Державні підприємства і прибуток – антоніми чи втрачені можливості?

Ольга Батова, перший заступник Голови Фонду державного майна України
Десятки мільярдів гривень збитків щороку зазнає Україна внаслідок роботи державних підприємств. А втрати держави від корупції на держпідприємствах складають більше 80 млрд. грн. - це 1,9% ВВП України. Такої шкоди наносять більше 3000 суб’єктів господарювання, якими управляють 96 органів управління. Як ви вважаєте, за який рахунок покриваються ці збитки? Авжеж – за наш з вами, громадян України, тобто за рахунок бюджету.
Державні підприємства у більшості випадків збиткові і завжди менш прибуткові, аніж приватні – і це факт. Відповідно до дослідження, яке кілька років тому робила компанія Ecstrat на замовлення Copley Fund Research, акції державних компаній приносять інвесторам більш низьку прибутковість, ніж акції інших публічних компаній. Такими є результати аналізу 6600 компаній з 61 країни. В цілому за 11 років акції держкомпаній принесли дуже невисокий сумарний дохід – менше 10%. Акції компаній, що мають широку структуру власників, навпаки, принесли інвесторам майже 50%.
То чому ж державні підприємства є настільки неефективними?
Одразу ж згадується кумедна мініатюра Аркадія Райкіна "До ґудзиків претензії є?" Людина замовила пошиття костюму в ательє, а костюм пошили весь кривий, один рукав довший за інший, штанини теж різної довжини, весь костюм косить. Людина приходить в ательє, намагається знайти винного і отримати гарний костюм, а йому у відповідь: "Я за ґудзики відповідаю. До ґудзиків претензії є?"
Саме цей приклад дуже гарно описує роботу держави. Зарегульованість державного сектору та неможливість швидкого прийняття необхідних рішень, відсутність ефективного контролю, ефективної взаємодії на всіх вертикальних та горизонтальних рівнях, намагання робити все і всіма – розпиленість функцій між багатьма органами управління – це все призводить до неефективної роботи підприємств. Через що кожного року держава втрачає мільярди.
Більше того, посадовець, який керує держкомпанією, ніколи не буде займатися нею так само, як своєю власністю, тобто старатися з усіх сил. Ніщо не мотивує державного службовця піклуватися про компанію так, як приватного акціонера.
Тож що робити, аби таки зробити державу більш ефективним власником?
Ключове рішення – приватизація. Проводячи аналіз світових прикладів, бачимо, що приватизація активу збільшує його вартість орієнтовно на 20-30%. Впевнена, що в Україні цей відсоток значно вищий. Це відбувається саме завдяки більш ефективному управлінню. Крім того, на кожну гривню "вартості" об’єкту приватизації інвестор вкладає в середньому 7 гривень у його розвиток.
Водночас, існують підприємства, які обов’язково мають залишатися у власності держави. Це ті, які частково реалізують соціальну функцію, природні монополії та ті підприємства, що мають виняткову конкурентну перевагу, додатково може бути ще оборонна промисловість з урахуванням АТО. Враховуючи те, що конкуруючи з приватним сектором у веденні бізнесу, держава завжди буде програвати, фактично головна її мета в реформі приватизації та корпоративного управління – продати все, крім державних підприємств, перелічених вище. А по решті – налагодити ефективне управління.
У процесі вдосконалення корпоративного управління Фонд державного майна вже має досить високі результати. В підпорядкуванні Фонду – понад 600 підприємств. Ми зменшили загальний чистий збиток підприємств на 3 млрд. грн. А дивіденди, що сплачені до державного бюджету підприємствами у підпорядкуванні Фонду збільшилися в 2,9 рази: у 2020 році до бюджету було сплачено дивіденди на суму 261 млн. грн, а в 2021 році – 797 млн. грн. Також вдалося збільшити надходження податків до державного бюджету від діяльності підприємств.
Ми налагодили реальне бізнес-планування. Так, історично на жодному підприємстві (зокрема і на найбільших об’єктах) не було, навіть, управлінської звітності, у колишнього менеджменту не існувало ні графіків платежів чи звітів про рух грошових коштів, ні планування як такого. Тепер інформація від підприємства надходить до Фонду (держави/акціонера) регулярно, завдяки чому можна бачити проблему, яка може виникнути заздалегідь, а не пост мортум.
Ввели централізований супровід судових справ. Ми стали активніше захищати інтереси держави у судах по підприємствах, що підтверджено звітністю по судових справах, активно долучаємося до судових процесів як третя сторона по найбільших справах у захисті інтересів підприємств та держави. Зараз Фонд є стороною у близько 2000 судових проваджень.
Разом із тим, важливою складовою успішної та ефективної приватизації є захист інвестицій та покращення інвестиційного клімату України. Йдеться про стабільність, про розумне оподаткування, ефективну роботу судової системи, правоохоронних органів тощо.
Лише системна робота усіх важелів та інструментів влади стане основою успішної та економічно стабільної України, успішної приватизації та успішного корпоративного управління.