Половина угод на первинному ринку нерухомості Львова здійснюється з метою інвестування - експерт
У Львові з 2022 року значно розширилася географія покупців, половина угод здійснюються з метою інвестування, повідомив агентству "Інтерфакс-Україна" директор департаменту продажу Avalon Ярослав Возняк.
Він нагадав, що девелоперська активність, клієнтський попит, інвестиційна привабливість безпосередньо пов'язані з питаннями безпеки та економічними умовами, покупці гостро реагують і на ситуацію на фронті, і на міжнародні новини. Проте, за його словами, цього року на ринок нерухомості Львова вперше з початку вторгнення повернулася традиційна сезонність.
"Активність покупців знову коливається залежно від сезону відпусток, ділової активності, початку навчального року тощо. Це свідчить про те, що люди здебільшого адаптувалися до війни і починають планувати своє життя в поточних умовах", - повідомив він.
Також знову простежується пряма залежність хвиль попиту від запусків проєктів, тому девелопер може регулювати вплив сезонності і виводити на ринок нові пропозиції. "Але це працює тільки в компаній із надійною репутацією, які дотримуються зобов'язань і не дають підстав сумніватися, що заявлені об'єкти буде збудовано та введено в експлуатацію", - зазначив Возняк.
У 2024 році на ринку житлової нерухомості Львова активні три категорії інвесторів, їхнє співвідношення залежить від класу та стадії реалізації проєкту, але загалом можна порівняти з довоєнним. На старті проєкту 60% клієнтів купує з метою інвестування, на вищій стадії готовності більше тих, хто купує собі.
Загалом найзначніша категорія (понад 50%) - саме ті, хто має намір жити в купленій квартирі. За цих клієнтів девелоперу доводиться боротися із вторинним ринком.
"Завдання девелопера - чітко виділити клієнту плюси свого проєкту. Наприклад, сучасні затишні місця загального користування, безпечні мультифункціональні простори з функцією укриття, енергоефективність та автономність, забезпечені на рівні будинку, а не окремої квартири", - пояснює Возняк.
Решта угод діляться між клієнтами, яким потрібно "просто зберегти" гроші (близько 20%) і професійними інвесторами (30%).
Возняк також відзначив тренд зменшення частки інвесторів, які купують з метою подальшого перепродажу. Багато хто переключився на оренду, щоб уникнути демпінгу і сформувати собі портфель для отримання пасивного доходу. На думку експерта, цьому процесу сприяло не тільки збільшення попиту на оренду в західних областях і активізація девелоперської активності в регіоні, а й посилення вимог з боку держави.
"З боку держави - посилення регуляторної політики банків, які вимагають підтвердження джерела надходження грошових коштів. Також зіграв свою роль новий закон про майнові права на майбутні об'єкти нерухомості (№5091). Адже тепер, процес вторинного продажу житла, що будується, проходить більше бюрократичних щаблів і має податкові наслідки", - пояснив Возняк.
Щодо вимог до нерухомості, то серед особливостей цього року - клієнти серед співставних за ціною варіантів готових і неготових до заселення квартир частіше обирають неготові. "Ми довго вивчали цю закономірність і дійшли висновку, що клієнти хочуть відкласти момент ухвалення рішення щодо подальшої долі майна. Також відіграє роль можливість оформити розстрочку на квартиру, що будується, і це додає психологічного комфорту в поточних умовах. Навіть при тому, що розстрочка здорожує вартість квадратного метра", - повідомив він. Водночас готові квартири цікавлять клієнтів, які планують скористатися кредитними коштами і програмою "єОселя".
Фокус уваги майбутніх покупців - на таких характеристиках житла як безпека, енергонезалежність, інклюзивність. "Місця загального користування отримали друге дихання. Наприклад, загальні простори поєднують у собі функцію безпеки та комунікації (сховище комбінується з переговорною кімнатою, хабом, ігровою). В об'єктах, які проєктуються і виходять на ринок, зараз девелопери закладають такі опції на етапі проєктування", - додав він.
За спостереженнями Возняка, клієнти стали значно вибагливішими й уважнішими до деталей, частіше ставлять технічні запитання на кшталт: як буде реалізовано енергоефективність і резервне живлення будинку, чи будуть у комплексі сховища, які саме та за рахунок чого. «Клієнти чекають чітких відповідей. Саме увага до деталей і викликів поточного часу з боку девелопера дає змогу вибудувати довіру, створити репутаційний капітал, важливий для клієнтів з усіх трьох категорій під час ухвалення рішення", - наголосив Возняк.
За даними порталу новобудов ЛУН, заснована 2014 року компанія Avalon реалізує проєкти у Львові та Вінниці, здала в експлуатацію 61 будинок у 15 ЖК, у процесі будівництва 9 будинків у 6 ЖК.