08:00 17.04.2020

Автор ТЕТЯНА ТІТАРЕНКО

Як відстоювати інтереси під час карантину

5 хв читати
Як відстоювати інтереси під час карантину

Тетяна Тітаренко, керуючий партнер юридичної компанії Legrant

Обмеження, викликані спалахом коронавірусу, ускладнили і без того непросту роботу судової системи. Проте, виникають нові причини для суперечок, і у бізнесу так чи інакше виникає потреба доводити свою правоту. До яких альтернатив можна вдатися в цей період?

Карантин-карантином, а працювати якось треба. Багато компаній зуміли пристосуватися і налагодити процеси у віддаленому режимі. Виробничі об'єкти або перейшли в режим вимушеного простою, або посилили медичний контроль. Транспорт і логістика спостерігають новий попит на адресну доставку продуктів харчування і господарських товарів. Водночас, у зовнішній торгівлі все частіше зустрічається словосполучення «форс-мажор». Тобто активність хоч і знизилася, але не припинилася. А, отже, нікуди не зникає і її невід'ємна частина - суперечки.

Досить часто протиріччя виникають з державними органами, наприклад, з податковою службою, місцевою владою або держпідприємствами. Оскаржити їх дії в суді зараз досить проблематично, оскільки система правосуддя також працює з обмеженнями, а тому розгляд справи може затягнутися, а час, як відомо, є найціннішим ресурсом для бізнесу.

Однією з альтернатив судам є Рада бізнес-омбудсмена, яка допомагає компаніям в суперечках з держструктурами. Цифри говорять самі за себе: за останні п'ять років ця організація розглянула понад 7 тис. скарг. Більшість з них були пов'язані з питаннями оподаткування. Сьогодні навіть за наявності певних фіскальних послаблень, у бізнесу лишається чимало проблем. Ну, а слідчі дії під час карантину взагалі ніхто не скасовував, і вони займають в загальній кількості скарг друге місце після податкових спорів. Рівень задоволеності заявників склав 96%, а ступінь виконання рекомендацій - 91%. Цей спосіб захисту має низку незаперечних переваг, які ми розглянемо по порядку.

Перше: звернення до Ради бізнес-омбудсмена нічого не коштує. Онлайн-заявка на сайті організації заповнюється абсолютно безкоштовно. У судах, наприклад, стягується відповідний збір, а, якщо справа програна, то доводиться ще й компенсувати опонентові витрати на правову допомогу. Тут же жодних додаткових витрат не потрібно. Необхідно тільки, аби звернення відповідало вимогам. Скаржитися можна лише на держструктури (в т.ч. держкомпанії), причому не пізніше, ніж через рік після спірної ситуації. Крім того, всі можливості адміністративного оскарження повинні бути вичерпані. І, нарешті, ще один критерій - це відсутність арбітражного розгляду / рішення або судового розгляду / рішення.

Другий плюс - мінімум бюрократії. Обмін інформацією відбувається в електронній формі, що особливо актуально в період карантину і допомагає досить оперативно збирати необхідні дані.

Третя перевага - це, звичайно ж, терміни. Якщо судова тяганина може тривати роками, то Офіс бізнес-омбудсмена розглядає заявку протягом трьох місяців, після чого події можуть розвиватися за такими сценаріями ...

Медіація та мирне врегулювання. Оскільки звернення до Ради бізнес-омбудсмена є одним із способів позасудового вирішення спорів, даний орган намагатиметься переконати сторони піти назустріч одне одному і розв’язати проблему мирним шляхом. Співробітники Ради активно залучають до переговорів представників зацікавлених міністерств і відомств для пошуку виходу з положення. Якщо бізнес-омбудсмен бачить прагнення учасників протистояння до співпраці, ситуація може вирішитися «малою кров'ю», і справу буде закрито. Наприклад, у нещодавній практиці Legrant був кейс, коли ДФС заблокувала доступ до реєстру податкових накладних одному із зернових терміналів Одеського морського порту без наявності будь-яких юридичних підстав. В процесі розгляду скарги Радою бізнес-омбудсмена, завдяки проведенню зустрічей, ініційованих Радою, організації публічних заходів та публікацій в ЗМІ, роботу реєстру для компанії було повністю відновлено.

Рекомендації держструктурам. Такі випадки зустрічаються набагато частіше, оскільки державні органи можуть займати принципову позицію і заперечувати наявність будь-яких порушень. У цьому випадку Рада бізнес-омбудсмена видає рекомендації, в яких вказує, що необхідно зробити для того, аби усунути проблему. Крім того, в цьому документі прописуються терміни, протягом яких зазначені держструктури зобов'язані розглянути, впровадити рекомендації і надати звіт бізнес-омбудсмену.

Наприклад, в минулому році Legrant представляла інтереси двох клієнтів у Раді бізнес-обмудсмена у справі про впровадження плати за надання держпідприємством комплексу послуг, які де-факто не надавалися. В результаті, Рада бізнес-омбудсмена видала рекомендації , в яких рекомендувала тервідділенню Антимонопольного комітету України розглянути справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

А в цьому році Рада бізнес-омбудсмена розглядала справу про систематичний тиск на госпдіяльність підприємства співробітниками Слідчого управління фінрозслідувань ГУ ДФС в Одеській області. Після вивчення всіх обставин бізнес-омбудсмен рекомендував податковим органам перевірити факти безпідставного пресингу в регіоні і встановив терміни для виконання своєї рекомендації.

Ескалація питання на рівень вищих органів влади. Якщо ж державні органи або підприємства не виконують рекомендації бізнес-омбудсмена, розгляд справи може перейти на новий рівень. Наприклад, бізнес-омбудсмен може звернутися в Генеральну прокуратуру, Національне антикорупційне бюро, Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру, Службу безпеки України, Кабінет міністрів або Офіс президента. І, якщо позиція компанії правильна, і держструктури дійсно вчинили порушення, то шанси відновити справедливість в цьому випадку помітно зростають.

Нарешті, рішення бізнес-омбудсмена може стати досить вагомим аргументом в суді, якщо сторони все ж таки вирішать продовжити свою суперечку за активної участі служителів Феміди. В ході розгляду заяви Рада може збирати необхідні дані, опитувати свідків, при необхідності залучати експертів. Тобто до моменту судового засідання компанія озброїться непоганою доказовою базою, яка також схилятимете чашу вагів на її бік.

Так, наприклад, отримані в ході розгляду Радою рекомендації по одному з прецедентних справ про неправомірне нарахування одною з філій ДП «Адміністрація морських портів України» портового збору були розглянуті судом як одне з головних у доказовій базі.

Тому, в період карантину і не тільки, Рада бізнес-омбудсмена залишається дієвим інструментом для бізнесу при захисті своїх законних прав у суперечках з державою. А з урахуванням повільного просування судової реформи і складнощів, викликаних епідемією, позасудове врегулювання ставатиме все більш затребуваним.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

МИКОЛА ФІЛОНОВ

За кулісами російського дискурсу: Як "виграла-програла" ФСБ від подій в "Крокусі"

АНДРІЙ ЄРМАК

А.Єрмак про гарантії безпеки для України: "Від скепсису до підписання 8-ї угоди"

ДМИТРО КЛІМЕНКОВ

Півроку в Міноборони: перші підсумки реформи закупівель для ЗСУ

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА