12:54 03.12.2021

Автор ПАВЛО КУЛИК

Цифровізація громад. Як пандемія COVID-19 прискорила зміни у сфері державних послуг - кейс Херсонської області

8 хв читати
Цифровізація громад. Як пандемія COVID-19 прискорила зміни у сфері державних послуг - кейс Херсонської області

Павло Кулик, заступник голови Херсонської обласної державної адміністрації з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації


Усі державні послуги поступово переходять в онлайн-формат, а відтак спрощують нам життя, роблять його більш комфортним. Громади, що це усвідомили, отримали значні переваги. Адже йдеться не про те, як бути в загальному тренді цифровізації, а про надання якісних адміністративних, медичних, освітніх та інших державних послуг, про соціально-економічний розвиток, якість життя людей, і зрештою – про довіру до влади на місцевому та національному рівнях.

Наразі певні проблеми з прискорення цифровізації зумовлені тим, що, наприклад, окремі реєстри територіальних громад не є сумісними на рівні програмного забезпечення, що, звичайно, не сприяє якісній взаємодії. Ба більше, лише частина реєстрів ведеться територіальними громадами в електронній формі. І далеко не всі вони мають зв'язок із системою державних електронних інформаційних ресурсів. Але треба вже зараз замислюватися над тим, як управління великими обсягами інформації та даних може працювати на користь громад.

Варто зауважити, що на місцевому рівні вже почали використовувати різноманітні інструменти е-врядування, здатні підвищити ефективність управління та надання послуг. Цей процес підтримується і міжнародними організаціями, що сприяють розвитку України. Зокрема, в Херсонській області наразі триває друга фаза проєкту Програми розвитку ООН "Посилення стійкості громад", що впроваджується за фінансової підтримки уряду Великобританії та посилює можливості надання якісних е-послуг у багатьох громадах області. Підтримані за ним місцеві ініціативи спрямовані саме на покращення доступу до електронних послуг для усіх верств населення, особливо найбільш вразливих. Від впровадження геоінформаційної системи до перетворення бібліотек на освітні центри, де люди можуть отримати цифрові навички.

Найпопулярніші послуги

Реєстрація місця проживання є однією з найпопулярніших адміністративних послуг серед українців і, зокрема, серед жителів Херсонської області. Для порівняння, у 2016 році у місті Херсон цю послугу замовили 27 тисяч разів, а впродовж 2021 – вже 61 тисяч. У масштабах країни – більше мільйона замовлень за аналогічний період.

Найближчим часом у Херсоні та інших населених пунктах області можна буде змінити місце реєстрації проживання, не виходячи з дому. Верховна Рада нещодавно ухвалила Закон України "Про реалізацію публічних електронних послуг з реєстрації та декларування місця проживання в Україні", за яким послуга надаватиметься онлайн. Без зайвих довідок, папірців і відвідування державних органів. Знадобиться 10 хвилин, щоб зайти на портал "Дія" і заповнити форму, вказавши нову адресу. Ще кілька хвилин – щоб власник житла підтвердив запит, надав дозвіл на реєстрацію у помешканні. Дані про нове місце проживання автоматично з'являться в реєстрі. Так само автоматично людина буде знята з попереднього місця реєстрації.

Другі за популярністю – послуги міграційної служби та оформлення паспортів, як внутрішніх, так і закордонних. Тільки протягом жовтня 2021 року в Херсонській області оформлено майже 9000 бioмeтpичних документів. Зокрема, майже 4 тисячі паспортів для виїзду за кордон і понад 4,8 тисяч внутрішніх у виглядi ID-кapтки.

Не менш запитувані – субсидії та інші соціальні послуги. У кількісному показнику щороку в Україні заяви на отримання субсидії подають близько 1,4 млн людей. 

Також набирає популярності послуга єМалятко, якою, до слова, мені нещодавно довелося скористатися. Безпосередньо в палаті пологового будинку, де народилася донька, нам із дружиною запропонували отримати за однією електронною заявою одразу п’ять державних послуг, як-от реєстрація народження дитини, належності до громадянства України, призначення допомоги на дитину при народженні, реєстрація в Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, а також присвоєння дитині унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі.

Загалом з початку 2021 року в такий спосіб свої перші документи в Херсонській області отримали 4254 малюка. Минулого року – 1051. Швидко і зручно.

Медичні е-послуги в умовах пандемії

За часів пандемії COVID-19 технології телемедицини набули принципово нового значення. Йдеться не лише про те, як наблизити пацієнтів до лікарів і забезпечити доступ населення, зокрема людей похилого віку, людей з інвалідністю, інших вразливих груп, до швидкої діагностики та медичної допомоги, а й про безпечну комунікацію, доступ до медичних послуг у безпечний спосіб.

Світова практика доводить, що телемедичні сервіси – це дійсно ефективний інструмент у профілактиці, діагностиці та лікуванні пацієнтів. Запровадження таких сервісів в області дозволить швидше встановлювати чи уточнювати діагноз і визначати тактику лікування без необхідності відвідувати лікарів в медичних закладах. Те саме стосується й отримання е-лікарняних, що засвідчують факт тимчасової непрацездатності особи, а це роблять вже всі заклади охорони здоров'я в Херсонській області. Зокрема, електронні лікарняні почали видавати з 1 жовтня 2021 року. Відтоді на Херсонщині їх оформлено майже 95 тисяч, а в Україні загалом – понад 4,2 млн.

Водночас впровадження змін потребує залучення міжнародних партнерів, їх експертної, консультаційної, технічної допомоги. Так, наприклад, за одним зі спільних проєктів із ПРООН, ще на початку року наші місцеві фельдшерсько-акушерські пункти забезпечено портативними телемедичними діагностичними комплексами. Відтак людям у багатьох громадах, зокрема, у селах Золота Балка, Новоолександрівка, Михайлівка, Семенівка та інших, не потрібно кудись їхати за швидкою діагностикою. Вони можуть отримати медичні послуги на місці. Люди похилого віку мають можливість контролювати стан свого здоров’я та отримувати допомогу вдома, куди до них приходить лікар зі спеціальним медичним кейсом і обладнанням. Жодних контактів з іншими пацієнтами в лікарнях, мінімум ризиків.

Адміністративні послуги

Знов таки, саме пандемія прискорила запровадження на веб-ресурсах держустанов онлайн-записів, аби люди не стояли у чергах в умовах поширення коронавірусу. Херсонці та жителі області сьогодні можуть самі обрати зручні для себе дату й час і записатися на прийом через офіційний сайт Херсонської облдержадміністрації та офіційні сайти міських, сільських і селищних рад, де створено центри надання адміністративних послуг. Скажімо, для призначення субсидії, відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги чи отримання соціальної допомоги на дитину.

Ми також проаналізували завантаженість територіальних підрозділів міграційної служби, що надають паспортні послуги, і виявили ті, що потребують "підсилення" для уникнення черг. Їх обладнуємо додатковими автоматизованими робочими станціями для оформлення і видачі біометричних документів. Це дає змогу розвантажити роботу підрозділів, щоб пришвидшити процес отримання громадянами паспортів.

Загалом паспортні послуги зараз надають 11 ЦНАПів, де встановлено робочі станції з видачі паспортів. Найближчим часом мешканці ще 7 громад матимуть можливість отримувати документи в ЦНАП. Дві такі станції плануємо закупити за допомогою ПРООН, інші вже придбано за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток центрів надання адміністративних послуг, а також завдяки підтримці інших міжнародних організацій та донорів. Територіальні громади Херсонщини отримають такі станції вже до кінця цього року.

Щодо доступності послуг, неабиякою можливістю для тих жителів гpoмaд, які внаслідок певних життєвих oбcтaвин або за станом здоров’я фізично нe можуть caмocтiйнo приїхати, щоб oфopмити нeoбxiдну довідку чи дoкумeнт, стали так звані "мобільні офіси" і "мобільні кейси". Це комплекти cучacнoї пopтaтивнoї тexнiки, які дозволяють працівникам ЦНАПів працювати у фopмaтi вiддaлeнoгo poбoчoгo мicця і здiйcнювaти повноцінний прийом громадян для надання aдмiнпослуг зa мicцeм пepeбувaння чи проживання. Наприклад, як це відбувається у смт Новотроїцьке. Таке спеціальне обладнання придбано для 28 ЦНАПів області, у тому числі – на КПВВ "Чонгар" і "Каланчак", до яких звертаються жителі тимчасово окупованої території АР Крим.

Цифровий розрив

На жаль, все ще зберігається значний розрив у володінні цифровими навичками між старшими людьми та молоддю, чоловіками та жінками, міськими та сільськими жителями, які часто не мають рівного доступу до цифрової інфраструктури. Отже, маємо працювати й над інтернет-покриттям, і над впровадженням електронних послуг, і над розвитком умінь ними користуватися.

Першим інструментом для дослідження рівня цифрових навичок громадян стали тести на цифрову грамотність різних груп населення. Вони запущені на онлайн-платформі "Дія. Цифрова освіта". Тестування передбачає перевірку базових знань і навичок із цифрової грамотності серед держслужбовців, вчителів, медиків тощо. Зокрема, оцінюється комп’ютерна грамотність, медіаграмотність, уміння працювати з даними, створювати цифровий контент тощо.

Важливо, що громадяни мають можливість використовувати отриманий сертифікат при пошуку роботи з використанням онлайн-сервісів Robota.ua, Work.ua, Jooble. Тобто, крім комфорту користування цифровими технологіями, послугами, це також підвищує конкурентоспроможність людини на ринку праці.

Паралельно, на регіональному рівні, за підтримки проєкту ПРООН "Посилення стійкості громад у Херсонській області" стартує ініціатива "Цифрова Херсонщина". Вона освітня і допоможе місцевому населенню опанувати нові технології, навчитися користуватися електронними сервісами. Навчання проходитиме на базі бібліотек області, у регіональному центрі підвищення кваліфікації, а також у тісній співпраці з нашими громадськими об’єднаннями.

Україна на цифровій мапі світу

На державному рівні визначена мета – за три роки оцифрувати всі державні послуги, охопити 95% населення якісним інтернетом, а також навчити 6 млн громадян базовим цифровим навичкам. Насправді не так-то й багато часу. Утім, до 2025 року Україна точно посідатиме провідну позицію не тільки серед країн ЄС, а й у світі. Наприклад, ми перша країна у світі, де електронні паспорти мають таку ж юридичну силу, як і паперові. Застосунком "Дія" сьогодні користуються вже 10 млн українців. Ми користуємося в ньому ID-карткою, закордонним паспортом і карткою платника податків, страховим полісом транспортного засобу, посвідченням водія. Додайте до цього студентський квиток, довідку ВПО і свідоцтво про народження дитини... А наразі, з активним долученням громад процес відбуватиметься ще швидше.

Жодних сумнівів у тому, що світ цифрових технологій, в який ми входимо, – це не лише новий етап розвитку технологічної сфери, а й усієї наявної економічної, соціальної, правової реальності тощо. Цифровізація відкриває нові можливості та матиме виключно позитивний вплив і на соціально-економічний розвиток громад, і на розвиток країни в цілому.

РЕКЛАМА

ОСТАННЄ

ІРИНА МУДРА

Наполегливість дає результат: рішення про конфіскацію активів рф наближається

АНТОН БОЛДИРЄВ

Інструменти для інвестування: Світові тренди та вибір українців

АНДРІЙ СТАСЕВСЬКИЙ

Моторні біопалива: чи здатна Україна до промислово-аграрного прориву

КОСТЯНТИН БОНДАРЄВ

Вибори до Європарламенту: збільшення ваги євроскептиків, але не критично

ЛЮДМИЛА КРІПКА

Якісний цемент для відбудови України

СЕРГІЙ СИЛІН

Мікрогенерація - шлях до автономності родин. Наявні можливості в Україні - до 10 ГВт на місяць

БОГДАН ДОВЖЕНКО ГРИГОРІЙ КУКУРУЗА

Чорна труба на 100 мільярдів за рік

ІРИНА ОЗИМОК

Як містам не програти боротьбу за молодь

ОЛЬГА ОНІЩУК

Які методи майнової агресії використовує росія для захоплення власності українців на ТОТ?

ДАНИЛО ГЕТМАНЦЕВ

Півроку керованого гнучкого курсу  - перші підсумки

РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА
РЕКЛАМА

UKR.NET- новости со всей Украины

РЕКЛАМА