13:51 24.07.2018

Законопроект про допоміжні репродуктивні технології передбачає вікові обмеження

3 хв читати
Законопроект про допоміжні репродуктивні технології передбачає вікові обмеження

Законопроект №8629 про допоміжні репродуктивні технології (ДРТ), серед ініціаторів якого - Ірина Луценко, Ірина Геращенко та Марія Іонова (всі - фракція "БПП"), передбачає упровадження вікових обмежень для застосування жінками ДРТ.

Як передбачається в проекті закону, застосування методів репродуктивної медицини, зокрема сурогатного материнства, можливе стосовно жінок віком від 18 до 55 років.

Згідно з пояснювальною запискою до документа, необхідність упровадження вікових обмежень пов'язана з випадками народження самотніми жінками похилого віку дітей, чия подальша доля через вік матері може бути невизначеною.

У супровідних документах також зазначається: незважаючи на значну кількість нормативно-правових актів, що регулюють функціонування в Україні репродуктивної медицини, поза нормативно-правовими актами залишається чимало питань щодо застосування ДРТ, що, у свою чергу, призводить до низки проблем і для репродуктивних клінік, і для пацієнтів.

У проекті документа пропонується на законодавчому рівні визначити такі терміни, як "генетичні батьки", "сурогатна мати", "сурогатне материнство", "запліднення in vitro", "безплідність", "допоміжні репродуктивні технології".

У документі також пропонується визначити, що уповноваженим органом у сфері ДРТ є Міністерство охорони здоров'я, яке в межах своїх повноважень формує політику у сфері репродуктивної медицини, визначає застосовувані в країні методики ДРТ, порядок і умови їх застосування, забезпечує підвищення кваліфікації фахівців у цій сфері. Крім того, МОЗ контролює дотримання стандартів якості репродуктивної медицини.

Згідно з законопроектом, сурогатне материнство здійснюється на основі письмового договору між генетичними батьками та жінкою, яка виношуватиме дитину. В ньому зазначаються обов'язки сурогатної матері щодо виконання всіх рекомендацій лікаря, її місце проживання, термін, протягом якого вона має передати дитину генетичним батькам, дії сторін у разі народження дитини з генетичними захворюваннями, вродженими вадами, а також у разі багатоплідності.

Крім того, в договорі прописується розмір компенсації (в разі наявності такої) сурогатній матері, а також порядок відшкодування витрат на її медобслуговування, харчування та проживання на період виношування дитини. При цьому в разі, якщо сурогатна мати перебуває у шлюбі, згода чоловіка (письмове та нотаріально завірене) на цю процедуру є обов'язковою для підписання договору між нею і генетичними батьками.

Документ також пропонує на законодавчому рівні закріпити обов'язковий генетичний зв'язок дитини бодай з одним із батьків, які звернулися по медичну допомогу з застосуванням ДРТ, а також відсутність генетичного зв'язку дитини з сурогатною матір'ю.

Обов'язковою умовою для застосування сурогатного материнства є наявність у пацієнтки, яка потребує послуги ДРТ, медпоказань, за яких виношування/народження дитини фізіологічно неможливе або пов'язане з ризиком для життя.

Крім того, передбачається, що послугами сурогатного материнства може скористатися лише подружня пара, яка перебуває в зареєстрованому шлюбі. Не можуть вдатися до цієї методики лікування безпліддя особи однієї статі, а також особи без громадянства. Іноземні громадяни отримують послуги ДРТ відповідно до вимог чинного законодавства.

У проекті закону також прописано права та обов'язки сурогатної матері й осіб, до яких застосовується ця методика лікування.

Як повідомлялося, ініційований групою депутатів законопроект №8625 щодо захисту прав дітей при використанні ДРТ, зокрема, передбачає заборону на надання іноземним громадянам та особам без громадянства, за винятком осіб, які постійно проживають в Україні, будь-яких послуг, пов'язаних із ДРТ.

Тим часом профільна Українська асоціація репродуктивної медицини (УАРМ), яка брала участь у розробці цього законопроекту, виступила проти такої ініціативи, заявивши: така заборона може значно уповільнити розвиток репродуктивної медицини в Україні, при цьому не вирішить проблеми з торгівлею людьми під виглядом сурогатного материнства.

Крім того, як зазначили в УАРМ, незважаючи на те, що наявні переважно на рівні нормативно-правових актів правила й засади застосування ДРТ хоча й потребують окремого законодавчого регулювання, набагато серйознішою проблемою є відсутність належного контролю з боку держави за дотриманням чинних норм.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

МОЗ підготувало всі нормативні акти для запуску роботи закону про медканабіс

Клініки ще семи європейських країн готуються приєднатися до програми міжнародного медичного партнерства

Фонд Порошенка купив кисневу барокамеру для лікування поранених і профінансував ремонт відділення

USAID запустив два проєкти відновлення медінфраструктури в Харківській і Запорізькій областях

53% відсотки опитаних українців вважають, що загроза здоров'ю від коронавірусу була перебільшена - опитування "Рейтингу"/Gallup Int.

Сучасні карети швидкої допомоги від партнерів із Німеччини доставлять на Херсонщину - ОВА

Україна залучить додатково EUR100 млн від Ради Європи для відновлення медицини - Шмигаль

Рада ухвалила в цілому закон щодо наглядових рад медзакладів

БФ "Центр порятунку життя" за підтримки "Ескулаб" побудує в Києві центр реабілітації TYTANOVI

МОЗ у 2023 р. скоротило кількість закуплених за механізмом ДКД ліків - "Санофі"

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА