09:58 04.06.2019

Електроенергія для непобутових споживачів подорожчає на 40-50% під час проведення енергореформи із затвердженим у травні механізмом PSO - НКРЕКП

4 хв читати
Електроенергія для непобутових споживачів подорожчає на 40-50% під час проведення енергореформи із затвердженим у травні механізмом PSO - НКРЕКП

Застосування затвердженого урядом порядку компенсації різниці між ціною е/е для населення та її ринковою ціною в новій моделі енергоринку призведе до зростання цін для непобутових споживачів на 40-50%, щоб уникнути колапсу ринку порядок має бути змінено.

Як повідомило агентству "Інтерфакс-Україна" джерело в уряді, лист із відповідним застереженням і пропозиціями направила до Кабінету Міністрів і Міністерства енергетики та вугільної промисловості голова Нацкомісії, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), Оксана Кривенко в понеділок.

Регулятор нагадує, що уряд на засіданні 22 травня затвердив розроблений Міненерговугілля порядок покладання публічних спецзобов’язань (PSO, Public Service Obligation) з постачання е/е для потреб населення до 31 грудня 2020 року (текст документа все ще офіційно не опубліковано - ІФ). Документ передбачає покладання PSO на НАЕК "Енергоатом", АТ "Укргідроенерго" (шляхом їхнього зобов'язання продавати е/е за певними правилами) і НЕК "Укренерго" (шляхом включення сум компенсації до тарифу на диспетчеризацію).

На думку НКРЕКП, ухвалена урядом редакція документа містить критичні недоліки, і одним із вірогідних наслідків запуску нової моделі енергоринку з таким механізмом PSO стане зростання цін для непобутових споживачів на 40-50%.

Це станеться через, зокрема, збільшення прибутку "Енергоатому" на суму від 53 млрд грн до 75 млрд грн на рік, а також за рахунок зростання витрат "Укренерго" на суму від 35 млрд грн до 44 млрд грн, зазначає НКРЕКП.

Водночас під час обороту "Укренерго" в 14 млрд грн на рік та імовірної суми покладених на нього PSO 35-44 млрд грн, а також 19 млрд грн на рік спецзобов’язань із компенсації вартості "зеленої" е/е (які також тимчасово планують покласти на "Укренерго"), фінансова стійкість оператора системи передання буде вкрай нестабільною. Будь-які коливання фінансового потоку (пов'язані з неповною оплатою е/е споживачами) призведуть до відсутності коштів на виконання PSO, в результаті постачальники універсальних послуг (ПУП) не зможуть закупити е/е для населення і настане колапс ринку, прогнозує НКРЕКП.

Крім цього, ухвалений Кабміном механізм покладання PSO в електроенергетиці складно реалізувати, вважають у НКРЕКП. Для цього потрібен точний прогноз низки показників, таких як обсяг продажів "Енергоатому" за спеціальною ціною, обсяг продажів "Укргідроенерго" за спеціальною ціною і решта обсягу е/е, необхідного для постачання населенню, за ринковою ціною (компенсація за нього включатиметься до тарифу "Укренерго").

Для реалізації механізму будуть потрібні два аукціонних майданчики щодо укладання двосторонніх договорів державними енергогенерувальними компаніями. На одному вони укладатимуть договори з ПУП (які потім поставлять куплену за спецціною е/е населенню), на іншому - з іншими учасниками ринку (постачальниками і споживачами).

Ще одне ускладнення: Порядок формування тарифу на диспетчеризацію "Укренерго" не передбачає включення таких витрат, як PSO (для внесення змін до Порядку знадобиться два місяці). Крім того, у НКРЕКП немає закріплених законом повноважень для розрахунку обсягів PSO, нагадує регулятор.

Для врегулювання ситуації комісія пропонує зобов'язати "Енергоатом" продавати на аукціонах мінімум 80%, а "Укргідроенерго" - мінімум 50% виробленої е/е за фіксованими цінами. Це запобіжить неконтрольованому зростанню цін на е/е АЕС, вважає регулятор. При цьому ціна на аукціонах буде однаковою для всіх покупців, що виключить можливість маніпуляцій на закупівлю-продаж (тобто ПУП не зможе придбати е/е за ціною для населення і перепродати її малому непобутовому споживачу удвічі-втричі дорожче).

Для ПУП регулятор пропонує встановити певну частку закупівель на аукціонах. На них також закуповуватиметься е/е на технологічні потреби.

Оплатити інші суми компенсації вартості е/е для населення, за пропозицією НКРЕКП, буде зобов'язаний "Енергоатом", уклавши відповідні угоди з ПУП.

НКРЕКП повідомила, що неврегульоване питання з компенсацією вартості ціни е/е для населення не дає їй можливості розрахувати граничні величини цін на нових сегментах енергоринку, який запроваджується з 1 липня, тоді як саме ці цінові обмеження мають запобігти можливому різкому стрибку вартості е/е для непобутових споживачів.

Наразі населення України оплачує майже 30% собівартості е/е. За інформацією агентства "Інтерфакс-Україна", НКРЕКП на початку 2019 року розробила поетапний графік підвищення тарифів для громадян протягом двох років, проте згодом влада відмовилася від цього підвищення. Через це виникла необхідність ввести новий механізм дотування населення, оскільки з введенням нового ринку е/е з 1 липня припиняє існування оптовий покупець (ДП "Енергоринок") та поточний механізм дотаційних сертифікатів (включення певних сум в оптово-ринкову ціну е/е ) більше неможливо буде використовувати.

Закон "Про ринок е/е" передбачає, що запуск нової моделі оптового ринку е/е відбувається під час приведення цін на е/е для населення до економічно обґрунтованого рівня.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА