13:13 04.03.2021

Мала приватизація – продаж державного та комунального майна

8 хв читати
Мала приватизація – продаж державного та комунального майна

Вже більше 2 років в Україні триває прозора приватизація. Прозорість та чесна конкуренція забезпечуються електронною торговою системою Прозорро.Продажі. Розглянемо, що за цей час було продано та чи користується державне та комунальне майно популярністю серед бізнесу.

Для початку розглянемо, що відноситься до об'єктів малої приватизації.

07 березня 2018 року набув чинності Закон України "Про приватизацію державного та комунального майна". Постановою Кабінету міністрів України № 432 від 10.05.2018 року затверджено Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу.

Згідно до ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна» до об’єктів малої приватизації належать:

1) єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств;

2) окреме майно, до якого входить рухоме та нерухоме майно державних або комунальних підприємств (у тому числі будівлі, споруди, нежитлові приміщення), майно, що залишилося після закінчення процедури ліквідації державних або комунальних підприємств, визнаних банкрутами; майно підприємств, що ліквідуються за рішенням органу, уповноваженого управляти державним або комунальним майном; майно державних або комунальних підприємств, що не були продані як єдині майнові комплекси; державне або комунальне майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств та перебуває на обліку господарських товариств, створених унаслідок приватизації або корпоратизації;

3) об’єкти незавершеного будівництва (будівлі, споруди, передавальні пристрої, які не введені в експлуатацію), законсервовані об’єкти;

4) об’єкти соціально-культурного призначення - об’єкти освіти, охорони здоров’я, культури, фізичної культури та спорту, туризму, мистецтва і преси, телебачення, радіомовлення, видавничої справи; санаторно-курортні заклади, будинки і табори відпочинку, профілакторії;

5) пакети акцій акціонерного товариства, утвореного у процесі приватизації або корпоратизації, акції (частки), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій і підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності та розташованих на території України або за її межами, крім пакетів акцій акціонерних товариств, що належать до об’єктів великої приватизації;

6) інші об’єкти, що не належать до об’єктів великої приватизації.

Критерієм за яким розділяють приватизацію на велику та малу є вартість активу, який для об’єктів малої приватизації не повинен перевищувати 250 млн. грн. Тобто, початкова ціна лоту для об’єктів малої приватизації, не повинна перевищувати 250 млн. грн.

Отже, до об’єктів малої приватизації відноситься будь-яке рухоме та нерухоме майно, єдині майнові комплекси, пакети акцій підприємств та ін., вартість яких не перевищує 250 млн. грн.

Статистичні дані щодо продажу об’єктів малої приватизації через Прозорро.Продажі.

На офіційному сайті Прозорро.Продажі відображено інформацію щодо завершених аукціонів малої приватизації. З інформації слідує:

Кількість обєктів продажу – 7,06 тис.

Оголошена вартість – 11,08 млрд. грн.

Кількість проведених аукціонів – 10,17 тис.

Кількість учасників – 6,70 тис.

Успішних торгів – 67,56 %

Отриманий дохід – 6,31 млрд. грн.

Збільшення мінімальної ціни – 111,78 %.               

З огляду вказаних даних, мала приватизація користується досить великою популярністю серед бізнесу. Більше 6 тисяч учасників, а це фізичні і юридичні особи, прийняли участь в аукціонах з малої приватизації. Збільшення мінімальної ціни більше ніж на 111 % свідчить про високу зацікавленість в активах державної та комунальної власності.

Отже, Мала приватизація це вигідний інструмент як для держави так і для бізнесу. Держава поповнює свій бюджет за рахунок активів які не використовуються, а іноді і потребують дотацій, а бізнес в свою чергу отримує нові можливості для розвитку.

Хто може прийняти участь в аукціонах з продажу об’єктів малої приватизації.

Покупцями об’єктів приватизації відповідно до Закону можуть бути фізичні особи – громадяни України, іноземні громадяни та юридичні особи, зареєстровані на території України, юридичні особи інших держав. Вимоги до покупців відображені у ст. 8 Закону.

Всі бажаючі мають можливість прийняти участь в аукціонах Прозорро.Продажі через акредитовані електронні майданчики. На сьогодні в системі Прозорро.Продажі акредитовано 41 електронний майданчик. Повний перелік акредитованих майданчиків. Електронна торгова система Прозорро.Продажі забезпечує вільний та прозорий доступ до об’єктів державної та комунальної власності. Завдяки високій конкуренції між майданчиками, кожен учасник має змогу отримати кваліфіковану консультацію та допомогу в участі в аукціоні.
фото 2

Як прийняти участь в аукціонах по приватизації?

Прийняти участь в аукціоні Прозорро.Продажі можливо лише через акредитовані майданчики. Тобто, в першу чергу потрібно вибрати майданчик через який будете приймати участь в аукціоні. Розмір комісійної винагороди на всіх майданчика однаковий, тому майданчик потрібно вибирати по зручності його інтерфейсу та кваліфікації менеджерів.

Наступним кроком буде реєстрація на майданчику. Реєстрація проводиться шляхом заповнення даних учасника (найменування, адреса, номер мобільного телефону, email, банківські реквізити). Після чого майданчик активує особистий кабінет учасника. В подальшому учасник формує рахунки для сплати гарантійного та реєстраційного внесків. Оплата згідно до Закону повинна бути проведена особисто учасником зі свого банківського рахунку. Сплата учасником внесків через касу банківської установи може стати підставою для його дискваліфікації. Наступним кроком є підготовка документів для подання закритої пропозиції. В залежності від процедури реєстрації (фізична особа, фізична особа підприємець чи юридична особа) формуються різні пакети документів які необхідно завантажити до ЕТС. Найчастіше в аукціонах беруть участь фізичні особи, оскільки до них найменші вимоги щодо підтвердження кваліфікації. Для ФОП та юридичних осіб додатково вимагається подання останньої фінансової звітності, інформації щодо кінцевого бенефіціара та витяг з ЄДР. Після сплати гарантійного та реєстраційного внесків, учасник разом зі своєю закритою пропозицією завантажує до ЕТС перелік документів передбачений умовами аукціону. Після вдалого завантаження пропозиції, системою надається посилання для участі в аукціоні. За вказаним посиланням учасник в день аукціону переходить до аукціону та приймає в ньому участь.

Розглянемо, що таке закрита цінова пропозиція та яка її роль в аукціоні або як стати переможцем в аукціоні.

Закрита цінова пропозиція - сума коштів, сплата якої декларується учасником до проведення електронного аукціону та подається в особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв на участь в електронному аукціоні. Закрита цінова пропозиція відіграє чи не найважливішу роль в перемозі в аукціоні. Згідно до Регламенту торгів в момент старту аукціону ЕТС автоматично відображає інформацію про кількість учасників та їх послідовність від менших до більших цінових пропозицій. Тобто, право першого кроку в аукціоні надається учаснику, закрита цінова пропозиція якого є найменшою серед інших пропозицій учасників. Право останнього кроку надається учаснику, закрита цінова пропозиція якого була найбільшою. Фактично учасник з найбільшою закритою пропозицією має право останньої ставки, а тому збільшує свій шанс на перемогу. Тому не зважаючи іноді на нереально низьку початкову ціну, потрібно зважено підходити до реальної ціни активу і заявляти з самого початку ту ціну за яку готові придбати майно. В такому разі ваші шанси на перемогу в аукціоні будуть збільшені в рази і матимуть перевагу перед іншими учасниками.

Більш детально про Порядок проведення аукціонів з малої приватизації дивіться на сайті компанії E-Zakupivli, яка спеціалізується на наданні послуг з участі в аукціонах Прозорро.Продажі та Сетам.

Дії учасника після перемоги в аукціоні.

По завершенню аукціону, система автоматично визначає переможця з найбільшою запропонованою ціною. Переможець аукціону повинен протягом 3 робочих днів підписати протокол торгів та протягом 30 календарних днів укласти з продавцем (Фонд державного майна чи орган місцевого самоврядування) договір купівлі – продажу. Після чого, протягом 30 календарних днів провести повну оплату за придбаний актив. На даному етапі приватизація завершується. Новий власник, якщо це було передбачено умовами аукціону, зобов’язаний виконати умови приватизації (наприклад, не звільняти протягом 6 місяців працівників підприємства або погасити наявну заборгованість перед кредиторами).

Нові об’єкти малої приватизації.

Вагомим кроком у приватизації у 2020 році стала приватизація спиртової галузі, а саме заводів концерну Укрспирту. Довгоочікувана приватизація Укрспирту стартувала в 2020 році і продовжується в 2021. Вже приватизовано більше 20 спиртових підприємств на загальну суму більше ніж 1,258 млрд. грн. Бізнес активно прийняв участь у приватизації підприємств спиртової галузі, оскільки це новий ринок виробництва та реалізації продукції, який раніше був виключно в монополії держави. Фонд державного майна України продовжує цей напрямок роботи і в 2021 році.

В цьому році Фонд державного майна розпочав ще один спецпроект з продажу 23 експертно – технічних центрів Державної служби України з питань праці. Цей напрямок цікавий тим, що інвесторам пропонується готовий бізнес з напрацьованою клієнтською базою, професійними працівниками та досвідом роботи в даному напрямку. Зазначені центри спеціалізуються на проведенні експертної оцінки стану безпеки промислових підприємств, технологій та об’єктів підвищеної небезпеки, а також виконують функцію контролю в сфері охорони праці. Більш детальна інформація щодо напрямків діяльності підприємств та повний перелік даних центрів міститься на сайті Фонду державного майна України.

Ще одним цікавим напрямком роботи, який готує Фонд державного майна до прозорої приватизації, є комбінати хлібопродуктів (КХП). Наразі їх сім: Полтавський (Полтавська область), Дунаєвецький (Хмельницька область), Радивилівський (Рівненська область), Неполоковецький (Чернівецька область), Ніжинський (Чернігівська область), Івано-Франківський (Івано-Франківська область) та Новопокровський (Харківська область). Комбінати хлібопродуктів створювалися як виробничі майданчики з розвиненою логістикою і розташовувалися на великих земельних ділянках. Ці підприємства спеціалізувалися на переробці зерна на борошно або комбікорми і  зберіганні чи перевалці продукції. Свого часу КХП були однією з ключових ланок аграрного виробничого процесу, який монопольно контролювала держава. З переходом до вільного ринку держава, на жаль, виявилася не зовсім конкурентною. Проте, навіть зараз, інвестори аграрного ринку мають чудові перспективи придбати КХП на онлайн аукціонах та інвестувати в розвиток аграрного виробництва.

Взагалі за останні роки держава активно розпочала процес приватизації та з кожним роком продовжує його вдосконалювати. Це дає можливість державі поповнити бюджет за рахунок підприємств які протягом тривалого часу не ведуть господарську діяльність, а лише накопичують борги, а бізнесу можливість для розвитку нових ринків та втілення нових ідей.

Переглянути список об’єктів малої приватизації можна на платформі E-Zakupivli. Завдяки зручній пошуковій системі Ви зможете знайти будь-яке майно, що виставлено до продажу в системі Прозорро.Продажі. А кваліфіковані спеціалісти нададуть відповідь на всі ваші запитання.

З червня 2021 року планується скасування мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення. З 01.07.2021 року планується запуск ринку продажу земель аграрного сектору. Продаж земель буде проводитись на електронних аукціонах в електронній торговій системі.

Вігуки про компанію Електронні Закупівлі

Попович Сергій Сергійович - юрист компанії "Електронні Закупівлі". Досвід роботи більше 13 років.

Основні напрямки роботи:

купівля - продаж нерухомості;

участь в аукціонах ПРОЗОРРО та СЕТАМ;

супроводження угод з приватизації державної та комунальної власності;

супроводження процедури відступлення боргу;

виконавче провадження; інші види юридичних послуг.

ЩЕ ЗА ТЕМОЮ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА