Інтерфакс-Україна
10:41 24.06.2025

Автор ІГОР КОПИТІН

Чому потрібно відкрити експорт зброї та як це допоможе оборонній галузі

6 хв читати
Чому потрібно відкрити експорт зброї та як це допоможе оборонній галузі

Ігор Копитін, народний депутат України

 

З початку повномасштабного вторгнення Україна поставила на паузу експорт вироблених у країні озброєнь. Минуло понад три роки: зросла оборонна галузь, значно збільшилися обсяги виробництва, і нині є важливим питання: якщо держава не викуповує продукцію, то що з нею робити далі та як оборонна галузь може отримати кошти для розвитку? Вирішити це можна через відкриття часткового експорту озброєнь.

Вітчизняна оборонна промисловість – на порозі нових складних викликів. Адже приватні компанії готуються виїхати за кордон, щоби продовжувати виробництво техніки й озброєнь поза Україною. Навесні об’єднання "Технологічні Сили України" провело опитування підприємств, за результатами якого 85 % приватних виробників озброєння та військової техніки планують релокуватися або вже це зробили. Для більшості опитаних компаній найголовніша причина переміщення виробництва – це заборона на експорт продукції оборонного значення. І тому підприємства розглядають або вже впевнено рухаються в напрямку перевезення виробництв у країни ЄС – Польщу, Чехію, Словаччину, Естонію. Також є компанії, які мають намір релокуватися до США. Отже зрозуміло, що виробники ВПК серйозно обмежені в можливостях фінансування та масштабування через заборону експорту, а тому серед рішень розглядають переміщення потужностей до країн, де вони зможуть реалізувати свої плани зі збільшення обсягів й отримання прибутку та залучення інвестицій.

Додати інвестиції в галузь і податки – в бюджет: чому на часі відкрити частковий експорт озброєнь

Український ВПК за останні три роки суттєво наростив обсяги виробництва, і нині його виробничий потенціал оцінюється в суму понад 35 млрд доларів. Проте реалізувати цей потенціал можливо лише за декількох суттєвих умов. Однією з найважливіших з-поміж них є ліквідація недофінансованості галузі. Відсутність коштів для обігового капіталу, для фінансування нових розробок, для інвестування в нові проєкти й площі та потрібне для виробників обладнання – це та надважлива проблема, яка перекриває доступ кисню всій оборонній галузі. Вплив цього негативного чинника вже позначився на роботі компаній – він заважає розвитку, а відтак також є загрозливим для держави, яка фактично ризикує втратити і виробничі потужності всередині країни, і робочі місця, і мільярди податкових надходжень.

На жаль, держава, яка спрямовує багато коштів на закупівлі зброї та техніки (і це цілком зрозуміло – триває повномасштабна війна), не може повністю законтрактувати всю продукцію, що її виробляють українські підприємства ВПК. Деякі виробники законтрактовані Міноборони на 40 %, а інші – на 10–20 %. До того ж, врахуймо, законтрактовані – не означає, що компанії отримують кошти регулярно і тривалий період, адже довготривалих контрактів з виробниками зброї немає, на чому я вже неодноразово наголошував, перелічуючи головні проблеми оборонної галузі. Отже, компанія-виробник, яка має час від часу певні контракти з Міноборони і яка не в змозі реалізувати свою продукцію в жодний інший спосіб, фактично вимушена заморозити всі свої плани з розвитку. Ба більше, підприємства, не отримуючи регулярних надходжень, простоюють місяцями. Немає нових робочих місць, немає нових моделей, немає модернізації обладнання, немає нових постачальників деталей для комплектування. Адже відсутній сталий фінансовий потік, який би дозволив розрахуватися з усіма та запланувати майбутні витрати. До речі, так само негативно ситуація впливає й на платежі до державного бюджету: зменшуються податкові надходження. І це в той час, коли в центрі уваги – максимальне забезпечення Сил оборони з доходів державного бюджету, а отже – кожна гривня податків має значення і є частиною нашої боротьби з агресором.

Важливо пам’ятати про роль ВПК і для оборони країни, і для економіки. Послаблення галузі точно не в інтересах України, яка має вести жорстке протистояння агресії рф, і ВПК є як надважливою частиною нашої оборонної стратегії, так і важливою економічною складовою.

Оборонна продукція на експорт: як вирішити це складне питання

Зміцнити оборонну галузь, додавши інвестиції та фінансування, спроможне відкриття часткового експорту озброєнь, про яке вже з минулого року лунає багато гучних заяв. Звісно, процедуру й позиції такого експорту має затверджувати уряд з урахуванням рекомендацій військових експертів. Адже саме компетентні військові фахівці повинні зробити висновки щодо надлишку продукції – чого саме найближчими місяцями не потребуватиме фронт. Звичайно, коли йдеться про експорт, насамперед маємо думати про Сили оборони та повноцінне їх забезпечення. Проте що робити з надлишками продукції? Що робити підприємствам, які законтрактовані Міноборони на 5 чи 10 %, тобто мають потужності на суттєво більші обсяги, але ці обсяги не виробляються? Частковий експорт зброї міг би цілком вирішити це питання. По-перше, повторюю, йдеться про пріоритетність потреб Сил оборони. Тобто все, що контрактує Міноборони, мусить бути виготовлене й поставлене на фронт. По-друге, йдеться про частковий експорт – тобто апріорі не всі позиції, що виробляють українські підприємства ВПК, повинні бути в переліку дозволу на експортні поставки.

Головна складність нині – відсутність системності й прозорості. Адже якщо держава обере індивідуальний підхід, коли кожна заявка на експорт долатиме бюрократичні процедури погодження, це створить поле для зловживань. І це без урахування того, що за сотнями паперів, які вимагатиме від виробника держава для погодження заявки на експорт, компанія може просто загубитися. Індивідуальне погодження – непоганий варіант лише за умови цифровізації та мінімізації кількості дозвільних процедур і документів. Інакше цей варіант перетвориться на бюрократичне пекло для підприємств, які ризикнуть почати процес погодження заявки на експорт.

 

Можна також обрати інший шлях: ухвалити так званий пропорційний експорт. У такому разі компаніям ВПК держава дозволятиме експортувати, наприклад, не більше 40–60 % від обсягу продукції, що виготовляється за контрактами для Сил оборони. Цей варіант кращий для великих і середніх підприємств, які постійно мають контракти з Міноборони, і щодо яких уже зрозуміла статистика, скільки потрібно фронту, тож від цього можна встановити той самий експортний ліміт. Проте що робити новим компаніям, які ще не мають контрактів з Міноборони? Або малим виробникам, в яких Міноборони лише раз на рік викуповує техніку чи дрони обсягом до 10 % їхніх потужностей? Тут державі справді слід прописати чіткіші й зрозуміліші критерії, щоб не демотивувати підприємства та не провокувати черговими туманними експортними обмеженнями релокацію компаній за кордон.

 

Відомо, що обговорювався ще один варіант експорту озброєнь, пов’язаний з митом 20 % на експорт продукції оборонного значення, кошти від якого спрямовуватимуться до спецфонду для потреб Сил оборони. Проте знову ж таки – означений варіант можливий тільки за умови погодження державою переліку продукції, яка експортуватиметься. Крім того, додаткові податки можуть робити продукцію неконкурентною за кордоном, а це означає, що таким чином держава лише формально відкриє експорт – створивши умови, які не дозволять виробникам його здійснювати.

 

Варіанти для реалізації часткового експорту озброєнь є, і залишається тільки очікувати на рішення уряду. Адже для подальшої ефективної роботи, зокрема й на ефективну оборону країни, підприємства ВПК мають чітко розуміти правила гри й бачити прозорі та зрозумілі механізми, які допоможуть їм профінансувати свої розробки й забезпечити масштабування. Водночас для держави розвиток оборонної галузі – це гарантовані міцні та конкурентні на зовнішніх ринках виробництва, які після війни здатні потенційно принести країні понад 5 млрд доларів експортної виручки на рік.

ОСТАННЄ

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Лебеді гинуть мовчки. Міндовкілля дозволяє жорстокість

ОЛЕКСАНДРА МАРЧЕНКО

Як не дати "поколінню, що народилося зі смартфоном" стати жертвами онлайн-шахрайства

КСЕНІЯ МЕЖОВА

Коли Регулятор виходить за межі - як захиститися від його рішень

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Оренда без привілеїв: чому час повернути чесні правила користування державним та комунальним майном

ВАДИМ НЕПОСЕДОВ

Сучасні тренди та перспективи розвитку ринку торгової нерухомості України - UTG

ЄГОР ПЕРЕЛИГІН

Коли технології стають геополітичною зброєю

ДАНИИЛ ГЕТМАНЦЕВ

ВВП Польщі перевищив 1 трильйон доларів: роль пенсійних накопичень у цьому успіху

ОЛЕКСАНДР ГАВВА

Як АТ "Оператор ринку" допомагає енергетикам зрозуміти логіку ринку електроенергії

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Два інструменти фінансового суверенітету

ТАРАС ЛИЛИК

Як цифрові сервіси та конкуренція змінюють будівельну галузь

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА