Україна буде пріоритетом для адміністрації Байдена, і немає сумнівів, що телефонна розмова між президентами США й України відбудеться - тимчасова повірена у справах США в Україні
З нагоди місяця жіночої історії агентство "Інтерфакс-Україна" звернулося до Посольства США в Україні, де низка жінок працюють на високих посадах, з проханням відповісти на наші запитання щодо американсько-українських відносин.
Ексклюзивне інтерв'ю тимчасової повіреної у справах США в Україні Крістіни Квін, економічної радниці Меган Боулдін, директорки з питань міжнародної боротьби з наркотиками та співпраці правоохоронних відомств Сари Лангенкамп, заступниці директора місії USAID Сьюзен Кyтор, заступниці політичного радника Лінетт Бенке агентству "Інтерфакс-Україна"
Текст: Наталія Пушкарук
- Як Ви оцінюєте економічні реформи в Україні за часів президентства Володимира Зеленського: якими є досягнення, і які сподівання США на подальші реформи?
- Крістіна Квін: Поговоримо спершу про досягнення: одним із них є земельна реформа, яка, як очікується, буде реалізована цього літа, вперше створивши ринок землі, який допоможе розкрити величезний сільськогосподарський потенціал України. Парламент також зараз розглядає законопроект, який забезпечуватиме прозорість на майбутньому ринку землі і передбачає надання фінансової допомоги українським фермерам. Це стало б важливим досягненням на додаток до того, що вже було зроблено у напрямку земельної реформи.
Децентралізація - ще одна ключова реформа - адже органи місцевого самоврядування вперше мають повноваження розподіляти бюджети відповідно до місцевих пріоритетів. І ще одним досягненням, яке, схоже, наближається, є ухвалення пакету законопроектів про приватизацію. Якщо ці законопроекти буде ухвалено, це призведе до прозорішого та більш справедливого процесу приватизації державних підприємств, що може створити приплив іноземних інвестицій, допомогти модернізувати ці підприємства і працевлаштувати тисячі українців. Це все важливі досягнення на економічному фронті.
Щодо наших "очікувань". Я б сказала, що насправді це не доречне слово, тому що ми співпрацюємо з Україною, щоб допомогти їй побудувати економіку для своїх потреб, щоб вона працювала на благо українському народові, а отже, щоб Україна могла реалізовувати власні прагнення. Це обопільно вигідна ситуація. Тому що заможна, безпечна, мирна та демократична Україна посилюватиме Європу і буде міцним партнером Сполучених Штатів.
Щоб допомогти Україні рухатись до членства в європейських та євроатлантичних інституціях, Україна потребує більше прозорості, менше корупції й кращого бізнес-клімату. Зобов’язання України за програмами фінансової допомоги МВФ, Світового банку та ЄС є корисним дороговказом для неї. Зміни в цих напрямках допоможуть Україні стати сучасною західною країною, яку прагнуть мати українці.
- Державний секретар США Ентоні Блінкен казав у Конгресі, що США мають намір збільшити допомогу України, в тому числі в економіці. Про що саме йдеться?
- Крістіна Квін: Держсекретар Блінкен сказав, що ми маємо намір посилити підтримку, як в галузі безпеки, так і в галузі економіки, і в зусиллях України із зміцнення власної демократії. Це все необхідно, оскільки Україна стикається з агресією з боку Росії, а також з реакційними силами всередині країни, які з корисливих міркувань не хочуть, щоб Україна зменшувала корупцію.
У міру того як Адміністрація Байдена випрацювоє свої підходи до зовнішньої політики, ми матимемо більше подробиць щодо нових напрямків співпраці.
- Чи зателефонує Президент Байден Президенту Зеленському? Коли?
- Крістіна Квін: Промова Держсекретаря США Блінкена підтверджує, що Україна буде пріоритетом для адміністрації Байдена, і немає сумнівів, що телефонна розмова між Президентом Байденом та Президентом Зеленським відбудеться. Але я дам Лінетт відповісти на це запитання.
- Лінетт Бенке: Ми дуже сподіваємось, що обидва президенти зможуть поговорити безпосередньо. Не забуваймо, однак, скільки всього досягнуто на інших рівнях - дещо нижче рівня лідерів країн. На початку лютого, дуже швидко від початку роботи цієї адміністрації, Державний секретар Блінкен розмовляв зі своїм колегою, міністром закордонних справ Кулебою. Міністр оборони Таран розмовляв із міністром оборони Остіном. Голова Офісу Президента Єрмак розмовляв з Радником з питань національної безпеки США Салліваном. Найближчим часом відбудеться зв'язок інших високопосадовців. І щодня наше посольство у Києві працює з українськими колегами над нашими спільними пріоритетами.
І Білий дім, і Держсекретар Блінкен неодноразово наголошували на нашій відданості підтримці суверенітету й територіальної цілісності України.
Держсекретар зробив дуже рішучу заяву на підтримку України у 7-ту річницю заявленої Росією анексії Криму. Він записав спеціальне відео, щоб підкреслити свою особисту відданість цій підтримці. Адміністрація Байдена щиро вітала українську ініціативу Кримської платформи. Тим часом наша допомога в галузі безпеки та розвитку і надалі не будезменшуватися. Щоб навести конкретний приклад, ми оголосили черговий транш у розмірі 125 мільйонів доларів на допомогу в галузі безпеки 5 березня.
- Як Ви оцінюєте боротьбу з корупцією в Україні: Наскільки достатніми є зусилля української влади у боротьбі з корупцією, які кроки слід негайно вжити в цьому напрямку?
- Крістіна Квін: Це справді дуже важливий напрямок співпраці, який Держсекретар Блінкен спеціально підкреслив. Нам слід визнати для початку, наскільки складною є боротьба з корупцією, тому що впливові кола з вузькокорисливими інтересами докладають зусиль не лише для того, щоб підірвати реформи, але й дискредитувати порядок денний реформ, нескінченним потоком дезінформації та фальшивою риторикою.
Зрештою, не Сполученим Штатам судити, чи є реформи "достатніми", а українському народові. На цій ідеї президент Зеленський проводив свою виборчу кампанію, коли балотувався в президенти. Саме він - і люди, які за нього проголосували - вважають, що потрібно робити більше, і ми раді підтримати його в цих зусиллях. Саме ці реформи гарантуватимуть для України міцну, успішну демократію і призведуть до повної інтеграції з НАТО і Європейським Союзом.
Але у нас тут є директор нашого відділу з питань міжнародної боротьби з наркотиками та співпраці правоохоронних відомств, і вона розкаже про теперішні заходи у напрямку боротьби з корупцією.
- Сара Лангенкамп: Якщо говорити конкретно, є кілька справді важливих антикорупційних реформ, що матимуть велике значення. Комплексна судова реформа є найважливішою, оскільки без незалежних та справедливих судів ви не можете гарантувати верховенство права, захистити громадян від корупції та злочинності, або залучити іноземні інвестиції. А зараз, коли Україні потрібно рішуче діяти для створення потужної антикорупційної архітектури, у Верховній Раді чекає на розгляд низка критично важливих законопроектів.
По-перше, існують законопроекти, пов’язані з судовою реформою, зокрема реформа Вищої ради правосуддя та відновлення Вищої кваліфікаційної комісії суддів, і ми закликали органи влади забезпечити, щоб ці реформи створили підзвітну, незалежну та авторитетну судову владу, яка користується довірою громадськості, в тому числі завдяки суттєвій участі незалежних експертів у відборі та перевірці кандидатів.
Реформа Конституційного Суду є ще одним пріоритетом для захисту порядку денного реформ в Україні. Як ми побачили, коли в жовтні КСУ визнав недійсним Національний реєстр декларацій про майно і доходи, існує постійна загроза, що впливові групи з вузькокорисними інтересами використовуватимуть КСУ для скасування реформ, важливих для євроатлантичних прагнень України.
Говорячи про реєстр декларацій про активи, нам подобається пріоритетність, яку президент Зеленський надає відновленню пропорційних та стримуючих санкцій проти подання неправдивих декларацій. Це ще один законопроект, який чекає у Верховній Раді. Прийняття цього закону стане важливою демонстрацією наміру просунути деякі з цих найбільш складних та стратегічних реформ.
Нарешті, я б сказала, що є інші важливі реформи, пов’язані із збереженням незалежності та ефективності антикорупційної інфраструктури. Відновлення конституційності НАБУ при забезпеченні його подальшої незалежності після рішення КСУ в жовтні минулого року є критично важливим для посилення боротьби з корупцією. Призначення висококваліфікованого та незалежного спеціалізованого антикорупційного прокурора є ще однією важливою постійною роботою, яка демонструє відданість України інституціоналізації незалежних антикорупційних зусиль.
Крістіна Квін: У всьому цьому ми маємо визнати чимало позитивних кроків, які Україна зробила проти впливу олігархів і агентів згубного зовнішнього впливу в Україні. Ми підтримали кроки із запровадження санкцій проти Віктора Медведчука, Тараса Козака. Вони роками використовували свої медійні активи для підриву суверенітету та територіальної цілісності України. Обнадійливими для нас були обмежувальні заходи щодо китайської компанії, яка намагається неналежним чином отримати контроль над стратегічно важливою технологією АТ "Мотор Січ". Нещодавно висунуті звинувачення проти колишніх керівників "ПриватБанку" є важливим першим кроком до притягнення до відповідальності олігархів, звинувачених у крадіжці мільярдів в українського народу. Обнадійливими для нас також стали кроки щодо притягнення до відповідальності осіб причетних за втручання у вибори в США.
- Ви згадали комплексну судову реформу. Яку допомогу може надати Вашингтон на цьому шляху, і що потрібно для того, щоб ця довгоочікувана реформа мала успіх?
- Сьюзен Кyтор: Україна перебуває у вирішальній точці для просування судової реформи, яка насправді є ключем до розблокування прогресу в антикорупційному порядку денному та до зміцнення не лише довіри інвесторів і громадськості до системи, але й до загального економічного зростання. Вражає погляд української громадськості на судову систему: за останніми опитуваннями Національного демократичного інституту, приблизно лише кожен десятий українець довіряє судовій системі та судам! Частина проблеми полягає в тому, що судові реформи останніх років були поодинокими і не повністю вирішували наростаючі виклики, що підривають верховенство права та справедливе застосування правосуддя. Я думаю, що українці хочуть такої судової реформи, яка була б цілісною та всебічною.
Деякі позитивні кроки зроблено. Зараз Комісія з питань правової реформи в Україні завершує підготовку своєї "Стратегії сталого розвитку судової системи ", яка може слугувати важливою дорожньою картою для всебічної судової реформи. Влада України розглядає важливі законопроекти щодо реформування Вищої ради правосуддя та відновлення Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Ці органи судового управління перебувають в центрі судоустрою, і їх реформа є необхідною умовою надійної реформи в інших місцях системи правосуддя. Більше того, органи влади планують важливі реформи Конституційного Суду та процесу прийняття ним рішень. Завдяки цій стратегії та іншим реформам, які зачіпають центральні судові органи, Україна має надзвичайну можливість просунути суттєву судову реформу.
Однак, слід пам’ятати про дещо важливе: щоб скористатися цією можливістю і для того, щоб ці реформи мали успіх, їх потрібно впроваджувати відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії та міжнародних стандартів. Це означає, що Україні потрібно взяти на себе зобов'язання щодо прозорого, неупередженого та незалежного процесу відбору нових членів судового органу на основі критеріїв доброчесності та професійної компетентності, включаючи участь незалежних експертів. І в цьому ми допомагаємо. Уряд США, включаючи USAID, продовжуватиме підтримувати українських партнерів у всіх трьох гілках влади, а також у співпраці з громадянським суспільством для просування суттєвих судових реформ та розширення доступу до правосуддя для всіх українців.
- Чи готові США відновити видачу гарантій для українських єврооблігацій, зокрема, цього року, щоб Україна могла рефінансувати 1 млрд доларів у вересні?
- Меган Боулдін: Україна продовжує мати доступ до значних обсягів недорогого фінансування шляхом своїх угод з МВФ, Світовим банком та ЄС. Щоб отримувати це фінансування, Україні потрібно буде продовжувати ті реформи, які ми обговорювали стосовно антикорупційних установ, судової влади, енергетичного сектору, земельної реформи, бюджету та центрального банку.
В результаті реформ після Майдану в останні роки Україна також змогла ефективно отримати доступ до світових ринків капіталу для задоволення своїх потреб у запозиченнях. Успішна програма реформ лише покращить ринковий стан України та знизить витрати на запозичення. Нова адміністрація вивчає багато способів, як може розширити підтримку України, але Сполучені Штати не надають цього виду гарантії вже кілька років.
- Що спричинило недавню паузу в проектах для України DFC (колишня OPIC) та USAID? На яку фінансову допомогу та в яких сферах могла б розраховувати Україна?
- Сьюзен Кyтор: USAID надає постійну допомогу - без пауз - у багатьох сферах, включаючи сільське господарство, децентралізацію, цифровізацію послуг, енергетичну безпеку, громадянське суспільство та, звичайно, охорону здоров’я. За минулий рік уряд США надав майже 50 мільйонів доларів на допомогу, спеціально для того, щоб допомогти Україні дати відповідь на численні виклики, що виникають під час пандемії COVID-19 -- шляхом USAID, Центрів контролю за захворюваннями та багатьох інших урядових установ СШАЄ якщо назвивати лише декілька. Лише на діловій арені, ми допомагаємо уряду та приватному сектору розробляти політику, яка сприятиме покращенню клімату для економічного зростання та інвестицій, особливо для малих та середніх підприємств (МСП). Для підсилення енергетичної безпеки України, ми допомагаємо зміцнити ринки електроенергії, централізованого опалення та природного газу, роблячи їх більш прозорими та підключаючи до європейських ринків та мереж. Ми також співпрацюємо з НБУ у загальному зміцненні фінансового сектору, зокрема, допомагаючи створювати закони і нормативні акти для небанківських фінансових установ, таких як лізингові компанії та кредитні спілки. Ми також допомагаємо розширити доступ до банківських послуг для більшої кількості українців. Наприклад, ми співпрацюємо з постачальниками фінансових послуг, такими як кредитні спілки, у збільшенні критично необхідного доступу до кредитів для дрібних фермерських господарств. Зокрема, існують дві гарантії кредитних портфелів комерційних банків, які нададуть майже 18 мільйонів доларів малим та середнім фермерам.
- Якою є Ваша оцінка захисту прав інтелектуальної власності в Україні. Наскільки великі шанси на те, що Україна може знову потрапити під санкції?
- Меган Боулдін: За останні пару років Україна досягла важливих успіхів у захисті прав інтелектуальної власності, але ще потрібно виконати багато роботи. Завершення у грудні процесу вибору для акредитації організації колективного управління (ОКУ) стало помітною віхою для України у виконанні законодавства 2018 року щодо встановлення справедливої та прозорої системи ОКУ. Тепер уряд повинен виконати цю роботу.
Україні також потрібні законодавчі реформи для посилення дотримання прав інтелектуальної власності онлайн. Кіберполіція продовжує боротися з онлайн-піратством -- проблемою, яка позбавляє українських новаторів заслуженого доходу, - проте ще немає у необхідному обсязі законів та механізмів для повного забезпечення їх роботи. Розслідування є надмірно громіздкими, і порушники часто відбуваються мінімальними покараннями.
- Очікується, що з 1 липня 2021 року громадяни України можуть придбати право власності на сільськогосподарські землі площею до 100 га. Які Ваші очікування щодо впровадження земельної реформи в Україні та чи не бачите ви заперечень проти її проведення?
- Сьюзен Кутор: Як зазначила Тимчасова повірена у справах Квін на початку, очікується, що земельна реформа буде впроваджена цього літа, вперше створивши ринок землі, який допоможе розкрити величезний сільськогосподарський потенціал України. Це історичний момент для країни, можливість покращити економічний добробут людей, особливо тих, хто живе у сільській місцевості. Щоб земельна реформа мала успіх, вона повинна забезпечити рівні можливості для кожного українця, надаючи доступ до фінансування, захищаючи права власності, вповноважуючи громади ефективно управляти своєю землею та включаючи антикорупційні запобіжники. Для цього до 1 липня 2021 року має бути прийнятий і впроваджений комплексний набір законодавчих актів. За цей надзвичайно короткий проміжок часу ще багато чого потрібно зробити. Зараз критичний момент для політиків знайти волю завершити земельну реформу таким чином, щоб принести користь усім українцям.
- Які реформи необхідні для збільшення інвестицій США в Україну? Чи є для цього передумови, особливо коли лютує пандемія?
- Меган Боулдін: Думаю, ми вже трохи говорили про це, але коли ви розмовляєте з американськими інвесторами, то чуєте голосно й чітко, що реформа правосуддя є найвищим пріоритетом. Існує величезний потенціал для залучення значно більших інвестицій, але багатьох інвесторів стримує уявлення про те, що українські суди не забезпечують рівних умов, що вони не обстоюють ефективно дотримання контрактів, що вони не захищають особисті, корпоративні та інтелектуальні права.
Є ще кілька ключових сфер, які могли б допомогти залучити іноземні інвестиції: незалежність центрального банку є ключовою для забезпечення передбачуваної політики обмінного курсу та залучення інвестицій у банківський сектор, а прийняття пакету законопроектів про приватизацію, що робить приватизацію прозорою та справедливою, справді залучило б багато інвесторів.
- Американські експерти з Атлантичної ради підготували стратегію для Президента Байдена щодо України і рекомендували адміністрації США твердо проводити політику, спрямовану на припинення проекту "Північний потік-2". Яка ймовірність, що США запровадять економічні санкції, що унеможливлять завершення будівництва "Північного потоку-2"?
- Крістіна Квін: Як зазначив Президент, "Північний потік 2" - це погана угода для Німеччини, для України, і для наших союзників та партнерів у Центральній та Східній Європі. Це проект, який має на меті розділити Європу. Він наражає Україну і Центральну Європу на небезпеку російських махінацій, і він суперечить заявленій Європою меті енергетичної безпеки.
Щодо санкцій, наш Конгрес ухвалив санкції проти "Північного потоку 2" у 2019 і 2020 роках із значною підтримкою представників обох партій, і Адміністрація Байдена прагне дотримуватися цього законодавства. Як ми вже зазначали, будь-яка організація, яка бере участь у проєкті "Північний потік-2", повинна негайно відмовитися від роботи у цьому проєкті або ризикує потрапити під санкції США.
Санкції - лише один із багатьох важливих інструментів, і ми будемо тісно співпрацювати з усіма, щоб посилити європейську енергетичну безпеку і захистити від подібної загарбницької поведінки.