18:23 13.11.2023

Автор ОЛЕКСАНДР ІЛЬКОВ

Україна підтверджує свій статус лідера процесу розширення ЄС

5 хв читати
Україна підтверджує свій статус лідера процесу розширення ЄС

Олександр Ільков, генеральний директор Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції

 

Минулого тижня ми стали ще на крок ближче до Європейського Союзу – Європейська комісія рекомендувала відкрити переговори про вступ України до ЄС. Водночас Єврокомісія надала рекомендації Україні для подальшого визначення рамки переговорів щодо вступу України до ЄС. Відповідні рішення відображено у Звіті Європейської комісії про прогрес України в межах Пакету розширення 2023.

Пакет розширення ЄС є показником серйозності намірів Європейського Союзу щодо надання перспективи членства  в ЄС та ефективним інструментом для взаємодії держави-кандидата та інституцій ЄС на євроінтеграційному шляху.

Так, ця подія відкриває абсолютно новий етап у наших відносинах з Європейським Союзом та є підтвердженням успішності реформаторських та демократичних зусиль країни, попри повномасштабну війну. Це визнання України як надійного та цілеспрямованого партнера, майбутнє якого в ЄС.

Однак шлях отримання рекомендації Єврокомісії щодо відкриття переговорів про вступ України до ЄС був поступовим і став результатом системної роботи.

Як це було?

На початку червня поточного року ми від Уряду України передали Європейській Комісії інформацію щодо прогресу, досягнутого за рік у частині імплементації права ЄС за всіма сферами. Крім того, у жовтні зазначені дані були додатково оновлені – для найбільш точної оцінки нашого прогресу Європейською комісією. Координував зазначений процес Урядовий офіс координації європейської та євроатлантичної інтеграції.

Саме на основі цієї інформації Європейська комісія формувала звіт у межах підготовки Пакету розширення на 2023 рік. Таким чином, зусилля всіх органів державної влади, залучених до цього процесу, вплинули на отримання Україною рекомендації про відкриття переговорів та позитивної оцінки прогресу.

Отже, що саме ми побачили у Звіті?

У звіті йдеться про прогрес, здійснений Україною у нормативно-правовому наближенні до актів права ЄС та у розрізі Копенгагенських критеріїв членства за рік – з червня 2022 по червень 2023 року. Важливо розуміти, що Копенгагенські критерії членства охоплюють політичні та економічні критерії, а також критерій спроможності виконувати зобов’язання, пов’язані з членством.

Власне, саме “критерій спроможності” відображає наш прогрес за переговорними розділами, за якими в майбутньому відбуватиметься процес переговорів щодо вступу України до ЄС. Переговорні розділи (35) охоплюють всі сфери нормативного регулювання та інституційної взаємодії в межах держави. Водночас необхідно розуміти, що серед переговорних розділів є 5 основоположних розділів, так званих “основ” (“fundamentals”), які охоплюють у тому числі судову владу, права людини, блок юстиції, свободи та безпеки. Насправді всі переговорні розділи є важливими, проте особливість “основ” полягає в тому, що саме з них розпочинається та завершується переговорний процес. Вони є своєрідним “маяком” на шляху переговорів й перспективи отримання статусу члена ЄС.

Якщо ж говорити детальніше про оцінку Європейської Комісії, Україна досягла значного прогресу, зокрема, за такими розділами:

  • Розділ 23: Судова влада та фундаментальні права: функціонування судової влади, свобода вираження (Кластер 1: Основи);
  • Розділ 4: Свобода руху капіталу (Кластер 2: Внутрішній ринок);
  • Розділ 7: Право інтелектуальної власності (Кластер 2: Внутрішній ринок);
  • Розділ 10: Цифрова трансформація та медіа (Кластер 3: Конкурентоздатність та інклюзивне зростання);
  • Розділ 29: Митний Союз (Кластер 3: Конкурентоздатність та інклюзивне зростання);
  • Розділ 27: Довкілля та зміни клімату (Кластер 4: Зелений порядок денний та стале сполучення);
  • Розділ 31: Зовнішня, безпекова та оборонна політика (Кластер 6: Зовнішні відносини).

У документі також надано рекомендації щодо подальших пріоритетних реформ та кроків на шляху до членства за всіма переговорними розділами. Такі рекомендації було надано по кожному з переговорних розділів. Більше того, Європейська комісія чітко виокремила результати, яких Україна має досягти протягом наступного року. Тож Україна й надалі проактивно продовжуватиме роботу над зміцненням державних інституцій, боротьбою з корупцією та наближенням законодавства до права ЄС.

Підтвердженням цього є те, що у день оприлюднення Звіту Єврокомісії в межах Пакету розширення 2023 Президент України підписав Указ про деякі заходи з підготовки до переговорного процесу зі вступу України до Європейського Союзу, які передбачають виконання наданих Єврокомісією рекомендацій. Таким чином, найближчим часом Уряд розроблятиме план заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, наданих на 2024 рік.

Більше того, одним із дороговказів подальших реформ буде Національна програма адаптації законодавства України до права Європейського Союзу (acquis ЄС), концепція якої вже розробляється Урядовим офісом у взаємодії з Європейською Комісією. Національну програму заплановано прийняти з урахуванням результатів “скринінгу” – офіційної оцінки ЄС щодо того, наскільки українське законодавство відповідає праву ЄС. Наша мета – підготувати всеохоплюючий програмний документякий встановлюватиме стратегічні завдання гармонізації українського законодавства з правом ЄС згідно з переговорними розділами. У подальшому в наших планах і розробка деталізованого Плану заходів з метою адаптації законодавства України до конкретних актів права ЄС. Ці процеси стануть безумовною передумовою масштабного процесу реформування.

Важливо звернути увагу, що Україна наразі здійснила “селф-скринінг” законодавства за всіма переговорними розділами. Він розпочався у річницю подання заявки на вступ України в ЄС, коли Кабінет Міністрів запустив масштабний процес внутрішньої оцінки стану наближення українського законодавства до права ЄС (власне, “селф-скринінг”). Так, Україна продемонструвала рішучість якнайшвидше стати повноправним членом ЄС й готовність докладати до цього максимальні зусилля.

Оцінка проводилася у кілька етапів протягом шести місяців і дала нам змогу визначити стан адаптації законодавства України до права ЄС, виявити невідповідності та прогалини, які необхідно усунути в рамках переговорів та підготовки до вступу в ЄС.

Таким чином, ще до початку переговорів та офіційного скринінгу законодавства Європейською комісією ми змогли забезпечити повноцінне кроссекторальне розуміння масштабів законодавчої та інституційної готовності України до вступу в ЄС, що є підставою для посилення внутрішніх процесів.

Разом з цим, вступ України до ЄС є складним процесом, який потребує досягнення стандартів ЄС. Україні потрібно буде продовжувати проводити реформи в сферах правосуддя, боротьби з корупцією, економічного розвитку та зміцнення державних інституцій. Крім того, необхідно продовжувати адаптувати законодавство України до права ЄС.

Наразі важливий період і для України, і для Європейського Союзу, оскільки після надання рекомендації Єврокомісії ми ще чекаємо на фінальне рішення Європейської Ради щодо відкриття переговорів. Маємо обережний оптимізм, що початок 2024 року ознаменується і початком переговорів про набуття Україною членства ЄС.

Переконаний, що рекомендація Єврокомісії відкрити переговори щодо вступу України до ЄС – це важливий крок уперед для обох сторін. Він підтверджує успішність українських реформ та відображає зростаючу впевненість у вступі України до ЄС.

Більше того, рішення Єврокомісії – це підтвердження для Українського народу, що його зусилля не проходять непоміченими, і що Україна на правильному шляху до досягнення своїх цілей та реалізації євроінтеграційних прагнень.

 

 

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ОЛЕКСАНДР ДМІТРІЄВ ТИХОХОД

Якісне навчання великої кількості пілотів безпілотних комплексів є одним з пріоритетів

ВІТАЛІЙ КОВАЛЬ

500 днів приватизації: 6,4 млрд грн економічного ефекту та шанс на нове життя державних активів

СВІТЛАНА РЕКРУТ

7,2 млрд грн у держбюджет – причина атак на Фонд гарантування вкладів

СЕРГІЙ ТАРУТА

Маємо перейти від розуміння, що ми аграрна держава, яка годуватиме Європу, до розуміння, що ми держава високоінтелектуальна

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Тоталітарний режим зупинять тільки тотальні санкції

ДМИТРО КОХАН

Компенсація збитків завданих війною агропідприємствам: міф чи реальність

СЕРГІЙ КОЗИР

Тортури на окупованій Херсонщині

МИКОЛА ФІЛОНОВ

Заборона Telegram в Україні – хайп або нагальна проблема

ЕДУАРД МКРТЧАН

Китайський злам. Як Україні перехопити інвестиції, що йдуть з Китаю, у В’єтнаму і Таїланду

МИХАЙЛО МЕДКО

Фінансовий лізинг для аграріїв: як допомагати фермерам оновити технопарк перед посівною

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА