14:04 26.11.2019

Чорна п’ятниця чи чорна покупка?

5 хв читати

Активісти споживчих прав радять перевіряти он-лайн покупців та на прикладі галузі торгівлі електротехнікою пояснюють причини.

На  порозі «Чорної п’ятниці» та новорічних розпродажів в епоху онлайн-шопінгу українці будуть тиснути кнопку «купити» у своїх  гаджетах, щоб зробити покупки собі та своїм близьким. Й тут головне не втратити голову від знижок, нехтуючи безпекою своєї покупки.

Активісти Всеукраїнського руху «Молодь за права споживачів»  вже втретє (з 2017 року)  перевірили інформацію, що надають онлайн-магазини для покупців сконцентрувавши свою увагу на інтернет-магазинах, що спеціалізуються на реалізації побутової техніки та електроніки.

Галузь обрана на підставі високих показників ризикогенності товарів для споживачів через наявність незаконно ввезеного в Україну імпорту електроніки. Галузь на 1 місці за ризиком придбати нелегально ввезений товар – устаткування та електроніка – це 21,4 % від загальної кількості  «контрабандного» імпорту  в Україні (http://ua-outlook.com.ua/ru/2019/07/06/smuggling-schemes/).

Учасники моніторили інформацію, розміщену на інтернет-сайтах на відповідність до законодавства України щодо захисут прав споживачів  та Закону України про електронну комерцію.

Сайти для моніторингу активісти обирали за показниками відвідування – перша 20-ка найвідвідуваніших сайтів потенційними покупцями. Такий рейтинг починаючи з 2015 року складає незалежне онлайн-видавництво про бізнес роздрібної та інтернет-торгівлі Retailers.ua на базі показників сайту Similar Web. 

Моніторили наступні он-лайн майданчики з продажу техніки: skymarket.ua, moyo.ua, stylus.ua, allo.ua, citrus.ua,  rozetka.com.ua, f.ua, comfy.ua, eldorado.ua, 27.ua,   protovar.com.ua, foxtrot.com.ua, elmir.ua, avic.ua, zhuk.ua, ttt.ua, mobilluck.com.ua, iglaz.ua, shop.kyivstar.ua, city.com.ua.

Результати:

Інформація про доставку та графік роботи споживач може знайтись достатньо легко й у 100% сайтів. Тішить і позитивна динаміка з наявності україномовної версії сайту – починаючи з 2017 року з 40%, кожного наступного додає до попереднього по 10%. 

Згідно статті 7 Закону України про електронну комерцію та ст. 13 ЗУ про захист прав споживачів продавець зобов’язаний забезпечити прямий, простий, стабільний доступ до інформації щодо повного найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця, місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи–підприємця, адресу електронної пошти та/або адресу інтернет-магазину, ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи–підприємця.

Загалом ситуація з зазначенням юридичної назви суб’єкта господарської діяльності, який здійснює реалізацію товару вже значно краще за минулі роки, але все ще достатньо низька – 55% зазначили у 2019, у 2017 році таких було 40%. 

Цікава тенденція із зазначенням юридичної адреси -  у 2017 році відсоток інтернет-магазинів, які зазначали свою юридичну адресу складав – 60%, у 2018 році – законослухняність стрімко пішла до низу – тільки 35% воліли вказувати адресу реєстрації. Цього року рівень свідомості став більш упевненим, але все ще не досяг рівня 2017 року і склав 50% .

 «У більшості інтернет-магазинів значні проблеми з  нормою закону щодо забезпечення прямого, простого, стабільного доступу до інформації. Тобто для того, щоб споживач знайшов інформацію про суб’єкта господарювання та його юридичну адресу доведеться витратити немало часу. В розділі «контакти» та «про нас»  зазвичай телефони, або рекламні слогани, а потрібні  данні можуть знайтись в публічному договорі (оферта). Інша проблема з якою ми зіштовхнулись під час моніторингу - це юридична особа підприємства , яка зареєстрована в іншій країні і реалізує товар в Україні з власних складів, які теж знаходяться за межами нашої країни», - зазначає Фреюк Ольга,  активіст  Всеукраїнського руху "Молодь за права споживачів". 

 Інформацію щодо повернення товару вказують 90 % досліджених сайтів. Але, чи наявність інформації про повернення гарантує швидке вирішення питання з продавцем?

Як демонструє аналіз учасника Консумерської Асамблеї України та співробітника Інституту економіко-правових досліджень НАН України  Андрія Лиги, досить часто інтернет-магазини відправляють споживача відразу до сервісного центру. Це такі магазини як elmir.ua, f.ua, 27.ua, mobilluck.ua, ttt.ua, zhuk.ua.

Інтернет-сайт  protovar.com.ua сповіщає нам про те, що повернення відбувається за рахунок споживача, тож обираючи сайт для покупки варто бути готовим до додаткових витрат, якщо товар вам раптом не підійде.

Виявилась не зовсім оптимістичною картина доброчесності суб’єктів господарювання в мережі інтернет при співставленні даних  моніторингу Всеукраїнського руху «Молодь за права споживачів»,  Тест-моніторингу Центру незалежних споживчих експертиз ТЕСТ щодо видачі фіскальних чеків (через онлайн замовлення та самовивіз) та даних  сайту Retailers щодо кількості відвідувань інтернет-сайтів.

Разом із зазначених в дослідженнях інтернет-магазинах мають, згідно інформації відображеній в Retailers, 227 млн ​​відвідувань за 3 місяці (серпень – жовтень) 2019р.

22% трафіка або 49 млн. відвідувань споживачів  припадає на інтернет-магазини з мінімальними ризиками для споживача (відсутність істотних зауважень щодо наявності на сайті інформації про юридичну назву та адресу суб’єкта господарської діяльності (СГД), відповідність гарантійних зобов'язань ЗУ «Про захист прав споживачів», та без зауважень щодо обов'язкової видачі споживачам фіскальних чеків на складну побутову техніку що підлягає гарантійному обслуговуванню).  

 78%  (або 178 млн відвідувань) припадає на інтернет-магазини зі значними ризиками для споживача, де наявні суттєві зауваження щодо інформації на сайті про юридичну назву та адресу СГД, є  зауваження щодо обов'язкової видачі споживачам фіскальних чеків. 

Тобто 78% споживачів можуть стикнутись з проблемами при замовленні або поверненні товару у Чорну пятницю-2019. За даними активістів, до п’ятірки он-лайн продавців у 2019 році, діяльність яких має невідповідність вимогам законодавства про захист прав споживачів увійшли  stylus.ua; rozetka.com.ua;  city.com.ua;  citrus.uaf.ua.

«За такої ситуації, наші права як споживача повністю у власності продавця. Чи відремонтують, чи замінять нам товар і скільки на це піде нашого часу та нервів залежить виключно від настрою продавця. Тому грати у цю лотерею з гарантією на свої споживчі права потрібно обережно, - рекомендує споживачам Андрій Лига. -  Влада говорить про підвищення захисту прав споживача з появою механізму кешбек для споживача і підвищенням штрафів за порушення касової дисципліни у 2020році. Але ситуація з інформуванням покупців ставить під сумнів якість реформи, точніше - реформа не запрацює так, як очікується.  Адже знову зі штрафами можуть прийти до законослухняних продавців, хто чесно написав про себе на сайті всю інформацію.  А ухилянти від податків та від відповідальності залишаться безкарними», - резюмує учасник Консумерської Асамблеї України Андрій Лига.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

Вирішення проблем трудоресурсного забезпечення в Україні: сучасна економічна модель, освіта та житлові умови

АЛЛО передаватиме з кожної онлайн-оплати 100 гривень на медичні інновації в Superhumans Center

Sense SuperApp увійшов у ТОП-5 цифрових банків для бізнесу в регіоні

Чому саме індукція: 5 переваг трендової плити

Найцікавіші, найкреативніші та найоригінальніші подарунки для твоєї коханої жінки

1,15 млрд грн клієнти Sense Bank вклали у військові облігації

"Відчувай! Проявляй! Рухайся далі!": який вектор обрав девелопер ТРК в Україні Arricano для ініціатив у новому сезоні?

Poligon Project представляє BEREZEN - виставку сучасного мистецтва у Київському просторі живої культури «Кудрявка»

5,2 мільйона гривень на розвиток жіночого підприємництва: стартує новий сезон візійного акселератора "Відважна 2. Масштабування та діджиталізація"

28 березня відбудеться захід ProfVentFasad

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА