Інтерфакс-Україна
14:02 12.11.2021

Автор ОЛЬГА КАНСЬКА

Культурний код влади

6 хв читати
Культурний код влади

Ольга Канська, засновник агенції з управління репутацією KNSKA
 

Багато розмов зараз точиться про “влада не чує”, “влада не комунікує”, “влада у теплій ванні”. Людям здається, що можновладці живуть у закапсульованому світі і не хочуть нічого знати ні про життя пересічних українців, ні про їхні проблеми. Здавалося б, це свідчить про погану комунікацію, тому я й вирішила поміркувати про вищесказане.

Можливо, влада реально не чує, а, можливо, нам усім постійно заважають комунікаційні бар'єри. Не дають сприймати інформацію, не критикуючи її з перших слів чи дій. На цю тему можна дискутувати довго, причому кожен по-своєму має рацію, проте дорікати владі в небажанні комунікувати даремно! У поганій комунікації винен не лише комунікатор, а й реципієнт.

Розповім вам дві історії. Отже, Банкова. Будівля Офісу Президента. Масивна споруда, яка тисне на перехожого своїми розмірами, гігантськими колонами, величністю та недоступністю. Храм влади. Поруч із ним – яскраві інсталяції у стилі народної творчості. Помітно, незвично і ... контрастно.

Напівдитячі витвори мистецтва – і втілення влади у камені, серйозність, закритість – та різнобарв'я простору вільної творчості. У першу мить навіть у мене така полярність викликала розрив звичних шаблонів. У суспільстві було багато критики щодо цього. Найм’якіше визначення - "дитячий садок". На думку критиків, розміщувати таке біля офіційної будівлі було просто недоречно.

А чому, власне, недоречно? Бо біля Офісу Президента? Так, монументальна будівля на Банковій втілювала і втілює велич і відстороненість влади, яка застигла в камені, якусь її сакральність. За задумом архітекторів, кожна людина має відчувати монументальність влади і, вибачте, її замкнутість “у собі”. Це було логічно та виправдано – тоді. Тоді Україна була частиною Російської імперії. На чолі всього стояв цар, якого наділив владою Бог, і, звісно, ​​будівлі органів влади апріорі мали втілювати собою сановитість і строгість. Викликати жах. Нині влада переосмислена: її природа, її суть та її функціонал. До речі, цей процес ніколи не припиняється. Влада не від Бога, а від народу. Влада не віддаляється – вона з народом, вона формується народом. Влада, як записано у конституціях багатьох демократичних держав, і є народ.

Відгороджуватися від людей, створювати бар'єри у сприйнятті сьогодні – поганий тон для влади розвинених держав. І тут важливо все: не лише зовнішній вигляд, програма партії та манери лідерів, а й екстер'єр будівлі. Адже якісна комунікація - це не лише про повідомлення, це і про форму самого комунікатора, про його середовище (будівлі, де він знаходиться).

Ми забуваємо, що мистецтво - один із найважливіших каналів комунікації, що безпосередньо впливає на підсвідоме. У тому числі колективне. Твори мистецтва часто використовувалися владою і спрацьовували так потужно і довго, як жодна армія. Наприклад, величні картини живописця Французької революції Давіда і “Севільський цирульник” Бомарше, які значною мірою підготували колективний розум до цієї революції, відома статуя Свободи у США та Ейфелева вежа у Парижі.

У 2020 році згорів Собор Паризької Богоматері, що знесилило рух "жовтих жилетів" у Франції. Рекламні ролики політичних сил та окремих політиків самі по собі можуть бути витворами мистецтва. До цього ми вже звикли. Але щоб так! Біля Офісу Президента і кумедні яскраві інсталяції.

Чомусь критики не беруть до уваги той факт, що фігури, які наразі так широко обговорюються, створені за мотивами української народної творчості. Тобто це наша з вами культурна спадщина, культурний код, якщо хочете. Розміщуючи їх навколо монументальної будівлі, влада ніби каже: "Я - це ви". Як технологія інсталяція біля Офісу Президента була блискучим ходом. По-перше, це, безперечно, розрив шаблонів. По-друге, демонстрація єдності із людьми народного президента. Так, будівля на Банковій настільки масивна, що, хоч відчини всі двері навстіж і зніми всі пости навколо, все одно залишиться враження його фундаментальної недоступності.

Але от вам інший приклад, друга історія - Баку. А саме, культурний центр Гейдара Алієва, проект якого у 2007 році розробила геніальна Заха Хадід. Там на великій галявині акуратного газону навколо будівлі розставлені іграшкові триметрові кольорові зайці та равлики.

Фігури з казок під ОП викликають сміх і здивування: «Офіс Президента та дитячий садок!!!». А постаті в Баку є об'єктом загального захоплення вже багато років.

Два цих приклади, незважаючи на різне сприйняття в суспільстві, мають одну й ту саму технологію. Це все про гуманізацію, олюднення та десакралізацію, про комунікацію влади з людьми.

Після відкриття Центру Гейдара Алієва люди неохоче йшли туди на прогулянку. Будівля, що є символом сучасного Баку, відлякувала своєю музейною сакральністю, сучасним тоталітаризмом. І щоб зняти напругу у перехожих і «притягнути» до центру людей, які, як планувалося спочатку, мали приходити на галявину відпочити, влада міста вирішила розмістити навколо центру забавних зайців і равликів. І спрацювало! Досі всі милуються, гуляють там і фотографуються.

До речі, у нас, на відміну від Баку, пішли ще далі. Фігури, створені за мотивами робіт відомої української художниці Марії Приймаченко, мають певне функціональне, інклюзивне призначення. До речі, Марія Приймаченко – самоучка, народний талант. Її доля в чомусь схожа на долю президента. Можливо, Зеленський чи його технологи у такий спосіб хотіли дати старт відкритості простору влади. Президент неодноразово заявляв, як незатишно йому у будівлі на Банковій. Створити спільний з людьми простір виявилося завданням набагато складнішим, ніж відгородитися від них. У той же час, не можна просто вивісити плакатик з написом «Ми відкриті для вас».

Парадоксально, що заперечення інсталяції під Офісом Президента, господар якого сам прийшов до влади з мас-культури і, природно, може спробувати використати мистецтво для комунікації з народом, ґрунтується саме на “приниженні статусу президента”, “приниженні влади”. А ось владі Гейдара Алієва зайці не на шкоду.

На мою думку, успіх такої технології багато в чому обумовлюється щирістю. Чи щирі були технологи Зеленського? Безперечно, так. Як і технологи Алієва. Системний збій стався у виборі символів комунікації. Наша культурна спадщина - своєрідна система символів і знаків, якими влада може апелювати не лише до колективного свідомого, а й до колективного несвідомого. Все ж таки геній Приймаченко зрозуміли не всі, не кажучи вже про тих, хто орієнтується на мас-культуру. А ось рожеві зайці в стилі примітивізму припали до душі домінуючій більшості.

А приклад із синьою рукою замість пам'ятника Леніну на київській Бессарабці? Символ був малозрозумілим і увійшов в історію хіба що кількістю мемів та фотожаб. Можливо, встановлення рожевих зайців на Банковій було б сміливим кроком. Але ось галявина, відкрита для вільного доступу, вже точно нікому не завадила. Повертаючись до Алієва, там персонажі точно відповідали контексту, середовищу. А саме, галявині.
Навколо ж Офісу Президента не трава, а камінь та офіційні сосни. Які фігури треба “поселити” там, щоб люди сприйняли меседж влади до відвертості? Як ви гадаєте?

Я вважаю, така фігура там уже є)) Залишилося лише побудувати комунікацію. Щоб простір перед будинком влада сприймала не як майданчик для протестних мітингів, а як звичайне для всіх людей середовище. Місце, куди можна прийти просто для того, щоб помилуватися центром Києва, відпочити чи підзарядитись позитивними емоціями.

ОСТАННЄ

СЕРГІЙ ДІДКОВСЬКИЙ

Відмовитись від жертовності та бідності

МИКОЛА ФІЛОНОВ

Х vs ЄС: хто контролює контроль

ВІКТОР ЛЯХ

Україна переходить до нової культури даних: що змінює реформа Держстату

ВОЛОДИМИР КРЕЙДЕНКО

Безпека, гідність та Європа: чому потрібно змінювати правила роботи для українських водіїв

ВОЛОДИМИР БОРЕЙКО

Українці втратять свою батьківщину, якщо дозволять знищити останні ділянки дикої степової природи

РОМАН ОСАДЧУК

СЕТАМ-2025: п’ять яскравих лотів, які доводять силу відкритих аукціонів

ВІТА МІРОШНИЧЕНКО

Митне оформлення оборонної продукції: як уникнути затримок у сучасних реаліях

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Пенсії та бюджет-2026: чому держава знову залишає пенсіонерів сам-на-сам із бідністю

ОЛЕКСАНДР КАЛЕНКОВ

Рух в Євросоюз неможливий без реформи Укрзалізниці

КИРИЛО ГОНЧАРУК

Національний скринінг, що змінює медицину: чому Україна стоїть на порозі системного прориву

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новини з усієї України

РЕКЛАМА