес створює нові можливості робити освіту якіснішою, а технології обіцяють докорінно змінити цю сферу.
Від Гутенберга до EdTech
У широкому значенні слова, "освіта" - це процес виховання особистості та передача йому знань про навколишній світ, зібраних попередніми поколіннями. Довгий час, доступ до цих знань був ускладнений. Причина – відсутність технологій. Виробництво книг – головних зберігачів знань упродовж усієї історії – було дорогим і трудомістким. Дозволити собі подібну розкіш могли одиниці. Ситуація змінилася в середині XV століття завдяки німцю Йоганну Гутенбергу та його чудовому станку. Друкувати книги стало в рази швидше та дешевше, доступ до знань та інформації суттєво розширився. Як наслідок, розвиток освіти зокрема і всієї цивілізації в цілому значно прискорилися.
За своїм впливом ручний друкарський верстат порівняти можна тільки з наступним етапом розвитку – появою інтернету та стільникових мереж, які забезпечують доступ до інформації та знань з пристрою, що міститься в кишені.
Інтернет та інформаційні технології відкрили новий пласт можливостей для освіти й ця сфера із традиційно затратної та дотаційної зараз перетворюється на прибутковий бізнес. Про це свідчить зростання інвестицій у так звані EdTech-стартапи, яке спостерігається останні 10 років. У 2010 році сукупні інвестиції в цей напрямок не дотягували до $500 млн, у 2020 році інвестиції в EdTech вже перевищили 8,5 млрд доларів. Значно на цей процес вплинула пандемія COVID-19, яка прискорила інтеграцію цифрових технологій у систему освіти на всіх рівнях: від початкової до вищої, а також у сфері додаткової освіти для дорослих.
Багато EdTech-проєктів, які починали в одній ніші, наприклад, надавали доступ до курсів з математики, виросли й перетворилися на гігантів із сотнями лекцій з різних дисциплін. Яскравий приклад – американський проєкт Coursera. Він розпочався з ініціативи двох професорів Стенфорда, які хотіли викладати свої лекції онлайн. Зараз це величезна платформа вартістю 2,5 млрд доларів. Зростання інвестицій у цю галузь тягне за собою й технологічне новаторство в освіті.
Вже зараз багато EdTech-проєктів інтегрують штучний інтелект у свої платформи, що обробляє дані користувачів та на їх основі видає їм найбільш релевантні рекомендації. Але прогрес йде ще далі.
Штучний інтелект – новий учитель?
Минулого року Інститут ЮНЕСКО з інформаційних технологій в освіті опублікував доповідь “Зміна темпів навчання”, у якій сформульовані перспективи впровадження штучного інтелекту (АІ) у процес навчання. Так, на думку авторів дослідження, за нинішніх умов набуття знань у навчальному закладі більше не є ключовим пріоритетом. Набагато цінніше розвивати здібності учнів працювати у команді, їх цифрові та аналітичні навички, вміння ефективно спілкуватися. У такому разі вчителю необхідно отримувати, аналізувати та обробляти величезну кількість даних, щоб мати можливість ефективно оцінювати перераховані вище здібності своїх учнів. Це близько 390 різних параметрів: академічна успішність, відвідуваність, робота на уроці, поведінка, послідовність, здатність до адаптації, наполегливість чи «твердість характеру», емоційний, соціальний, етичний, фізичний розвиток тощо. При цьому у класі в середньому від 20 до 30 учнів. Такий потік даних людина засвоїти неспроможна і цього йому допоможе саме штучний інтелект.
Звичайно, АІ не зможе повністю замінити живого вчителя, але сприятиме тому, щоб процес освіти був максимально ефективним. Наприклад, АІ зможе пропонувати найбільш відповідні методики навчання персоніфіковано під кожного учня. Або, ґрунтуючись на сукупності даних, штучний інтелект зможе допомогти вчителю краще прогнозувати результати навчального процесу заздалегідь. Це дасть можливість реагувати превентивно та допомагати учневі підтягнути знання до того, як той завалить іспит.
Необхідні технології вже існують та поступово впроваджуються. За прогнозами ЮНЕСКО, у наступні 5 років штучний інтелект все більше проникатиме у сферу освіти й відіграватиме у процесі навчання дедалі більшу роль. Але не встигла людина повноцінно впровадити АІ, як на горизонті вже з'явилася нова технологія, яка обіцяє перевернути правила гри у сфері освіти. Йдеться про так звані метавсесвіти, які є зараз однією з найбільш “хайп-тем” в ІТ-спільноті.
Школа та метаюніверси
Що взагалі таке метавсесвіт і як він виглядає? Фактично, це реальність, де тісно переплетені офлайн, онлайн, месенджери та соціальні мережі, VR та AR, і в якій люди можуть працювати, розважатися, спілкуватися, створювати будь-що. Говорячи про приклади метавсесвіту, на думку спадає гра OASIS з фантастичного фільму "Першому гравцю приготуватися", де люди підключаються до єдиного світу віртуальної реальності.
У нашій реальності найближче до того, що можна назвати предтечею метавсесвіту, підібралася комп'ютерна онлайн-гра Fortnite, розроблена компанією Epic Games. З приходом популярності онлайн-шутер став відразу розширюватися і колаборувати з іншими різними брендами. У грі можна зустріти персонажів із різних попкультурних всесвітів: Marvel, DC, Netflix тощо. Або ж гравців, "одягнених" у реально існуючі популярні бренди.
Гра стрімко нарощувала кількість різних механік, івентів та навіть концертних майданчиків, які збирають рекордну кількість глядачів. Наприклад, у 2019 році просто у грі дав свій концерт музикант Тревіс Скотт. На цей захід одночасно прийшли 12,3 мільйона користувачів. Загалом на івенті побувало 27 мільйонів унікальних користувачів. Іншими словами, Fortnite все більше стає спільною платформою, на якій люди можуть вільно взаємодіяти та створювати нові активності.
Але все це поки що підходить для сфери розваг. Практичне застосування метавсесвіту хоче дати Марк Цукерберг. У липні цього року він оголосив про створення метавсесвіту Facebook. Протягом наступних 5 років соцмережа перетвориться на онлайн-світ, де за допомогою засобів доповненої та віртуальної реальності люди колективно взаємодіятимуть між собою на відстані, але з ефектом максимальної присутності. Однією з головних ідей метавсесвіту Цукерберга стала концепція "нескінченного офісу" - створення ідеального робочого місця за допомогою засобів віртуальної реальності. Він також представив прототип цієї технології, де він та його менеджери ведуть переговори в онлайн просторі за допомогою своїх аватарів.
Для сфери освіти метавсесвіт, з її поєднанням нашої та віртуальної реальностей, відкриє перед вчителями просто безмежні можливості зробити навчання максимально інтерактивним та захоплюючим. Уявіть, що педагог не просто розповідає про історію Стародавнього Риму, а веде своїх учнів вулицями міста, відтвореного у натуральну величину у віртуальній реальності. Там же вчителі фізики та хіміки можуть демонструвати будь-які досліди й на практиці пояснювати фізичні закони, а географи – провести своїх учнів прямо краєм вулкана.
Освіта – майбутнє України
До розробки метавсесвітів окрім Facebook приєднуються й інші гіганти інтернет- та IT-індустрій, такі як Microsoft та Google. Це означає, що в наступні 5-15 років у IT буде значний попит на розробників, 3D-дизайнерів, інженерів та інших фахівців, здатних забезпечувати працездатність цілого цифрового всесвіту. Україна має шанси зробити у цей новий етап розвитку технологій свій власний внесок, вже зараз створюючи умови для студентів-айтішників. Нам потрібно налагоджувати комунікацію з колегами з інших країн та регіонів, колаборувати та постійно обмінюватися досвідом. І це одна з цілей, яку ставила собі команда громадського об'єднання “Розвиток IT освіти”, вирушаючи на Web Summit-2021.
Цього року завдяки тісній співпраці Мінцифри, інших міністерств, українських технологічних компаній та громадських організацій вперше на цій великій IT-конференції був представлений й український стенд. Це вселяє оптимізм. Під час поїздки ми представили міжнародній аудиторії деякі розробки українських студентів, зокрема у сфері робототехніки, а також отримали несподівано високий фідбек від учасників виставки та колег. Як із іноземних, так і українських. Вже зараз ми ведемо переговори з європейськими та американськими ВНЗ, а також кількома великими компаніями, що стають базою для перспективних партнерств. Так, за підсумками поїздки на саміт, "Розвиток IT освіти" підписало Меморандум про партнерство з Міністерством цифрової трансформації України. Ця співпраця покликана сконцентрувати зусилля на навчанні молодих айтішників, аби вони надалі могли гідно представляти нашу країну на світовому ринку технологій. На сьогодні нашими партнерами вже є топові українські IT-компанії та впевнений, що у найближчій перспективі до нас приєднаються й решта учасників українського павільйону Web Summit-2021.