Стартапи, творчість та благодійність в ІТ

Костянтин Євтушенко, Керуючий партнер Unit.City
Коли заходить мова про IT-бізнес, то в уяві багатьох вимальовується образ команди інтровертів, які весь свій час проводять за комп’ютером і кодять, або якщо простою мовою – програмують - 24 години на добу. А створивши корисний додаток чи програму, вони одразу стають відомими та заможними. Цей стереотип міцно укорінився в суспільстві. Варто зазначити, що частково цей образ правдивий. Більшість часу ІТ-шники й справді здебільшого програмують.
Але все ж ІТ – не лише про код. У сфері стартапів, як і в будь-якому бізнесі, є свій продукт, успіх якого залежить не лише від програмістів. В ІТ-бізнесі також є відділи продажів та маркетингу, аналітики, фінансисти і бізнес-девелопери. Засновник стартапу може й зовсім не працювати з кодом, але він повинен мати бачення, вміти ідентифікувати проблему, розуміти, як її вирішити, і знати, як найкраще використати ресурс програмістів-розробників, які можуть прописати це все у коді. Іншими словами, його мета – надихати кожного члена команди та мотивувати.
Ось чому, попри стереотипи, для стартаперів, ІТ-шників важлива соціальна активність. Важко надихнути когось, якщо ти сам не знаєш, звідки черпати наснагу. На результати роботи усієї команди серйозно впливає, чим вона живе, захоплюється, як розважається та як відпочиває. У MIT в Бостоні вся структура навколо ІТ побудована за принципом «мистецтво – наука – технології». Тут переконані, що арт – це саме те, що потрібно ІТ-стартапу.
Ми в Unit.City, українському інноваційному парку, теж зацікавилися цією теорію та вирішили провести експеримент. Торік ми організували постановку вистави «1984» Київського драмтеатру на Подолі, яка є найпопулярнішою виставою в столиці України. Для цього в Unit.City навіть побудували сцену, на якій актори зіграли лише для стартапів. Неочікувано для багатьох, на виставі був аншлаг: місць для перегляду бракувало, а люди із захопленням ще більше ніж тиждень обговорювали виставу та свої враження.
Більше того, багато стартаперів зізнавалися, що натхнені емоційною грою, вони стали легше креативити і самі, ідеї та завдання давалися значно легше. Між мистецтвом та інформаційними технологіями існують міцні відносини. Ці дві галузі і сьогодні, у 21 столітті, змінюють світ навколо. А головне – відкривають одна для одної нові інструменти та форми експериментування і самовираження.
Великі зрушення, такі як перехід від аналогового мовлення до цифрового, або, якщо повернутися ще далі в минуле, народження імпресіонізму, знамениті шовкографії Енді Уорхола, були б неможливі, якби технології і наука, які розвиваються творчим шляхом, не підштовхували до оригінального виробництва і розширення кордонів. Креативники, як і вчені, досліджують матеріали, людей, культуру, історію, релігію, і отримані знання перетворюють на нові експерименти. Ім’я Леонардо да Вінчі – серед найбільш ранніх прикладів, коли наукові дослідження пов'язані з мистецькими шедеврами.
Тому ми вирішили вплітати мистецтво в «одноманітне» життя затятого ІТ-шника. Цьогоріч впродовж тижня в Unit.City 7 найкращих українських провокаційних та традиційних театрів своїми виставами закликали глядачів зануритися в себе, розібратися зі своїми емоціями, відчути життя, знайти своє місце в ньому, побудувати гармонійні стосунки з оточенням та навколишнім середовищем. Емоцій і справді було багато, люди плакали, сміялись, замислювались. А це безпосередньо впливає на те, з яким почуттями вони згодом підходять до роботи. Це те, що вони потім транслюють в результат та власну ефективність, створюючи та реалізовуючи нові ідеї та бачення.
Звісно, за один мистецький день чи тиждень не можна оцінити, як це впливає на роботу ІТ-стартаперів. Але якщо робити маленькі речі поступово та постійно, то з часом у людей сформується нова культурна звичка. І відвідувачів театрів ставатиме дедалі більше. А театр породжувати дедалі більше крутих ідей. Саме з таких маленьких кроків ми створюємо культуру нового українського креативного класу.
Цей креативний клас прагне бути не лише прибутковим та популярним, а й соціально відповідальним. Добрі справи викликають довіру в суспільстві і також надихають на ще більші досягнення.
Завжди можна розпочати з малого. До прикладу, допомогти безпритульним тваринам, що ми і зробили командою резидентів Unit.City. Коли на території бізнес-парку з’явилась безхатня вагітна кішка, ІТ-шники «зкодували» для неї будиночок і запропонували небайдужим приєднатися до благодійності. Охочих було багато: за лічені хвилини створений гаманець котячої сім’ї у Монобанку був поповнений на 20 тис. гривень.
А можна скористатися соціально-відповідальним кроком компанії Uber. Їхній бізнес значно полегшив логістику, дозволивши через мобільний додаток замовляти таксі або приватного водія за невисокою ціною та хорошою якістю. Але такі перевезення, як і поїздки на будь-якому іншому автомобілі, сильно забруднюють повітря. Тож у компанії замислились, як мінімально шкодити екології. Так, у додатку Uber з’явилася опція «Green». Вона дозволяє обрати «екологічну» подорож містом на електромобілі, завдяки чому скорочується кількість викидів і зменшується забруднення навколишнього середовища.
Інноваційні парки та платформи для стартапів – це також приклад соціальної відповідальності. Їхня місія полягає у пошуку нових креативних ідей, допомозі в розвитку стартапів, налагодженню контактів з інвесторами, поширенні якісних освітніх інструментів. Загалом, це дає шанс на створення нових ІТ-продуктів, які здатні полегшати життя як людям, так і планеті.
Такі платформи дають можливість знайти нових однодумців, з якими можна ділитися ідеями, разом ходити на культурні події, займатися спортом та захоплюватися мистецтвом. І найголовніше, тут можна разом творити – а це саме те, що рухає нашу країну вперед і запалює інших.