18:16 28.04.2020

Автор АНДРІЙ ГЛИБОВЕЦЬ

Виклики переходу на дистанційне навчання Києво-Могилянської академії

4 хв читати
Виклики переходу на дистанційне навчання Києво-Могилянської академії

Андрій Глибовець, декан факультету інформатики Національного університету Києво-Могилянська академія

Вже понад 400 років Національний університет Києво-Могилянська академія залишається осередком студентського життя для талановитої молоді зі всієї України. НаУКМА проводить підготовку студенів з 22 бакалаврських, 27 магістерських освітніх програм, а також з 15 освітньо-наукових програм (PhD). У своєму складі один із найстаріших університетів України має 6 факультетів, 33 кафедри, 31 науковий центр і лабораторію, а також Києво-могилянську бізнес-школу.

Перехід на дистанційне навчання, спричинений карантинними заходами безпеки, був для нас неочікуваним, стресовим й проблематичним.

Першим викликом стала імплементація повноцінного дистанційного навчання за дуже короткий термін. Могилянка ніколи не розглядала дистанційний формат навчання і більше орієнтувалася  на формат змішаного навчання «blended learning» та поступово рухалася у цьому напрямку. Зокрема, ще з 2007 року в університеті почала працювати платформа Moodle/DistEdu, й за ці роки багато викладачів академії почали використовувати її в освітньому процесі. У 2018 році був відкритий Центр електронної освіти НАУКМа. Його очільник, Олександр Подденежний, займався популяризацією змішаної форми навчання, стандартизацією процесів та залученням факультетів, кафедр та викладачів до активного використання електронної платформи Moodle/DistEdu. Матеріали лекцій, семінарських занять, тестів тощо для понад 1500 дисциплін було переведено в електронний формат та викладено на платформі. Таким чином, було закладено підґрунтя, що посприяло динамічному переходу НаУКМА на дистанційний формат навчання.

Безумовно, дистанційне навчання активно підтримувалось з боку керівництва НаУКМА. В результаті спільних зусиль членів оперативного штабу, деканів факультетів, проректорів та керівників центрів було відпрацьовано чітку та прозору стратегію дій університету в умовах перехідного періоду та карантину, а також розроблено операційні плани дій.

У перший тиждень карантину Олександр Подденежний та команда Центру електронної освіти НаУКМА налагодили процеси дистанційного навчання і підготували понад десяток онлайн вебінарів для викладачів та студентів щодо роботи в системі електронного навчання Moodle/DistEdu, а також інструкції щодо користування Microsoft Teams та Zoom.

Однак, навіть з додатковими інструкціями не всі викладачі змогли швидко адаптуватися до нового формату викладання. Деякі з них суттєво збільшили письмовий формат роботи для студентів. Але цей факт було відразу виявлено завдяки опитуванню студентів, на основі чого було вжито відповідних заходів. Зараз ми активно допомагаємо розробити методологічні рекомендації, проводимо онлайн тренінги/вебінари, підключаємося віддалено та показуємо, як і що потрібно робити.

Ми робимо все, щоб навчання зберігало свою якість, а не перетворилось у самонавчання. Зокрема, згадані онлайн вебінари з навчання викладачів НаУКМА ЦЕО проводить кожного дня (вже проведено більш ніж 23 вебінари за 2 тижні). Створені відповідні інструкції та методичний посібник для викладачів, а також відбувається інформування усіх учасників навчального процесу.

Проблеми є не лише у викладачів, але й у студентів. Більшість з них поїхали додому, зокрема у віддалені куточки України, де немає підключення до якісного Інтернету, тому вони не можуть повною мірою долучитися до онлайн навчання. Всі ці проблеми ми вирішуємо в індивідуальному порядку. Зокрема, Мicrosoft Teams дозволяє зробити запис дистанційного заняття, щоб студенти могли повторно прослухати матеріал, якщо у них виникли додаткові запитання (чи написати у чаті та запитати безпосередньо у викладача), а також поділитись цим записом зі студентами, які з тих чи інших причин не були присутніми на онлайн-лекції чи семінарі, в тому числі й у випадку, якщо у студента було відсутнє Інтернет-з’єднання або воно було нестабільним. Проте, навіть якщо у студента виникли проблеми з підключенням, уся інформація у чаті після завершення лекції буде доступною, і він зможе переглянути її у будь-який час.

Ще одне дуже гостре питання, яке стоїть на часі — це випускні курси. Ми активно працюємо над розробкою алгоритму, щодо дистанційного захисту курсових та дипломних робіт, а також забезпечення роботи ДЕКів на період весняно-літньої сесії.

Для нас надважливим є якість навчання. Це було і є пріоритетом Києво-Могилянської Академії. Так, наші онлайн лекції — це не «перегляд кінострічки». У дистанційному форматі, так само, як і в очному навчанні лекція вимагає інтерактивних методів роботи зі студентами. Тому викладачі активно використовують такі діджитал інструменти, як Мicrosoft Teams та інші додатки для відеозв’язку, що дозволяють не тільки поширювати матеріали, але й спілкуватися з аудиторією, відповідати на запитання чи надавати коментарі. Зокрема лабораторні роботи зі свого курсу я проводжу в Мicrosoft Teams. Студенти попередньо завантажують свої роботи на платформу, щоб викладач міг зарання їх переглянути та сформулювати відповідні запитання. Окрім цього в Мicrosoft Teams  надзвичайно зручно проводити лекції, оскільки ця платформа дозволяє нагадувати студентам про майбутнє дистанційне заняття, адже має функцію вбудованого розкладу та календаря.

Ми дуже вдячні Microsoft Україна, а також Zoom за те, що вони забезпечили відповідну підтримку та супровід дистанційного навчального процесу.

Ми сподіваємося, що наш досвід переходу на дистанційне навчання допоможе іншим навчальним закладам також ефективно використовувати інструменти для забезпечення якісної онлайн-освіти. Надіємось, що після закінчення карантину пройдений нами шлях з імплементації сучасних технологій дистанційного навчання, підвищить якісний рівень навчального процесу в НаУКМА та відкриє для нас нові можливості та перспективи”.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ЕДУАРД МКРТЧАН

"План-Б". як уникнути блокади фермерів ЄС

НАТАЛІЯ АЛЮШИНА

Із "хати скраю" мають вирости українські "зуби дракона"

СЕРГІЙ ТАБАКОВ

Два роки трансформації: як Україна реформує сферу довкілля всупереч викликам війни

ВІКТОРІЯ ЛІТВІНОВА

Спеціалізація на захисті природних ресурсів: чому це важливо?

МИХАЙЛО ЦИМБАЛЮК

Україні необхідно збільшити ренту за транзит російської нафти, а виручені гроші скерувати на потреби ЗСУ

ВАЛЕНТИН НАЛИВАЙЧЕНКО

Послання Чорнобиля людству: ціна правди і нехтування ядерними загрозами

ОЛЕКСАНДР КРАМАРЕНКО

Коли воно знадобилось

ОЛЕКСІЙ МОВЧАН

Чому скасування мораторію на продаж майна держпідприємств — це ще один крок на шляху до європейських стандартів бізнесу

ВІКТОР ЛЯХ

Допомога Україні на $60 мільярдів, батько Майка Джонсона та українські пожежники-рятувальники: що тут спільного?

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Держлісагентство проти Червоної книги

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА