16:36 26.12.2016

Л.Сабадош: Україна не може зволікати для подальшого просування своїх інтересів у співпраці з США у космічній сфері

7 хв читати
Л.Сабадош: Україна не може зволікати для подальшого просування своїх інтересів у співпраці з США у космічній сфері
Ексклюзивне інтерв'ю екс-голови ДКАУ Любомира Сабадоша агентству "Інтерфакс-Україна" Питання: Ви вирішили оскаржити в суді рішення уряду про Ваше звільнення з посади голови ДКАУ. Які Ваші мотиви? Відповідь: По-перше, спосіб, в який мене звільнили, мені не зрозумілий. Мені не зрозумілі його обґрунтування, тому я звертаюся до суду по роз'яснення, чому мене звільнили. Особистої зустрічі, претензій або зауважень щодо моєї роботи я не отримував. Причин звільнення ні усно, ні документально не повідомлено. Розпорядження Кабінету Міністрів від 22 липня 2016 р. містить єдине речення: "Звільнити Сабадоша Любомира Юрійовича з посади голови Державного космічного агентства України". По-друге, призначення особи на посаду голови агентства належить до категорії "А", та з допусками до державної таємниці. Водночас, призначення в. о. голови ДКАУ проведено з порушенням чинного законодавства про держслужбу та запобігання корупції: 62-річний в. о. голови ДКАУ на момент призначення не перебував на держслужбі, вже вийшов на пенсію і останні 8 років не мав стосунку до космічної галузі. По суті, стався прецедент, коли на вищу керівну посаду категорії "А", пов'язану з питаннями безпеки держави, може бути призначений чи не «перший ліпший», без прозорої процедури відбору на держслужбу і всупереч задекларованій державою боротьбі з корупцією. Питання: Чим пояснюється багатомісячна відстрочка з поданням позову? Відповідь: Заяву подано до суду після того, як 2 листопада 2016 р. мені офіційно вручили наказ і оголосили про звільнення. До того моменту я, перебуваючи на лікарняному, не був звільнений. Це було підставою піти до суду за роз'ясненнями. Питання: Чи Є у Вас власна думка про причини цього кадрового рішення? Відповідь: Причини для мене не зрозумілі. Є загроза, що мені можуть висунути претензії постфактум, цитуючи популярну фразу "винні попередники". Єдине, в чому мені можна дорікнути, це те, що я був недостатньо рішучим і твердим у вирішенні проблем, з якими зіткнувся, обійнявши посаду голови ДКАУ. Питання: У новітній політичній історії України є приклади, коли суд відновив на посаді звільненого керівника, але після позитивного судового рішення той подавав у відставку. Ви маєте намір залишитися, або піти у відставку? Відповідь: Я все-таки хочу бути послідовним і дочекатися рішення суду, а вже потім приймати рішення. Однак, йдучи на посаду, я ставив перед собою завдання реформувати галузь, спрямувати потенціал космічної галузі на реалізацію державних програм і комерційних проектів. Переконаний, що ті роботи, які розпочаті за час мого головування, дадуть результат. Я б хотів мати можливість завершити розпочаті проекти і показати результативність роботи. Поточна п'ятирічна програма охоплює період 2013-2017 рр.. У мене є велике бажання її завершити і подати на розгляд Верховної Ради нову космічну програму на наступні 5 років. Питання: А як Ви оцінюєте виконану роботу і нинішні перспективи української космічної галузі на європейському напрямі? Раніше Україна озвучила, зокрема, плани щодо поетапного членства в ESA. Відповідь: Ми доклали зусиль щодо просування інтересів космічної галузі України і на європейському напрямку. Зокрема, важливу роботу проведено з нашим сусідом - Республікою Польща щодо співробітництва в частині розвитку космічних технологій і створенні легкої РН спільними зусиллями. Тут доречно зазначити, що в рамках нещодавнього візиту президента України до Польщі міністри оборони країн підписали міжурядову генеральну угоду про розвиток співробітництва в оборонній сфері. При цьому польська сторона озвучила окремий інтерес щодо розширення кооперації в галузі ракетних технологій, зокрема технологій, які використовують у системах доставки на орбіту. Питання: Нехай це не прозвучить як докір, але разом із позитивом Ви, як будь-який керівник, здатні оцінити і недоробки в роботі? Про невдачі, як правило, не говорять. Відповідь: Прикладом того, про що Ви запитуєте, я назвав би ситуацію з бюджетним фінансуванням космічної галузі: традиційно його розпочато де-факто лише наприкінці року. Але і тут є деякі нюанси. Під час зміни уряду на початку 2016 року процес виділення передбаченого бюджетом держфінансування космічної галузі і насамперед заходів загальнодержавної космічної програми, я б сказав, затягнувся. Хоча уряд прем'єра Арсенія Яценюка і погодив передбачене законом 100-відсоткове фінансування програми, але попри погодження виділеної суми, і на рівні прем'єр-міністра, і Верховної Ради, через затримки з погодженням бюджетного паспорта кошти до галузі так і не надійшли. Це значно завадило реалізації намічених етапів космічної програми на 2016 рік. Можу сказати, що якщо гроші було б виділено, як планувалося, з початку 2016-го, ми змогли б ефективніше їх використати. Наскільки мені відомо, мінімум 30% передбачених бюджетом на заходи програми коштів цього року так і не буде освоєно. При цьому справедливо виникає запитання щодо практичної можливості виконавців держконтрактів забезпечити своєчасне виконання запланованих на рік робіт за один місяць, який залишився. Тепер про нюанси. За наявною у мене інформацією з джерел у Міністерстві фінансів, було свідоме блокування погодження бюджетного паспорта і, як результат, виділення коштів із метою дискримінації мене як голови ДКАУ. Тобто було негласне доручення максимально затягувати процес. Іншими словами, виконання всієї національної космічної програми було поставлено під загрозу з тим, щоб не виділити погоджені мною на початку року кошти. І таке враження, що ініціатори цього процесу забули відкликати цю команду і після мого звільнення, бо бюджетний паспорт остаточно погодили лише нещодавно. До категорії невдач, ймовірно, можна зарахувати і те, що мені не вдалося запустити процес реорганізації галузі, про яку всі давно говорять і яка мала стати основою для формування нової космічної програми на 2018-2022 роки та нової уточненої концепції реалізації держполітики у сфері космічної діяльності на період до 2032 року. Ці документи довгострокового стратегічного планування передбачалося привести у відповідність до нових реалій у частині потреб держави, а також перспектив розвитку космічної галузі і ще в 2016 році подати на розгляд уряду. З тим, щоб уже в 2017 оновлену концепцію було прийнято і в 2018 році галузь могла б працювати у рамках нової п'ятирічної національної космічної програми планово, а не хаотично. Хочу наголосити, що реформування галузі передбачало і запуск державно-приватного партнерства. Запуск комерційних проектів дозволив би ініціювати нові технологічні розробки та розгорнути їх виробництво в Україні. Для того щоб це запрацювало, потрібні зміни до законів, а цього ще не відбулося. На жаль, також поки що не вдалося створити дієвого механізму відповідальності посадових осіб ДКАУ та керівників держпідприємств за результати своєї діяльності. Практика, коли беруть зобов'язання, отримують кошти з держбюджету, як влучно висловився прем'єр-міністр Володимир Гройсман, заводять "в три сосни", але проекти не реалізуються, живуча і все ще має місце. Ще не побудовано системи, яка змушувала б осіб, задіяних у реалізації галузевих проектів, нести відповідальність за їх невиконання. Питання: Серед мотивів судового розгляду про законність Вашого звільнення Ви згадали порушення під час призначення нинішнього керівника ДКАУ й охарактеризували його як "першого зустрічного" на цій посаді. Могли б Ви пояснити такі різкі оцінки? Відповідь: На мій погляд, рішення, які сьогодні ухвалює команда в. о. голови ДКАУ, ще більше віддаляють нас від спрощення управлінських структур і підвищення їх ефективності, виведення галузі з кризи, від надання свободи, але з посиленням відповідальності держпідприємств. Відбуваються спроби запровадити ручне управління держпідприємствами. Під прикриттям запобігання корупції ініціюється введення контролю фінансових потоків підприємств, що мають згідно із законом право на здійснення самостійної господарської діяльності. Підробляють внутрішні документи для блокування роботи держпідприємств. Держпідприємствам висувають вимоги для виведення коштів, через державну фінансову установу, до підконтрольного банку. Будується надлишкова управлінська структура для перерозподілу коштів та управління підприємствами космічної галузі - нове об'єднання на кшталт структури, створеної в 2010 році в ОПК. На сьогодні в ДКАУ працює 11 радників голови, які попри роботу на громадських засадах працюють у виділених приміщеннях і дають вказівки працівникам усіх щаблів. Працівникам ДКАУ не виплачують заробітної плати, відправляючи їх у примусові неоплачувані відпустки. Поставлене дуже жорстко на нещодавній нараді у прем'єра питання про наявність ефективного управління галуззю невипадкове і більш ніж актуальне. Створена при уряді спеціальна робоча група нині готує свої пропозиції щодо вирішення проблем космічної галузі
РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Директор юридичного департаменту компанії "Санофі в Україні" – про доступ пацієнтів України до інноваційної терапії

Максим Доценко: Червоний Хрест – це відображення обличчя держави

Кожен обмін полоненими дає нову інформацію і надію рідним - Уповноважений з питань зниклих безвісти

Допоки Україна потребуватиме гуманітарної допомоги внаслідок жорстокої війни з боку Росії, ми будемо з вами - директор з питань сусідства Генерального директорату ЄК з гуманітарної допомоги

Михайло Бакуненко: Заборона експорту газу, ігнорування законодавства та відчуження бізнесу – сьогодення галузі в Україні

Нам завжди не вистачає коштів, бо ми постійно розвиваємося – керуючий партнер "ТК-Домашній текстиль"

"Укренерго" готове сприяти розвитку власної генерації промспоживачами - глава компанії

Ми можемо вдосконалювати діагностику за допомогою ШІ –  завідувач відділу Інституту ім. Філатова

Глава МВС: В Україні запрацює державний реєстр територій, забруднених вибухонебезпечними предметами

У Євросоюзі набагато легше запустити нове залізничне сполучення, ніж в Україні, - виконавчий директор RegioJet

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА