14:46 12.03.2021

Автор ВЯЧЕСЛАВ ЧЕРКАШИН

"Куріння вбиває": чи потрібна Україні стратегія зменшення шкоди від куріння

8 хв читати
"Куріння вбиває": чи потрібна Україні стратегія зменшення шкоди від куріння

В'ячеслав Черкашин, старший аналітик Інституту соціально-економічної трансформації

 

Цигарки вбивають половину своїх споживачів, і навряд чи хтось буде сперечатися з тим, що держава повинна застосовувати ефективні заходи, які знизять споживання сигарет. Багато кроків, що спрямовані на зниження популярності куріння у суспільстві, закріплені Конвенцією ВООЗ по боротьбі з курінням і добре відомі в Україні - це зниження цінової доступності сигарет (а це означає підвищення акцизу), заборона всіх форм реклами тютюнових виробів, заборона на куріння у приміщеннях кафе, ресторанів, офісах, допомога по відмові від куріння. Однак є один аспект, про який необхідно розповісти докладніше - стратегія зменшення шкоди від куріння.

Поняття "зниження шкоди" виникло в науково-медичному світі для позначення програм зі зменшення негативних наслідків (медичних, соціальних, економічних) вживання наркотиків і супутні цьому процесу інфікування ВІЛ/СНІД та іншими інфекціями. Згодом словосполучення стало відображати в більш повному сенсі комплексний підхід/стратегію, спрямовану на заборону шкідливого для здоров'я людини поведінки, а на зменшення шкідливих наслідків і зміни поведінки на більш безпечну. У 1974 році британський вчений Майкл Рассел (Michael A.H. Russell) запропонував застосувати стратегію зменшення шкоди і до паління. Ідея отримала назву "стратегія зменшення шкоди від тютюну" (Tobacco_harm_reduction або скорочено THR), яка переросла у глобальну (в загальносвітовому масштабі) ініціативу заміни куріння менш шкідливими способами споживання нікотину.

Більш повну картину про суть і важливість THR дають наступні аргументи:

  • кожен сьомий житель планети палить і змусити негайно кинути палити більше мільярда людей - нереально, при цьому схвалені на сьогодні методи відмови від куріння мають ефективність далеко не для всіх (світова тютюнова епідемія триває, забираючи більше 7 млн ​​життів на рік);
  • традиційні заходи боротьби (заборони на вживання і рекламу, підвищення цін, попередження і моторошні картинки на пачках цигарок) не завжди враховують психологію - курці крім нікотинової мають ще й поведінкову залежність від самого ритуалу куріння, тому в якості засобів відмови від куріння можна і потрібно розглядати альтернативні і менш безпечні системи доставки нікотину;
  • існують вагомі міжнародні незалежні докази того, що більш безпечні нікотинові продукти, включаючи нікотинові пластирі та жуйки, електронні системи доставки нікотину (електронні сигарети і системи нагрівання тютюну), бездимні тютюнові вироби (такі як шведський снюс) явно і значно безпечніше, ніж куріння тютюну (зниження шкоди становить понад 50-60%).
  • куріння смертельно небезпечно в першу чергу через токсичні суміші хімічних речовин, що містяться у диму від згоряння тютюну і потрапляють в легені курця, тому перехід на менш небезпечні способи вживання тютюну, а ще краще на отримання нікотину - принесе значну користь як курцям, так і суспільству в цілому.

Сьогодні THR має прихильників у десятках країн світу і поступово ставати важливим елементом системи охорони здоров'я, спрямованим на зниження ризиків для здоров'я окремих осіб і суспільства в цілому. У Варшаві щорічно проводиться спеціалізований Глобальний форум по нікотину, а з 2018 року публікується Global State of Tobacco Harm Reduction - звіт, що відображає глобальну, регіональну і національну доступність і використання більш безпечних нікотинових продуктів, заходи регулювання щодо цих продуктів, а також потенціал зниження шкоди від тютюну для громадської охорони здоров'я. Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) в статті 1 Рамкової конвенції по боротьбі проти тютюну визнала THR елементом боротьби проти тютюну, позначаючи останню як "широке коло стратегій у галузі постачання, попиту і зменшення шкоди, які спрямовані на поліпшення здоров'я населення за допомогою ліквідації або зменшення споживання ним тютюнових виробів, а також впливу на нього тютюнового диму".

Практичне застосування стратегії зменшення шкоди вже дало позитивні результати у деяких розвинених країнах. У Японії продажі сигарет впали на 27% за два роки з моменту появи альтернативних тютюнових виробів (феномен масового витіснення інноваційними продуктами традиційних сигарет отримав назву "японський сценарій"), в Швеції снюс (жувальний тютюн) зіграв важливу роль в зниженні смертності від куріння до самого низького рівня в ЄС. В даний час у Великій Британії електронними сигаретами (вейпом) користується 7,1% дорослого населення або 3,6 мільйона людей. Більше половини (54,1%) вейперов у минулому курці, а їх кількість зростає з року в рік, тоді як частка вейперов, які курять і електронні, і звичайні цигарки (їх називають дуалами) у 2019 році знизилася до 39,8%. Всього лише 0,8% тих, хто ніколи не курив, сьогодні курять електронні сигарети (6,1% вейперов).

"Чи сприяють електронні сигарети зниженню кількості курців?" - саме таке питання задають собі експерти в області охорони здоров'я по всьому світу. Провідна британська організація по боротьбі з курінням ASH у своїй доповіді про використання електронних сигарет у Великій Британії в 2010-2019 рр. зазначає, що за результатами щорічного дослідження поширеність куріння серед дорослих у віці 18+ знизилася на 5,4 п.п. з 2011 по 2018 рр. У 2011 році курило 19,8% (7,7 млн) дорослих, в 2017 - 14,9% (6,1 млн), а в 2018 (5,9 млн) - 14,4%. У цей період застосовувався комплексний підхід до боротьби з курінням, який пов'язаний зі зниженням поширеності куріння, що включав заборону на рекламу сигарет, великі графічні попередження про шкоду для здоров'я на передній стороні пачки, проста упаковка, збільшення податків на тютюнові вироби і мінімальний розмір пачки. По всій видимості, такого зниження поширеності сприяв цілий ряд факторів у той же час "дослідження Smoking Toolkit Study (діюче щомісячне дослідження дорослого населення країни) показало чіткий зв'язок між змінами частки населення, яке кинуло курити, і поширеністю електронних цигарок після статистичного коригування на ряд потенційно спотворюючих факторів. Якщо взаємозв'язок існує, то електронні сигарети стали причиною появи у Великій Британії в 2017 році 69.930 нових колишніх курців. Крім того, недавні випробування показали, що вейпінг майже у два рази ефективніше, ніж нікотинова замісна терапія в спеціальних службах, допомагав курцям кинути палити.

Однак "другий фронт" по боротьбі з епідемією куріння нерідко зустрічає запекле неприйняття з боку регуляторних органів, деяких політиків і медичних працівників, громадських організацій, які твердо дотримуються виключно старої політики заборони/утримання і часто не бачать різниці між сигаретами і альтернативними менш шкідливими способами вживання тютюну. У деяких юрисдикціях їх навіть забороняють, не забороняючи при цьому сигарети, тобто складається парадоксальна ситуація, коли дозволений смертельно небезпечний продукт, але обмежується доступ до менш небезпечних. І все одно ставлення до альтернативних продуктів поступово змінюється з появою все більшої кількості доказів їх зниженого ризику в порівнянні з сигаретами. І влади, і громадськість деяких країн починають краще сприймати такі продукти і те, як вони можуть вплинути на ситуацію в охороні здоров'я. США, Велика Британія, Італія, Португалія, Нова Зеландія і Болгарія вже внесли відповідні зміни у свої законодавства, які передбачають врахування нових наукових даних.

На нормативному рівні впровадження стратегії зменшення шкоди від тютюну реалізується в тому числі через формування різного підходу до різних тютюнових продуктів (сигарет, електронних сигарет, електричних систем нагрівання тютюну etc) з точки зору регулювання і оподаткування, тому що вони значно відрізняються один від одного з точки зору профілю ризику.

Україна також не уникла тектонічних змін профільного законодавства. У 2017 році в рамках виконання норм Договору з ЄС, що передбачає серед іншого зобов'язання щодо гармонізації ставок акцизів на тютюнові вироби, Законом № 2245-VIII від 07.12.2017 року був закріплений поетапний графік підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби до 2025 року (щорічне 20-відсоткове збільшення специфічних ставок і мінімального податкового зобов'язання з тютюнових виробів до рівня еквівалентного 90 євро за 1000 штук). Також з 01.01.2025 року вступить в дію загальноєвропейська вимога щодо розміру частки акцизу в середньозваженій роздрібній ціні продажу сигарет - як мінімум 60%. Крім цього, з 1 січня 2021 року в Україні введено акцизний податок на "рідини, використовувані в електронних сигаретах" з ліцензуванням діяльності з їх виробництва, оптової та роздрібної торгівлі, а також проведена уніфікація ставок податку на сигарети і тютюнові вироби для електричного нагрівання (Закон 446-IX від 16.01.2020 року).

Останній крок не вписується в ідеологію THR (курці будуть продовжувати палити смертельно небезпечні сигарети через те, що вони дешевші, або, в разі своєї прихильності новим некласичних тютюновим продуктам, перейдуть на контрафактні чи контрабандні альтернативи) і депутатський корпус, не відкладаючи проблему в довгий ящик, вже намагається повернути диференційований підхід до тютюнової продукції в залежності від ступеня ризику для здоров'я людей. Кілька днів тому, під час доопрацювання законопроекту №4278, прийнятого парламентом 27 січня 2021 року в першому читанні - депутатами подана правка 55 про більш зваженому (розмір специфічного акцизного податку в минулому році зріс у 4,2 рази) піднятті акцизів у 2021-2024 роках на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН), що дозволить менш шкідливим продуктам скласти конкуренцію сигаретам, що вбивають споживача. Хоча, варто відзначити, що прийняття норми знаходиться під великою загрозою через потенційних втрат українського бюджету, який був зверстаний з урахуванням надходження акцизів не тільки з сигарет, але і з усього, що споживає курець - незалежно від ступеня шкоди продукту.

У будь-якому випадку, Україна, ступаючи на шлях застосування THR як ефективного елемента всеосяжної стратегії боротьби проти тютюну, вкрай важливо не випустити з уваги головну мету зусиль - припинення епідемії куріння (ВООЗ визнає, що до 2025 року в світі буде стільки ж курців, скільки їх зараз), не допускаючи необдумано жорстких заборон (або регуляцій) і надмірного податкового тиску, що перешкоджають доступу до більш безпечних продуктів, що потенційно рятують життя.

 

Завантаження...
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
Завантаження...
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА