Інтерфакс-Україна
16:20 05.06.2025

Виживання замість розвитку: 67% медіа відмовилися від проєктів і планів – опитування ІМІ

5 хв читати
Виживання замість розвитку: 67% медіа відмовилися від проєктів і планів – опитування ІМІ

67% українських редакцій перебувають в так званому “стратегічному паралічу”, відмовились від планів розвитку і нових проєктів, і сфокусувались на виживанні. 

Про це свідчать результати анонімного адресного опитування журналістів, проведеного Інститутом масової інформації (ІМІ) у квітні–травні цього року.

Що стосується інших стратегій адаптації до фінансової кризи, то частка тих, хто звільняє людей, зменшилася з 40% в січні до 31% в травні 2025. Схоже, основні скорочення вже відбулися раніше (ефект “першої хвили”), і в редакцій залишилися лише “кістяк” команди, якого вже не можна зменшити.

Падіння з 32% до 13% у категорії “відмова від офісу” свідчить, що цей інструмент антикризового менеджменту також вже вичерпаний. Хто міг перейти на ремоут – станом на травень уже зробив це.

При цьому опитування ІМІ виявило новий тренд – зростання волонтеризації. Цілих 15% опитаних медіа вказали що перейшли на волонтерську основу. Це ознака вже крайнього виснаження ресурсів, коли медіа існують, бо є віддані люди, які працюють без зарплат.

Опитування показало, що понад половина редакцій (55%) скоротили кількість інформаційної продукції, яку здатні створювати. Це може означати зменшення кількості щоденних новин, відмову від проєктів, розслідувань, аналітики і перехід на “режим економії” – тобто лише найнеобхідніше для підтримки своєї присутності.

49% опитаних втратили доступ до критично важливих ресурсів (наприклад, неможливо здійснювати поїздки). Перш за все, це удар по польовій, репортажній і розслідувальній журналістиці, яка й так є рідкісною в умовах війни. Без цих ресурсів журналісти стають копіпастерами, а не свідками подій. 

43% опитаних заявили що змушені були скоротити зарплати. 

8% медіа вдалися до непрозорих джерел фінансування, зокрема джинси та реклами казино – і, на думку експертів ІМІ, ця цифра зростатиме. Це по суті інформаційна корупція яка ставить під загрозу етичні стандарти журналістики. У підсумку виграють маніпулятори, а програють як медіаринок, так і суспільство. 

Опитування Інституту масової інформації (ІМІ) засвідчило певний колапс очікувань медіа на зовнішню підтримку. Найгостріше впала частка редакцій, які сподівалися на три види альтернативного фінансування – по перше, на гранти європейських донорів – мінус 33% в цій категорії. Ще в січні на них сподівались 84% опитаних ІМІ медійників, а в травні вже 51%. Редакції або не бачать сенсу подаватися, або на ринку не вистачає нових грантів, або не мають ресурсу для того щоб писати заявки і конкурувати. 

На 26% впали очікування заробітків від реклами чи комерційних партнерств (з 53% у січні до 27% у травні). 

І, нарешті, впали сподівання отримати підтримку від краудфандингу – на 17% (в січні на нього розраховувало 48% опитаних медійників, в травні вже 31%). Це свідчить про низьку платоспроможність аудиторії, відсутність культури донатів на медіа в Україні. А також, можливо, про емоційне виснаження як редакцій, так і аудиторії.

Найбільше зростання має тривожна категорія “перебуваємо в стані виживання” (ріст з 8% в січні до 29%, тобто +21%). Це означає, що як мінімум третина медіа не має жодної стратегії пошуку нових джерел фінансування. Фактично йдеться про втрату стратегії і управлінського контролю, розчарування і відсутність фінансових перспектив.

Цікаво, що при цьому зменшилась і частка тих хто сподівався на етично сумнівні джерела (джинсу, гральний бізнес). Ймовірно на практиці доступність і розмір фінансування від таких моделей виявились суттєво меншими, ніж очікувалось деякими респондентами. 

