11:30 11.02.2022

Автор ГАЛИНА ЯНЧЕНКО

Порт "Чорноморськ". Врятувати інвестпроект на 1,2 млрд гривень

4 хв читати
Порт "Чорноморськ". Врятувати інвестпроект на 1,2 млрд гривень

Галина Янченко, заступниця голови фракції "Слуга Народу", голова Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів, заступниця голови Антикорупційного комітету ВРУ


Для швейцарської Risoil SA інвестиції у портову інфраструктуру не новий вид бізнесу. Компанія працює в Україні вже понад 20 років та спеціалізується на продажі олії та зерна, а також перевалці вантажів в морських портах. Має потужності в Херсонському та "Південному" портах, а також в морському порту "Чорноморськ". В останньому інвестор сьогодні реалізовує масштабний проект вартістю понад 1 млрд гривень. Який ризикує бути зірваним через те, що державні органи з'ясовують стосунки між собою. 

Унікальний пірс

7 вересня 2021 року дочірня компанія Risoil SA підписала договір щодо реалізації взаємозалежних проектів з державним підприємством "Адміністрація морських портів України" (АМПУ). За участі міністра інфраструктури Олександра Кубракова та посла Швейцарії в Україні Клода Вільда. Угода закріпила зобов’язання з боку "Рісоіл" побудувати в порту "Чорноморськ" двосторонній пірс, що дозволить приймати судна типу Panamax. А з боку АМПУ - провести днопоглиблювальні роботи. 

Вартість проекту – 1,2 млрд гривень, з яких 800 млн грн вже інвестовані. Будівництво є частиною затвердженого плану розвитку порту "Чорноморськ".

Проект багато в чому унікальний. Новий двосторонній пірс не лише збільшить потужності з перевалки вантажів для самої Risoil SA, а й значно розширить можливості всього порту "Чорноморськ".

Порт отримає два додаткових причали завдовжки 342 метри (наразі найдовший причал порту 200 метрів). Цей пірс стане першим в Україні, який дозволить одночасно обробляти два судна з осадом до 15 метрів та з двома різними видами вантажів. А також дозволить приймати зерно з барж та суден типу "річка-море".

На початковому етапі до пірсу зможуть підходити судна типу Panamax. По завершенні будівництва та проведення днопоглиблювальних робіт порт зможе приймати великі вантажні судна класу Post Panamax.

Потенційний додатковий об’єм вантажів, які зможе приймати порт, буде вимірюватись 10 млн тон вантажу на рік. Крім того, пірс надасть можливість обробляти вантажі як в режимі експорту так і в режимі імпорту. 

Причал заплановано ввести в експлуатацію у червні цього року. Втім, наразі інвестор потерпає від кримінальних проваджень через спори по відведенню земельних ділянок для реалізації цього проекту. По факту – ділянок морського дна, які знаходяться "на балансі" місцевої міськради.

При чому ініціатором звернення до правоохоронних органів стала… АМПУ, яка по суті є партнером проекту.

Внутрішня бюрократія

АМПУ оскаржила законність відведення земельної ділянки Чорноморською міською радою, оскільки вважає, що інвестор мав би погодити відведення цієї землі з АМПУ, як вимагає ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України. 

Суд першої та другої інстанції у задоволенні позову АМПУ відмовив. У лютому 2020 року Верховний Суд також встановив, що відведення землі було законним, залишивши в силі рішення судів попередніх інстанцій.

Втім, АМПУ тривалий час продовжувало наполягати на своїй правоті, зсилаючись на колізію норм. В результаті за фактом відведення земельної ділянки Чорноморською міською радою були порушені ряд цілком реальних кримінальних проваджень, які "підвісили" реалізацію інвестиційного проекту. 

Тож поки між собою з’ясовують стосунки державні органи в особі АМПУ та міської ради, страждає інвестор, для якого будівництво вартістю 1,2 млрд ризикує бути зірваним.

Проект введення в експлуатацію цієї масштабної споруди передбачає 7 етапів, у ньому будуть задіяні 8 різних державних органів. В тому, числі отримання погоджень від Міністерства інфраструктури України. Яке, сподіваємося, найближчим часом буде отримано інвестором, на виконання рішення суду.

ТСК з питань захисту інвесторів спробує допомогти сторонам знайти порозуміння у цьому бюрократичному пеклі, аби проект був реалізований вчасно, а порт міг отримати новий унікальний пірс вже влітку цього року.

***

За останні п'ять років  в інфраструктуру портів Чорноморськ та Південний компанією Risoil SA було  інвестовано понад 2 млрд. гривень.  Були збудовані та розширені  вантажні термінали, елеватори, лабораторії, авто- та залізничні- станції вивантаження вантажів та зважування в портах, в яких вже працює інвестор.

Це  дозволило збільшити виробничі потужності і самої компанії, і портів, в яких вона працює. До бюджету лише впродовж останніх 2 років самою компанією та пов’язаними з Risoil SA підприємствами сплачено понад 250 мільйонів гривень податків.   

Сьогодні важливо цінувати кожного інвестора, який реалізує в Україні масштабні проекти. Будівництво нового пірсу "Рісоіл" - один з таких. Тому дуже важливо, аби всі державні органи, задіяні у цьому процесі, спрацювали ефективно та не допустили зриву його реалізації. Проект важливий і для порту "Чорноморськ", і для держави.

 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

МИКОЛА ФІЛОНОВ

За кулісами російського дискурсу: Як "виграла-програла" ФСБ від подій в "Крокусі"

АНДРІЙ ЄРМАК

А.Єрмак про гарантії безпеки для України: "Від скепсису до підписання 8-ї угоди"

ДМИТРО КЛІМЕНКОВ

Півроку в Міноборони: перші підсумки реформи закупівель для ЗСУ

ОЛЕКСАНДР МАТУСЕВИЧ

Відновлення лісів: потрібен компроміс

ВІТАЛІЙ КОВАЛЬ

Понад 11 млрд грн для бюджету та зростання активності бізнесу. Що ще демонструє останнє приватизаційне п'ятиріччя?

ІВАН ГАВРИЛЮК

Боєприпаси, дрони, роботи: понад 80 зразків ОВТ вітчизняного виробництва з початку року

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА