Іран в суді вимагає скасування рішення ради ІКАО щодо авіакатастрофи літака МАУ у 2020 році
Іран звернувся з позовом до Міжнародного суду ООН та вимагає скасування рішення ради Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) щодо авіакатастрофи літака Boeing 737-800 NG Міжнародних авіаліній України (МАУ), рейс PS752, в 2020 році.
"Ця заява є апеляцією на рішення, винесеного Радою ІКАО 17 березня 2025 року та офіційно повідомленого Ірану 11 квітня 2025 року у справі, спільно розпочатій Канадою, Королівством Швецією, Україною та Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії проти Ісламської Республіки Іран 8 січня 2024 року відповідно до статті 84 Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Чикаго, 7 грудня 1944 року (Чиказька конвенція). Провадження в Раді ІКАО стосується розбіжностей щодо тлумачення та застосування Чиказької конвенції стосовно помилкового збиття цивільного літака в польоті – рейсу 752 авіакомпанії МАУ іранськими військовими 8 січня 2020 року", - йдеться в повідомленні пресслужби суду.
В суді відзначають, що цим рішенням Рада ІКАО відхилила те, що вона назвала "попереднім запереченням" Ірану щодо своєї компетенції розглядати подану їй заяву щодо Чиказької конвенції. Фактично, Іран висунув два окремих та різних заперечення у своїх попередніх запереченнях, поданих у 2024 році. Іран просить суд визнати, що рішення "суттєво зашкодили вимогам справедливої та законної процедури, оскільки вона неправильно розглядала два окремих та відмінних заперечення Ірану так, ніби було лише одне попереднє заперечення, за яке слід було голосувати". При цьому Іран залишає за собою право доповнювати чи змінювати свою апеляцію.
Як повідомлялося, 8 січня 2020 року пасажирський літак Boeing 737-800 авіакомпанії "МАУ", що мав виконати рейс PS752 за маршрутом Тегеран-Київ, був збитий у районі міжнародного аеропорту ім. Імама Хомейні в Тегерані одразу після зльоту. На борту перебували 167 пасажирів і дев'ятеро членів екіпажу. Всі вони загинули. Серед загиблих - 11 громадян України (серед них дев'ятеро членів екіпажу), 82 громадянина Ірану, 63 - Канади, 10 - Швеції, чотири - Афганістану, по три - ФРН і Великої Британії.
Іранська влада 11 січня визнала, що Boeing помилково збили іранські військові. Пізніше командувач аерокосмічних сил "Корпусу вартових Ісламської революції" (КСІР) Амір Алі Гаджизаде заявив, що бере на себе всю відповідальність за катастрофу українського літака.
У 2023 році суд Ірану виніс вироки десяти іранським військовослужбовцям за збитий український пасажирський літак рейсу PS752. Одного з командирів засудили до 10 років позбавлення волі, а дев'ять інших - від одного до трьох років позбавлення волі.
Натомість Міжнародна група з координації допомоги жертвам рейсу PS752 в складі України, Канади, Швеції та Сполученого Королівства назвала судові процеси у справі щодо авіакатастрофи літака фіктивними і що вони не повинні відволікати увагу світу від невиконання Іраном своїх міжнародних зобов'язань та уникнення відповідальності за свої дії. "Ані судові процеси, ані вироки, оголошені цього тижня, не принесли правди чи справедливості сім’ям жертв", - заявили у групі.
В січні 2024 року Міжнародна група ініціювала провадження в рамках Ради ІКАО проти Ірану через порушення ним Конвенції про міжнародну цивільну авіацію 1944 року. Рада ІКАО ухвалила рішення на користь України, Канади, Швеції та Сполученого Королівства і передала справу до розгляду по суті при тому, що Іран намагався заперечити юрисдикцію Ради IКAO щодо скарги на збиття цивільного лайнера.
У жовтні 2024 року Координаційна група презентувала Меморандум у рамках розгляду справи про збиття PS752 в Міжнародному суді ООН. Україна, Канада, Швеція та Сполучене Королівство підкріпили цей основний документ у справі беззаперечними доказами порушення Іраном Конвенції про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації, 1971 року.