Порівняння січня і травня 2025 року демонструє глибоку демотивацію українських медіа в питанні фінансування. Це і зменшення довіри до зовнішніх і внутрішніх джерел, і втрата стратегічного оптимізму і перехід значної частини у режим пасивного виживання. Це ознака не лише фінансової, а й психологічної втоми сектора.

Інститут масової інформації (ІМІ) зафіксував тенденцію до відносного зростання впевненості у середньостроковій стійкості редакцій. Категорія “можемо працювати 3–6 місяців” зросла з 34,2% до 45,3%. Це означає, що певна частина медіа перейшла з “критичного режиму” (протягнемо до 3 місяців) у “режим адаптації”, часто завдяки внутрішній мобілізації, скороченню витрат і тимчасовим компенсаторним механізмам (донати, місцеві джерела, відкладені резерви, маленькі брідж-гранти). 

Впродовж січня-травня 2025 року дещо знизився рівень тривожності серед журналістів щодо впливу припинення американського фінансування. Якщо в січні 59,2% респондентів називали ситуацію “катастрофічною”, то в травні таких було вже 38%. При цьому, більшість українських редакцій станом на травень 2025 року досі не мають стабільних джерел фінансування. 

Найбільший приріст показала категорія “значний вплив, але є можливість адаптації”: з 30% у січні до 46% у травні. Це, як зазначають автори дослідження, вказує на поступовий перехід від шоку до формування адаптаційних стратегій.

Разом із тим, частка тих, хто вважає, що ситуація стабільна, зменшилася з 4,2% до 2%. Це може свідчити про появу труднощів навіть у тих редакцій, які на початку року почувалися впевнено.

За результатами річного опитування ІМІ, 80% журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року. 

Анонімне кількісне онлайн-опитування журналістів було проведено методом адресного анкетування з 24 квітня по 15 травня 2025 року. В опитуванні взяли участь 150 представників всіх типів медіа з усіх регіонів України. Було проведено середнє зважування результатів за регіонами та типами медіа з метою підвищення репрезентативності вибірки. Зокрема, враховувалися пропорції різних типів медіа в загальній структурі українського медійного ринку (онлайн, друковані, телевізійні та радіо, медійні сторінки в соціальних мережах), а також географічний розподіл активних редакцій по регіонах. Зважування здійснювалося шляхом застосування відповідних коефіцієнтів до кожної групи респондентів відповідно до їх частки у генеральній сукупності.

Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.

Важливо! В цьому опитуванні ми порівнюємо результати з аналогічним опитуванням, яке ІМІ проводив одразу після раптової зупинки фінансування США у січні-лютому 2025 року. Таке порівняння дозволяє оцінити, як змінюються очікування та реальні дії медіа у відповідь на кризу, а також виявити ступінь адаптації ринку до нових умов. Воно показує, які антикризові механізми виявилися ефективними, а де ситуація навпаки – погіршилася. Це дає змогу сформувати обґрунтовані рекомендації для донорів, медіаспільноти та держави щодо підтримки незалежної журналістики.

 

 

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

ОСТАННЄ

Віталій Кличко відвідав захід на підтримку ветеранів "Сильні разом" та вручив відзнаки

Вірмени, які тримають небо над Україною

"Метінвест", незважаючи на війну, залишається одним із найбільших платників податків та донором ЗСУ - СЕО

Ірина Міхальова, СМО Alliance Novobud, взяла участь у двох дискусіях Українського будівельного конгресу

Форум “Хлібна індустрія - 2025”: доступна детальна програма

У 85% повнолітніх споживачів нікотиновмісних продуктів першим досвідом стало куріння сигарет

Епіцентр відтворив видатні вітражі Маріуполя на поштоматах по всій Україні

ТРЦ "РайON" встановив рекорд України: ком’юніті створило найбільше панно з кубиків Рубіка

Санофі, Академія Добробут та клініка «Добробут» оголошують про стратегічне партнерство у сфері охорони здоров’я України

Свято у MADISON GARDENS: яскрава сусідська вечірка з нагоди початку літа

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА